Οι ηλικιωμένοι που παίζουν παιχνίδια ψηφιακών παζλ έχουν τις ίδιες ικανότητες μνήμης με τα άτομα στα 20 τους, έδειξε μια νέα μελέτη. Η μελέτη, από το Πανεπιστήμιο του York, διαπίστωσε επίσης ότι οι ενήλικες ηλικίας 60 ετών και άνω που παίζουν παιχνίδια ψηφιακών παζλ είχαν μεγαλύτερη ικανότητα να αγνοούν άσχετους περισπασμούς, αλλά οι ηλικιωμένοι που έπαιξαν παιχνίδια στρατηγικής δεν παρουσίασαν τις ίδιες βελτιώσεις στη μνήμη ή τη συγκέντρωση. Είναι γνωστό ότι καθώς οι άνθρωποι γερνούν, οι νοητικές τους ικανότητες τείνουν να μειώνονται, ιδιαίτερα η ικανότητα να θυμούνται πολλά πράγματα ταυτόχρονα – γνωστή ως λειτουργική μνήμη.
Η εργασιακή μνήμη πιστεύεται ότι κορυφώνεται μεταξύ των ηλικιών 20 και 30 ετών πριν μειώνεται σιγά σιγά καθώς το άτομο μεγαλώνει. Προηγούμενη έρευνα, ωστόσο, έδειξε ότι ο τρόπος με τον οποίο διατηρούμε πληροφορίες στον εγκέφαλο αλλάζει καθώς μεγαλώνουμε, και έτσι η ομάδα του York εξέτασε εάν οι επιπτώσεις συγκεκριμένων τύπων ψυχικής διέγερσης, όπως το παιχνίδι, είχαν επίσης αλλοιωμένα αποτελέσματα ανάλογα με την ηλικία. .
Παιχνίδια δράσης
Η Δρ. Fiona McNab, από το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Γιορκ, είπε: “Πολλή έρευνα έχει επικεντρωθεί στα παιχνίδια δράσης, καθώς πιστεύεται ότι η γρήγορη αντίδραση, η παρακολούθηση των στόχων και ούτω καθεξής βοηθάει την προσοχή και τη μνήμη, αλλά το νέο μας Η ανάλυση δείχνει ότι τα στοιχεία δράσης δεν φαίνεται να προσφέρουν σημαντικά οφέλη στους νεότερους ενήλικες.
Αντίθετα, φαίνεται να είναι τα στοιχεία στρατηγικής των παιχνιδιών που διεγείρουν καλύτερη μνήμη και προσοχή στους νέους. Ωστόσο, δεν βλέπουμε αυτό το ίδιο αποτέλεσμα σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας, και χρειάζεται περισσότερη έρευνα για Δεν μπορούμε ακόμη να αποκλείσουμε ότι τα παιχνίδια στρατηγικής που παίζονται από ηλικιωμένους δεν είναι τόσο δύσκολα όσο τα παιχνίδια που παίζονται από νεότερους και ότι το επίπεδο πρόκλησης μπορεί να είναι σημαντικό για τη βελτίωση της μνήμης.”
Κωδικοποίηση απόσπασης της προσοχής
Η μελέτη περιελάμβανε μεγαλύτερους και νεότερους ενήλικες που έπαιζαν ψηφιακά παιχνίδια που κανονικά θα έπαιζαν στην «πραγματική τους ζωή». Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ένα ευρύ φάσμα παιχνιδιών να δοκιμαστεί παράλληλα με ένα ψηφιακό πείραμα που απαιτούσε από τους συμμετέχοντες να απομνημονεύουν εικόνες, ενώ αποσπώνται η προσοχή τους.
Ο Δρ Joe Cutting, από το Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών του Πανεπιστημίου του York, είπε: «Γενικά οι άνθρωποι έχουν μια καλή ικανότητα να αγνοούν άσχετους περισπασμούς, κάτι που ονομάζουμε «κωδικοποίηση απόσπασης της προσοχής». Θα περιμέναμε για παράδειγμα ότι ένα άτομο θα μπορούσε να απομνημονεύσει το όνομα του σε έναν δρόμο ενώ αποσπάται η προσοχή από ένα παιδί ή έναν σκύλο, αλλά αυτή η ικανότητα μειώνεται όσο μεγαλώνουμε.
«Τα παιχνίδια παζλ για ηλικιωμένους είχαν αυτή την εκπληκτική ικανότητα να υποστηρίζουν τις νοητικές ικανότητες σε βαθμό που τα επίπεδα μνήμης και συγκέντρωσης ήταν ίδια με 20χρονους που δεν είχαν παίξει παιχνίδια παζλ».
Ωστόσο, οι ηλικιωμένοι είχαν περισσότερες πιθανότητες να ξεχάσουν στοιχεία αφοσιωμένα στη μνήμη ενώ αποσπώνταν την προσοχή τους αν έπαιζαν μόνο παιχνίδια στρατηγικής και οι νέοι ήταν λιγότερο επιτυχημένοι στο να εστιάσουν την προσοχή τους αν έπαιζαν μόνο παιχνίδια παζλ. Οι ερευνητές λένε ότι μελλοντική μελέτη θα μπορούσε να επικεντρωθεί στο γιατί υπάρχει διαφορά μεταξύ των επιπτώσεων των τύπων παιχνιδιών ανάλογα με την ηλικία ενός παίκτη και αν αυτό συνδέεται με τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος αποθηκεύει πληροφορίες καθώς οι άνθρωποι γερνούν.