Η αίσθηση ανίας μπορεί να είναι ένα κοινό φαινόμενο στη σύγχρονη ζωή, ειδικά στην εποχή των ψηφιακών μέσων. Ένας από τους κύριους παράγοντες που οδηγεί στην ανία είναι το scrolling, δηλαδή η ατέλειωτη κύλιση σε κοινωνικά δίκτυα, ειδήσεις ή άλλες διαδικτυακές πλατφόρμες. Αυτή η συμπεριφορά έχει αναδειχθεί σε κανονικότητα, αλλά ταυτόχρονα κρύβει και παρενέργειες που επηρεάζουν την ψυχική μας κατάσταση.
Αρχικά, το scrolling δημιουργεί μια ψευδαίσθηση πληροφορίας. Οι χρήστες εκτίθενται σε έναν ατελείωτο όγκο περιεχομένου, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει κορεσμό και, τελικά, αίσθημα ανίας. Όταν το μάτι μας κινείται διαρκώς χωρίς να εστιάζει ή να απορροφά κάτι ουσιαστικό, η αίσθηση του “βλέπω-τα-πάντα” καταλήγει να γίνει “βλέπω-τίποτα”. Έτσι, αντί να εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας ή να νιώθουμε ικανοποίηση από την ανακάλυψη νέων πληροφοριών, πολλές φορές νιώθουμε κενοί και ανικανοποίητοι.
Επιπλέον, η συνήθεια του scrolling υποθάλπει τη δυνατότητα αυτοσυγκέντρωσης. Η συνεχής εναλλαγή περιεχομένου μας αποσπά την προσοχή και μας εμποδίζει να αφοσιωθούμε σε ένα συγκεκριμένο θέμα ή δραστηριότητα. Έτσι, όταν βρισκόμαστε μπροστά σε μια πιο χρονοβόρα ή απαιτητική εργασία, η διάθεση μας μπορεί να κυμαίνεται από ανία έως άγχος. Το scrolling, αντί να είναι μια μορφή διαφυγής, μπορεί να μας κάνει να νιώθουμε ότι χάνουμε τον έλεγχο του χρόνου και των προτεραιοτήτων μας.
Η αλληλεπίδραση με άλλους μέσω των κοινωνικών δικτύων μπορεί επίσης να είναι παραπλανητική. Αν και πολλές φορές θεωρούμε ότι είναι μια πηγή κοινωνικής σύνδεσης, η υπερβολική ενασχόληση με τις ψηφιακές σχέσεις μπορεί να μας κάνει να νιώθουμε απομονωμένοι και ανικανοποίητοι, κάτι που ενισχύει την ανία μας. Στην πραγματικότητα, οι επιφανειακοί διάλογοι και οι επιφανειακές σχέσεις που συχνά προκύπτουν από το scrolling δεν αντικαθιστούν την ανάγκη μας για αυθεντική ανθρώπινη επαφή.
Τέλος, η φύση του scrolling τείνει να μας κρατά σε μια διοχέτευση ερεθισμάτων που είναι ταυτόχρονα εντυπωσιακά και παροδικά. Αυτό δημιουργεί μια συνεχόμενη αναζήτηση για την επόμενη “έκπληξη” ή “πληροφορία”, μάς οδηγεί σε μια παθητική κατανάλωση και, τελικά, σε μια αίσθηση ανίας που μας απομακρύνει από την πραγματικότητα και τις αληθινές μας επιθυμίες.