Μια ομάδα νευροεπιστημόνων στο Πανεπιστήμιο της Πάντοβα, στην Ιταλία, σε συνεργασία με έναν συνάδελφο από το CNRS και το Université Paris Cité, βρήκε στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η νευρική ανάπτυξη των μωρών που βρίσκονται ακόμα στη μήτρα επηρεάζεται από τη γλώσσα που ακούν να μιλούν οι μητέρες τους. Στην εργασία τους που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Science Advances, η ομάδα περιγράφει την έρευνα που διεξήγαγε με νεογέννητα μωρά με καλύμματα EEG.
Προηγούμενη έρευνα έχει δείξει ότι τα μωρά που βρίσκονται ακόμα στη μήτρα (ξεκινώντας από περίπου επτά μήνες) μπορούν να ακούσουν πότε μιλά η μητέρα τους. Μπορούν επίσης να ακούσουν άλλους ήχους, όπως άλλες φωνές, μουσική και γενικό θόρυβο. Μπορούν επίσης να αναγνωρίσουν τη φωνή της μητέρας τους μετά τη γέννηση και συγκεκριμένες μελωδίες που σχετίζονται με την ομιλία της. Λιγότερο κατανοητό είναι τι είδους επίδραση έχει η ακρόαση τέτοιων πραγμάτων στη νευρική ανάπτυξη του εγκεφάλου του μωρού. Για να μάθουν περισσότερα, η ερευνητική ομάδα στην Ιταλία διεξήγαγε ένα πείραμα στο οποίο συμμετείχαν 33 νεογέννητα και οι μητέρες τους—όλες οι οποίες ήταν γηγενείς γαλλικές.
Τα πειράματα συνίστατο στην τοποθέτηση όλων των νεογέννητων εθελοντών με καπάκια που επέτρεπαν την παρακολούθηση του ΗΕΓ τις ημέρες μετά τη γέννηση. Καθώς τα μωρά κοιμόντουσαν, οι ερευνητές έπαιξαν ηχογραφήσεις ενός ατόμου που διάβαζε διαφορετικές γλωσσικές εκδόσεις του βιβλίου «Goldilocks, and the Three Bears». Οι εγγραφές ΗΕΓ ξεκίνησαν κατά τη διάρκεια μιας περιόδου σιωπής πριν από την αναπαραγωγή του βιβλίου, συνεχίστηκαν κατά την ανάγνωση και επίσης κατά τη διάρκεια μιας άλλης στιγμής σιωπής μετά.
Μελετώντας τις αναγνώσεις του ΗΕΓ, η ερευνητική ομάδα διαπίστωσε ότι τα μωρά που άκουγαν την ιστορία στα γαλλικά εμφάνισαν αύξηση σε χρονικούς συσχετισμούς μεγάλης εμβέλειας – όλα αυτά που προηγουμένως είχαν συσχετιστεί με την αντίληψη της ομιλίας και την επεξεργασία της. Οι ερευνητές προτείνουν ότι αυτό το εύρημα είναι απόδειξη ότι ο εγκέφαλος του μωρού επηρεάζεται με μοναδικό τρόπο από την έκθεση σε μια μοναδική γλώσσα ενώ ήταν ακόμα στη μήτρα – σε αυτή την περίπτωση, τα γαλλικά.
Οι ερευνητές διεξήγαγαν επίσης ανάλυση διακυμάνσεων χωρίς τάση στις μετρήσεις του ΗΕΓ ως μέσο μέτρησης της ισχύος των χρονικών συσχετίσεων και βρήκαν ότι είναι ισχυρότεροι στη ζώνη θήτα, η οποία έχει δείξει προηγούμενη έρευνα ότι σχετίζεται με μονάδες ομιλίας σε επίπεδο συλλαβής. Αυτό, προτείνει η ομάδα, δείχνει ότι ο εγκέφαλος των βρεφών συντονίστηκε με τα γλωσσικά στοιχεία που υπήρχαν στη γλώσσα που είχαν ακούσει. Η ερευνητική ομάδα διαπίστωσε επίσης ότι η νευρική απόκριση του μωρού φάνηκε πιο έντονα στις αναγνώσεις του ΗΕΓ όταν το βιβλίο διαβάζονταν στα γαλλικά, υποδηλώνοντας ότι η προγεννητική έκθεση σε μια δεδομένη γλώσσα έπαιξε ρόλο στη νευρική ανάπτυξη του εγκεφάλου τους.