Ψυχική Υγεία

Ανασφάλεια Αλαζονεία: Τρόπος αντιμετώπισης ενός αλαζόνα

Ανασφάλεια Αλαζονεία: Τρόπος αντιμετώπισης ενός αλαζόνα
Παραιτηθείτε από την ανάγκη σας να ακουστείτε. Δηλώστε την άποψή σας με καθαρότητα χωρίς να πιέζετε για να έχετε δίκιο. Αν σας πουν ότι κάνετε λάθος και δεν μπορούν να πιστέψουν ότι βλέπετε τα πράγματα με αυτόν τον τρόπο, πείτε ευγενικά: «Βλέπω ότι διαφωνούμε. Ας προχωρήσουμε παρακάτω». Στη συνέχεια, αλλάξτε θέμα ή φύγετε.

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Ανασφάλεια Αλαζονεία: Σας προκαλεί συναισθηματική φόρτιση όταν είστε με κάποιον που συμπεριφέρεται σαν να ξέρει τι είναι σωστό και εσείς πρέπει να είστε ανόητοι για να σκέφτεστε με τον τρόπο που σκέφτεστε; Μπορεί να προσπαθήσετε να αντισταθείτε, αποδεικνύοντας ότι έχουν άδικο, αλλά τίποτα δεν λύνεται. Στη συνέχεια, σιγοβράζετε για την αλληλεπίδραση αυτή για ώρες.


Ή μπορεί απλώς να κλείνετε τη συνομιλία. Η αποδέσμευση μπορεί να τερματίσει μια συζήτηση, αλλά το άτομο τότε υποθέτει ότι συμφωνείτε πως έχει δίκιο. Ή πιστεύετε ότι αισθάνεται πως έχει κερδίσει. Όμως, αν αναγκάζεστε να ζείτε ή να εργάζεστε μαζί τους, εκείνοι συνεχίζουν να εκφράζουν τις απόψεις τους, αυξάνοντας την ένταση και το άγχος σας.

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τεχνικές σε αυτές τις καταστάσεις για να ανακουφιστείτε από την ανταγωνιστική ενέργεια και να νιώσετε καλύτερα με τον εαυτό σας στο τέλος της αλληλεπίδρασης.

Αλαζονεία vs. Αυτοπεποίθηση

Κατ’ αρχάς, ίσως είναι χρήσιμο να γνωρίζετε ότι υπάρχει διαφορά μεταξύ της αυτοπεποίθησης και της αλαζονείας. Οι άνθρωποι με αυτοπεποίθηση γνωρίζουν την αξία και τις ικανότητές τους. Δεν έχουν ανάγκη να υποτιμούν τους άλλους για να νιώθουν καλά με τον εαυτό τους. Μπορεί να κρίνουν υπερβολικά τον εαυτό τους, προσπαθώντας να είναι όσο το δυνατόν καλύτεροι, αλλά δεν μετρούν την αξία τους με βάση τις επιδόσεις των άλλων.

Η αλαζονεία είναι συχνά μια κάλυψη για την έλλειψη αυτοπεποίθησης. Ενώ η αυτοπεποίθηση προέρχεται από την αυτο-σύγκριση (πώς τα πάω σε σύγκριση με την προηγούμενη φορά), η αλαζονεία προέρχεται από τη σύγκριση με τους άλλους. Φοβούνται ότι θα θεωρηθούν ανίκανοι. Βλέπουν τους άλλους ως λιγότερους ή καλύτερους και πρέπει να τους υποτιμούν που αμφισβητούν τις ιδέες τους. Κάθε συζήτηση είναι μια δοκιμασία ή μια ευκαιρία να είναι έξυπνοι και σωστοί.

Οι αλαζόνες άνθρωποι πρέπει να προβάλλουν την ανωτερότητα για να θεωρηθούν αξιόπιστοι ή αξιόλογοι. Αν δεν υποστηρίξουμε τις ιδέες ή τις ενέργειές τους, οι αλαζόνες αντιδρούν ανταγωνιστικά. Οι απαντήσεις τους θα είναι διανθισμένες με συγκατάβαση ή θα μας απορρίψουν εντελώς, μη ακούγοντας και στρέφοντας την προσοχή τους αλλού ως παιχνίδι εξουσίας.

