Η βραδιά οικογενειακών παιχνιδιών δεν είναι μόνο μια διασκεδαστική δραστηριότητα αλλά και μια πιθανή οδός για την ανάπτυξη πρώιμων μαθηματικών δεξιοτήτων στα μικρά παιδιά, σύμφωνα με νέα έρευνα. Ενώ προηγούμενες μελέτες έχουν επισημάνει τα οφέλη των παιχνιδιών για την ανάγνωση και τον γραμματισμό, μια ολοκληρωμένη ανασκόπηση δείχνει ότι παιχνίδια που βασίζονται στον αριθμό, όπως η Monopoly, ο Othello και το Chutes and Ladders, μπορούν επίσης να υποστηρίξουν τις μαθηματικές ικανότητες των παιδιών.
Οικογενειακά παιχνίδια
Ο επικεφαλής συγγραφέας Dr. Jaime Balladares από το Pontificia Universidad Católica de Chile τόνισε τη θετική επίδραση των επιτραπέζιων παιχνιδιών στις μαθηματικές δεξιότητες των μικρών παιδιών. Τα παιχνίδια αυτά βοηθούν στη βελτίωση της αρίθμησης, της πρόσθεσης και της ικανότητας σύγκρισης αριθμών. Η μελέτη υποδηλώνει ότι η ενσωμάτωση μαθησιακών στόχων που σχετίζονται με μαθηματικές δεξιότητες ή άλλους τομείς στα επιτραπέζια παιχνίδια μπορεί να ενισχύσει αποτελεσματικά τις δεξιότητες αυτές.
Οι ερευνητές εξέτασαν 19 μελέτες που δημοσιεύτηκαν από το 2000 και μετά, εστιάζοντας σε παιδιά ηλικίας 3 έως 9 ετών και στη σχέση μεταξύ επιτραπέζιων παιχνιδιών και μαθηματικών ικανοτήτων. Τα παιδιά συμμετείχαν σε ειδικές συνεδρίες επιτραπέζιων παιχνιδιών, υπό την επίβλεψη ενός δασκάλου ή εκπαιδευμένου ενήλικα, δύο φορές την εβδομάδα για περίπου 20 λεπτά σε διάστημα έξι εβδομάδων. Ορισμένες μελέτες συνέκριναν επιτραπέζια παιχνίδια με αριθμούς με παιχνίδια που δεν σχετίζονταν με τις αριθμητικές δεξιότητες, ενώ άλλες ανέθεσαν διαφορετικά επιτραπέζια παιχνίδια με αριθμούς σε όλα τα παιδιά.
Τα παιδιά αξιολογήθηκαν ως προς τις δεξιότητές τους πριν και μετά τις παρεμβάσεις, με τους ερευνητές να αξιολογούν την επιτυχία σε τέσσερις κατηγορίες: κατονομασία αριθμών, βασική κατανόηση αριθμών (π.χ. κατανόηση ότι το εννέα είναι μεγαλύτερο από το τρία), πρόσθεση και αφαίρεση και ενδιαφέρον για τα μαθηματικά. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι γονείς έλαβαν εκπαίδευση για την ενσωμάτωση των μαθηματικών στα παιχνίδια.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι πάνω από το 52% των εργασιών που αναλύθηκαν επέδειξαν σημαντική βελτίωση στις μαθηματικές δεξιότητες των παιδιών. Επιπλέον, στο 32% των περιπτώσεων, οι ομάδες παρέμβασης παρουσίασαν καλύτερα αποτελέσματα σε σύγκριση με εκείνες που δεν συμμετείχαν σε παρεμβάσεις με επιτραπέζια παιχνίδια.
Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Early Years, αναδεικνύει τις δυνατότητες των επιτραπέζιων παιχνιδιών στην προώθηση των μαθηματικών ικανοτήτων των μικρών παιδιών. Οι συγγραφείς προτείνουν ότι μελλοντικές μελέτες θα πρέπει να διερευνήσουν τις επιδράσεις αυτών των παιχνιδιών σε άλλες γνωστικές και αναπτυξιακές δεξιότητες. Επιπλέον, τονίζουν την ανάγκη σχεδιασμού περισσότερων εκπαιδευτικών παιχνιδιών για την υποστήριξη των προσπαθειών παρέμβασης και αξιολόγησης σε αυτόν τον τομέα.
Η ενσωμάτωση των επιτραπέζιων παιχνιδιών στις οικογενειακές ρουτίνες μπορεί να χρησιμεύσει ως ένα ευχάριστο και αποτελεσματικό μέσο για την προώθηση των πρώιμων μαθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών. Συνδυάζοντας τη διασκέδαση με τη μάθηση, οι οικογένειες μπορούν να δημιουργήσουν ένα ελκυστικό περιβάλλον που καλλιεργεί τις μαθηματικές ικανότητες και συμβάλλει στη συνολική ανάπτυξη των παιδιών.