ΝΕΑ ΥΓΕΙΑΣ

Βρεφική ανάπτυξη: Οι γονείς μιλούν περισσότερο στα νήπια που απαντούν

Βρεφική ανάπτυξη: Οι γονείς μιλούν περισσότερο στα νήπια που απαντούν
Βρεφική ανάπτυξη: Αποδεικνύεται ότι τα κορίτσια έχουν μεγαλύτερο λεξιλόγιο κατά 18 μήνες. Και αυτό ίσως σημαίνει ότι οι φροντιστές μιλούν περισσότερο στα κορίτσια, αλλά στην πραγματικότητα απλώς μιλούν σε όσους μιλάνε περισσότερο.

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Επιστήμονες του Duke αποκωδικοποίησαν χιλιάδες λέξεις με κόπο από περισσότερες από 2.000 ώρες καθημερινής ζωής βρεφών. Πρόσφατα χρησιμοποίησαν αυτά τα δεδομένα για να προσδιορίσουν εάν η ποσότητα της γλώσσας που ακούνε τα παιδιά μπορεί να εξηγεί γιατί τα κορίτσια έχουν μεγαλύτερο λεξιλόγιο νωρίς στη ζωή τους από τα αγόρια. Δεν μπόρεσαν να το κάνουν. Αντίθετα, η Shannon Dailey, Ph.D. του Πανεπιστημίου Duke και επικεφαλής συγγραφέας της νέας μελέτης, διαπίστωσε ότι αντί οι φροντιστές να μιλούν περισσότερο στις μικρές κόρες τους, φαίνεται να μιλούν περισσότερο σε μικρά παιδιά που ήδη μιλάνε, ανεξάρτητα από του φύλου τους.


Αυτό προσφέρει μια σημαντική εικόνα για την ανάπτυξη της γλώσσας. «Αυτή η μελέτη παρέχει στοιχεία ότι τα παιδιά επηρεάζουν ενεργά το δικό τους γλωσσικό περιβάλλον καθώς μεγαλώνουν», είπε η Dailey. Τα νέα ευρήματα από την Dailey προέρχονται από την εποχή της ως μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο εργαστήριο της συν-συγγραφέας και καθηγήτριας ψυχολογίας και νευροεπιστήμης του Duke, Elika Bergelson, Ph.D. Η εργασία δημοσιεύεται στο περιοδικό Child Development την 1η Δεκεμβρίου.

«Οι άνθρωποι έχουν από καιρό παρατηρήσει ότι μερικές φορές υπάρχουν διαφορές μεταξύ κοριτσιών και αγοριών για διαφορετικές γλωσσικές δεξιότητες», είπε η Μπέργκελσον. «Οι καθυστερήσεις και τα γλωσσικά ελλείμματα, για παράδειγμα, είναι πιο συνηθισμένα στα αγόρια παρά στα κορίτσια, οπότε τίθεται το ερώτημα γιατί». Οι Dailey και Bergelson υποστήριξαν ότι το τυπικό (και προσωρινό) πλεονέκτημα λεξιλογίου των κοριτσιών μπορεί να οφείλεται στο ότι λαμβάνουν περισσότερη «γλωσσική πληροφόρηση» από τους γονείς τους σε σχέση με τα αγόρια.

Για να δοκιμάσει αυτό το προαίσθημα, η ομάδα και μια ομάδα βοηθών ερευνητών μέτρησαν τις εκφράσεις που άκουσαν και παρήγαγαν 44 παιδιά (21 κορίτσια και 23 αγόρια) για έναν ολόκληρο χρόνο, ξεκινώντας όταν τα μικρά ήταν μόλις έξι μηνών. Αυτό το εύρος ηλικίας είναι ιδανικό γιατί μπορούν να παρακολουθούν τι ακούνε τα παιδιά στους έξι μήνες, δηλαδή πολύ πριν αρχίσουν να μιλούν, μέχρι το τέλος όταν τα περισσότερα παιδιά έχουν αρχίσει να μιλούν στους 18 μήνες, εξήγησε η Dailey.

