ΝΕΑ ΥΓΕΙΑΣ

Πόσο καλά είναι προετοιμασμένο το σχολείο για να αντιμετωπίσει ένα διαβητικό παιδί

Πόσο καλά είναι προετοιμασμένο το σχολείο για να αντιμετωπίσει ένα διαβητικό παιδί
Σε περίπτωση χαμηλής συγκέντρωσης γλυκόζης στο αίμα μπορεί να επηρεαστεί η συγκέντρωση και η συμπεριφορά του παιδιού μέσα σε λίγα μόλις λεπτά.

Σήμερα, από το δημοτικό κιόλας τα παιδιά διδάσκονται και κατέχουν γνώσεις σε θέματα διατροφής. Γνωρίζουν για την παχυσαρκία και για τις σωστές διατροφικές συνήθειες. Γνωρίζουν όμως έννοιες, όπως ο σακχαρώδης διαβήτης και πώς αντιμετωπίζεται. Πόσο έτοιμο είναι το το σχολείο και ιδιαίτερα το δημοτικό για να αντιμετωπίσει ένα διαβητικό παιδί;

 

Διαβήτης τύπου 1

Ο διαβήτης τύπου 1 αποτελεί μια χρόνια νόσο που προσβάλει τη νεανική ηλικία. Χαρακτηρίζεται από αυτοάνοση καταστροφή των β-κυττάρων του παγκρέατος με αποτέλεσμα την πλήρη ή την ελάχιστη έκκριση ινσουλίνης. Τα συμπτώματα που παρουσιάζονται είναι υπεργλυκαιμία, πολυδιψία, πολυουρία, σημαντική απώλεια βάρους.

Πώς μπορεί το σχολείο να διαχειριστεί το διαβητικό παιδί;

Η αντιμετώπιση του διαβήτη συνίσταται στην παροχή ενέργειας για την εξασφάλιση φυσιολογικής ανάπτυξης του νεαρού ατόμου, με συχνή παρακολούθηση της γλυκόζης του αίματος. Αυτό με τη σειρά του απαιτεί τη διαμόρφωση της δόσης της ινσουλίνης, ανάλογα με τη διατροφή και τη φυσική δραστηριότητα του νεαρού ατόμου. Για τα παιδιά, ο έλεγχος της γλυκόζης στο αίμα συστήνεται να πραγματοποιείται τουλάχιστον τέσσερις φορές την ημέρα (πριν από κάθε γεύμα και πριν τον ύπνο).

  • Ειδικά διαμορφωμένος χώρος

 Ο μαθητής με διαβήτη είναι πιθανό να χρειαστεί χορήγηση ινσουλίνης αφού μετρήσει τα επίπεδα του σακχάρου του κατά τη διάρκεια της ημέρας. Γι’ αυτό, καλό θα ήταν να υπάρχει ένας συγκεκριμένος χώρος προκειμένου να χρησιμοποιήσει την συσκευή του. Πέρα από τον ειδικά διαμορφωμένο χώρο, είναι απαραίτητο να υπάρχει κάποιος υπεύθυνος που να μπορεί να βοηθήσει και να επιβλέπει το παιδί, ειδικά αν είναι μικρής ηλικίας.

  • Ενημέρωση εκπαιδευτικού

Σε περίπτωση χαμηλής συγκέντρωσης γλυκόζης στο αίμα μπορεί να επηρεαστεί η συγκέντρωση και η συμπεριφορά του παιδιού μέσα σε λίγα μόλις λεπτά. Αν αναγνωριστεί νωρίς, η υπογλυκαιμία μπορούν να αντιμετωπιστούν εύκολα. Γι’ αυτό, καλό είναι ο εκπαιδευτικός να έχει ενημερωθεί και να επιτρέπεται στο παιδί να καταναλώσει κάποιο φρούτο ή ένα χυμό ακόμη και σε ώρα μαθήματος.

  • Ενημέρωση συμμαθητών

Όμως πέρα από την συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη διαχείριση της πάθησης, και οι συμμαθητές του διαβητικού παιδιού παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ψυχολογία του και μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της φοβίας, της απόρριψης και της απομόνωσης του παιδιού. Δυστυχώς, τα σχολεία δεν είναι πάντοτε προετοιμασμένα να δεχτούν και να αντιμετωπίσουν ένα διαβητικό παιδί, ιδιαίτερα στο δημοτικό, καθώς αναφερόμαστε σε μικρής ηλικίας παιδιά, τα οποία είναι δύσκολο να μάθουν να αυτοδιαχειρίζονται την πάθησή τους.

 

Συμπερασματικά

Δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές, δεν υπάρχει νοσηλευτικό προσωπικό και ο κατάλληλος χώρος σε κάθε σχολείο, και το βασικότερο όλων, δεν υπάρχει ενημέρωση. Αν και τελευταία γίνονται προσπάθειες ενημέρωσης των εκπαιδευτικών σχετικά με τον σακχαρώδη διαβήτη καλό θα ήταν να υπάρχει και σχετική ενημέρωση των γονέων, έτσι ώστε να μην φοβούνται να απευθυνθούν στο σχολείο σχετικά με το πρόβλημα του παιδιού τους. Ας μην ξεχνάμε πως η γνώση αποτελεί το καλύτερο μέσο για την αντιμετώπιση και κατανόηση της πάθησης του διαβήτη