5 συνήθειες ομιλίας που υποδηλώνουν αλαζονεία που οφείλεται σε έλλειψη αυτοπεποίθησης

– Ψάχνουν να μετατρέψουν κάθε συζήτηση σε μια ιστορία ή ένα παράδειγμα που δείχνει πώς έζησαν και συχνά κατάφεραν να κυριαρχήσουν σε μια κατάσταση.

– Σπάνια δείχνουν περιέργεια να κατανοήσουν καλύτερες ιδέες που έρχονται σε σύγκρουση με τις δικές τους. Δίνουν ελεύθερα συμβουλές ακόμη και όταν δεν τις ζητά κανείς.

– Εκπαιδεύουν τους άλλους σχετικά με τον σωστό τρόπο που βλέπουν τον κόσμο. Αν οι ιδέες τους δεν γίνονται αποδεκτές, εκφράζουν επανειλημμένα το ίδιο πράγμα χρησιμοποιώντας διαφορετικές λέξεις, σαν να μην καταλάβαμε τι είπαν την πρώτη φορά.

– Διακόπτουν επανειλημμένα για να μοιραστούν τη σοφία τους.

– Σταματούν να ακούνε τη στιγμή που νομίζουν ότι διαφωνούμε μαζί τους και δεν ακούνε τίποτα από όσα λέμε μετά από αυτό.

Πώς να διατηρήσουμε τον έλεγχο

Αντί να γινόμαστε ανταγωνιστικοί με τους αλαζόνες, μπορούμε να υποδείξουμε πώς είναι η πραγματική αυτοπεποίθηση. Αν και οι άνθρωποι έχουν τη φυσική τάση να συγκρίνουν τον εαυτό τους με τους άλλους, οι άνθρωποι με αυτοπεποίθηση δεν παγιδεύονται στον βρόχο της κρίσης «λιγότερος από – καλύτερος από».

Αν επιλέξουμε να υποδείξουμε αυτοπεποίθηση όταν αλληλεπιδράμε με ένα αλαζονικό άτομο, χρειάζεται να εξασκηθούμε στο να απαντάμε με αυτούς τους 5 τρόπους:

– Όσο κι αν βράζουμε μέσα σας, ακούμε πριν μιλήσουμε. Συνοψίζουμε αυτά που λένε με όσο το δυνατόν λιγότερα συναισθήματα. Έχουν ανάγκη να νιώσουν ότι τους ακούνε – μπορεί να διαλύσετε την ανταγωνιστική τους ενέργεια. Στη συνέχεια, μπορείτε να ρωτήσετε αν θα ήταν πρόθυμοι να ακούσουν τη δική σας οπτική γωνία.

– Μην προσκολληθείτε στο να γίνουν αποδεκτές οι ιδέες σας. Αν σας δοθεί η ευκαιρία να μοιραστείτε τις σκέψεις σας, μην περιμένετε συμφωνία. Το μόνο που θα καταφέρετε είναι να απογοητευτείτε. Ακόμη κι αν βλέπουν αξία στα λόγια σας, δεν θα σας δώσουν τα εύσημα αν νιώσουν ότι αυτό θα τους κάνει να νιώσουν λιγότερο έξυπνοι ή σημαντικοί από εσάς.

– Όταν εκνευρίζεστε, αποφύγετε να ξεκινάτε τις προτάσεις σας με προκλητικές λέξεις ή να τους χαρακτηρίζετε λέγοντας ότι είναι αντιεπαγγελματίες, λανθασμένοι ή πεισματάρηδες. Το μόνο που θα καταφέρετε είναι να ρίξετε λάδι στη φωτιά.

– Αν υπάρξει η ευκαιρία, αναφέρετε την πηγή των ιδεών σας ή μια συγκεκριμένη εμπειρία που είχατε και διαμόρφωσε τη γνώμη σας. Μπορεί να διαφωνήσουν μαζί σας, αλλά τουλάχιστον δώσατε μια βάση για τις πεποιθήσεις και τις γνώσεις σας.

– Παραιτηθείτε από την ανάγκη σας να ακουστείτε. Δηλώστε την άποψή σας με καθαρότητα χωρίς να πιέζετε για να έχετε δίκιο. Αν σας πουν ότι κάνετε λάθος και δεν μπορούν να πιστέψουν ότι βλέπετε τα πράγματα με αυτόν τον τρόπο, πείτε ευγενικά: «Βλέπω ότι διαφωνούμε. Ας προχωρήσουμε παρακάτω». Στη συνέχεια, αλλάξτε θέμα ή φύγετε.