Τα μωρά εξοπλίζονταν μία φορά το μήνα με ένα πολύχρωμο γιλέκο που στέγαζε κρυφά μια συσκευή εγγραφής ήχου σε μέγεθος τσέπης για να καταγράψουν μια συνομιλία μιας ημέρας (~16 ώρες). Φορούσαν επίσης ένα μικρό καπάκι ενσωματωμένο στην κάμερα στο κοτσάνι τους μια ξεχωριστή μέρα μία φορά το μήνα για να καταγράφουν βίντεο, από το οποίο η ομάδα εξήγαγε ήχο για ανάλυση. Συνολικά, ο Bergelson συγκέντρωσε 8.976 ώρες ήχου.

Μπορεί να χρειαστούν έως και οκτώ ώρες για να μεταγραφεί μόνο μία ώρα ηχογραφημένου ήχου με “λεπτή λεπτομέρεια”, είπε ο Μπέργκελσον. Για να βοηθήσει στην εξοικονόμηση χρόνου, η ομάδα εστίασε στις πιο κουβέντες ώρες ανά ηχογράφηση, που ανέρχονται σε 2.112 ώρες ήχου για να ξεσυσκευαστεί. Ωστόσο, με 48 ώρες ήχου από καθένα από τα 44 παιδιά, ένας ερευνητής που εργάζεται ασταμάτητα από την 1η Ιανουαρίου δεν θα ολοκλήρωσε τη μεταγραφή του μέχρι τις 5 Δεκεμβρίου του επόμενου έτους.

Δυστυχώς, η Siri και οι συνομήλικοί της δεν είναι αρκετά έξυπνοι για να μεταγράψουν αυτόματα τις ομιλίες του μωρού (ή ακόμα και τις καθημερινές ομιλίες φύλαξης), έτσι η Μπέργκελσον βασίζεται σε βοηθούς ερευνητές στο εργαστήριό της για να σχολιάζουν τα πάντα με το αυτί. Η σκληρή δουλειά της ομάδας απέδωσε καρπούς με την τελευταία της παρτίδα ευρημάτων από το τεράστιο «corpus» ή το εξαιρετικά λεπτομερές σύνολο προφορικών λέξεων.

Οι Dailey και Bergelson διαπίστωσαν, όπως και άλλοι στο παρελθόν, ότι τα κορίτσια έχουν μεγαλύτερο λεξιλόγιο από τα αγόρια και μεγαλώνουν το λεξιλόγιό τους πιο γρήγορα στην πρώιμη ζωή. Σε αυτήν την περίπτωση, οι Dailey και Bergelson προσέγγισαν το μέγεθος του λεξιλογίου μετρώντας τον αριθμό των μοναδικών ουσιαστικών που προφέρθηκαν από παιδιά. «Τα περισσότερα από αυτά που λένε τα παιδιά κάτω των 18 μηνών είναι ουσιαστικά», είπε η Μπέργκελσον. “Οπότε είναι ένας καλός αντιπρόσωπος για την ανάπτυξη της γλώσσας και του λεξιλογίου.”

Η μεγαλύτερη ομιλητικότητα των κοριτσιών δεν οφείλονταν επίσης στο ότι μιλούσαν νωρίτερα από μόνα τους. Ενώ τα κορίτσια έλεγαν συνήθως τις πρώτες τους λέξεις γύρω στα πρώτα γενέθλιά τους, τα αγόρια ήταν ακριβώς πίσω τους και άρχισαν να μιλούν μόλις ένα μήνα αργότερα σε ηλικία 13 μηνών. Στο τέλος, η ομάδα δεν μπορούσε να υπολογίσει το μεγαλύτερο λεξιλόγιο των κοριτσιών με βάση αυτά που άκουγαν πριν προφέρουν τις πρώτες τους λέξεις. Αντίθετα, διαπίστωσαν ότι οι γονείς μιλούσαν περισσότερο στα παιδιά τους μόλις άρχισαν να μιλάνε, ανεξάρτητα από το φύλο.