Παρακολουθώντας τα παιδιά να αναπτύσσουν κοινωνικές δεξιότητες μπορεί να είναι αρκετά δύσκολο. Θέλουμε τόσο πολύ να ευημερήσουν και να νιώσουν άνετα και να κάνουν φίλους, αλλά στο τέλος της ημέρας δεν μπορούμε να κάνουμε εμείς πολλά γι’ αυτό – χρειάζεται να μάθουν από μόνα τους μέσα από σκληρά μαθήματα.
Βλέποντας ένα παιδί να παλεύει με το κοινωνικό άγχος μπορεί να μας ξυπνήσει αναμνήσεις από δικές μας δυσκολίες στο πέρασμα των χρόνων• πώς ήταν να ξεκινάμε σε ένα νέο σχολείο και να μην γνωρίζουμε κανέναν ή τον πόνο που νιώθαμε όταν ένα άλλο παιδί μας προσέβαλε. Οπότε είναι εύκολο να ανησυχούμε όταν παρατηρούμε το παιδί μας να είναι ντροπαλό.
Ας πάρουμε εδώ μια μικρή ανάσα. Αν και κάποια παιδιά είναι από φυσικού τους αρκετά διστακτικά στις κοινωνικές τους συναναστροφές, υπάρχουν ορισμένα πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να τα βοηθήσουμε.
7 φράσεις για να βοηθήσουμε ένα ντροπαλό παιδί να νιώσει θάρρος
- «Ας πάμε λίγο νωρίτερα για να προσαρμοστούμε»
Μπαίνοντας σε μια γεμάτη αίθουσα με παιδιά και θόρυβο μπορεί να είναι αγχωτικό, ειδικά για ένα ντροπαλό παιδί. Δοκιμάστε να φτάσετε στο σχολείο ή στο πάρτι νωρίτερα για να προσαρμοστεί.
- «Ο φίλος σου θα είναι εκεί»
Ενημερώνοντας το παιδί μας για το ποιος θα είναι εκεί, το προετοιμάζουμε για το τι θα συναντήσει. Φυσικά, είναι καθησυχαστικό να γνωρίζουν ότι θα βρουν έναν φίλο που θα νιώθουν άνετα μαζί του. Αν δεν γνωρίζουν κανέναν, μπορείτε να το προετοιμάσετε και γι’ αυτό, ώστε να μην πανικοβληθούν.
- «Μπορείς να μείνεις μαζί μου μέχρι να είσαι έτοιμος/η να πας να παίξεις»
Αφήστε το παιδί σας να μείνει δίπλα σας μέχρι να είναι έτοιμο να πάει να παίξει, αλλά προσπαθήστε να μιλάτε με τους άλλους ενήλικες. Δεν χρειάζεται να αγνοήσετε πλήρως το παιδί σας φυσικά, αλλά αν γίνετε λίγο «βαρετοί» γι’ αυτό, θα ενθαρρυνθεί να φύγει από δίπλα σας.
- «Βλέπω ότι δεν είσαι έτοιμος/η ακόμα να φύγεις. Θα ήθελες να κρατήσεις το χέρι μου;»
Μπαίνουμε συνέχεια στον πειρασμό να τους πούμε απλά «πήγαινε να παίξεις», ενώ εκείνα κρέμονται από πάνω μας σε ένα πάρκο ή σε ένα πάρτι. Είναι φυσικό να θέλουμε να δούμε το παιδί μας να τρέχει και να γελά με τα άλλα παιδιά, αλλά είναι απαραίτητο να καταλαβαίνουμε και τι νιώθουν. Αν συνέχεια τους λέμε να φύγουν, μπορεί να το λάβουν ως απόρριψη.
Φυσικά, από την άλλη πλευρά, δεν χρειάζεται να το παρακάνουμε και να τα κρατάμε σφιχτά συνεχώς πάνω μας, γιατί με αυτό τον τρόπο μπορεί να νιώσουν ότι πράγματι δεν είναι ασφαλές να πάνε να παίξουν.
- «Φαίνεσαι αγχωμένος/η»
Η επιλογή των λέξεων είναι σημαντική εδώ. Μπορείτε να αναγνωρίσετε τα συναισθήματα άγχους του παιδιού χωρίς να βάλετε την ετικέτα του «ντροπαλού». Γιατί αν το ακούει συνεχώς, θα το εσωτερικεύσει ως μέρος της ταυτότητάς του. Όμως, αν αναγνωρίσετε ότι κάτι νιώθουν, όπως άγχος, είναι σημαντικό και πάλι διότι έτσι θα μπουν στη διαδικασία να το καταπολεμήσουν, χωρίς όμως την πίεση να σας ευχαριστήσουν.
- «Για τι θα ήθελες να μιλήσεις με τους φίλους σου;»
Για κάποια παιδιά, η συζήτηση με τους φίλους τους έρχεται φυσικά, αλλά αν δεν ισχύει αυτό με το παιδί σας, βοηθήστε το να μάθει δεξιότητες επικοινωνίας. Βοηθήστε το να σκέφτεται τρία- τέσσερα πράγματα που του αρέσουν και να ανοίγει συζητήσεις γι΄αυτά.
- «Ποιον φίλο/η σου από το σχολείο θα ήθελες να καλέσεις σπίτι;»
Τα ντροπαλά παιδιά προτιμούν στενές φιλές με ένα ή δύο παιδιά αντί για απλές φιλίες και γνωριμίες με πολλά παιδιά. Μπορείτε να τα βοηθήσετε να αναπτύξουν αυτές τις στενές σχέσεις οργανώνοντας μέρες παιχνιδιού στο σπίτι σας, όπου νιώθουν και άνετα.
Αυτές οι απλές φράσεις μπορούν να καθοδηγήσουν το παιδί σας να διαχειριστεί τα συναισθήματα ντροπαλοσύνης που μπορεί να νιώθει. Πιο σημαντικό από το τι θα πείτε όμως είναι και ο τόνος με τον οποίο θα το πείτε. Είναι σημαντικό να αποφύγετε οποιαδήποτε πίεση.