Επιστημονικά Νέα

Όραση: Το ψηφιακό περιεχόμενο μπορεί να αλλάξει την οπτική σας αντίληψη

Όραση: Το ψηφιακό περιεχόμενο μπορεί να αλλάξει την οπτική σας αντίληψη
Όραση: Η υπερβολική έκθεση σε ψηφιακό περιεχόμενο μπορεί δυνητικά να αλλάξει αυτό στο οποίο ο εγκέφαλός σας δίνει προσοχή οπτικά, τουλάχιστον για λίγο.

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Τόσο μεγάλο μέρος της σύγχρονης ζωής αφιερώνεται σε οθόνες: συσκέψεις και ιστότοπους με ζουμ, smartphone και βιντεοπαιχνίδια, τηλεοράσεις και μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Πώς επηρεάζουν όλα αυτά τα pixel και τα ορθογώνια τον τρόπο που βλέπουμε; Ο καθηγητής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Binghamton Peter Gerhardstein και ο υποψήφιος διδάκτορας Nicholas Duggan εξερευνούν το φαινόμενο στο “Levels of Orientation Bias Differ Across Digital Content Categories: Implications for Visual Perception”, που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο περιοδικό Perception.


Η εργασία τους καλύπτει τον βαθμό στον οποίο το διαδικτυακό περιεχόμενο διαφόρων τύπων διαφέρει από τις πραγματικές εικόνες φυσικών, αστικών και προαστιακών σκηνών ως προς τον οπτικό προσανατολισμό. «Όταν είσαι συνδεδεμένος, βιώνεις έναν διαφορετικό κόσμο», είπε ο Gerhardstein. Οι Gerhardstein και Duggan μελετούν το «λοξό φαινόμενο», στο οποίο ο εγκέφαλος δίνει περισσότερη προσοχή στις οριζόντιες και κάθετες γραμμές από αυτές που έρχονται σε λοξή γωνία. Σκεφτείτε το ως εξής: Στον φυσικό κόσμο, θα δείτε τόσο οριζόντια φαινόμενα όπως ο ορίζοντας, όσο και κάθετα, πιο συχνά δέντρα.

Αλλά θα δείτε επίσης αντικείμενα προσανατολισμένα σε μια ευρεία γκάμα γωνιών, όπως:

  • κλαδιά δέντρων,
  • κεκλιμένες βουνοπλαγιές,
  • και λουλούδια.

Σε ένα «ξυλουργικό» περιβάλλον που κατασκευάζεται από ανθρώπινα χέρια, πολλές από αυτές τις λοξές γωνίες εξαλείφονται. Αντίθετα, στο τοπίο κυριαρχούν οριζόντια και κατακόρυφα αντικείμενα όπως κτίρια, λαμπτήρες δρόμου, ηλεκτροφόρα καλώδια και οδικές πινακίδες. Τα προαστιακά περιβάλλοντα, με την έγχυση των μικρών θυλάκων της φύσης, βρίσκονται κάπου στο ενδιάμεσο.

Τα ψηφιακά μέσα, από βιντεοκλήσεις Zoom και ιστότοπους μέχρι βιντεοπαιχνίδια, παρουσιάζουν επίσης το λοξό αποτέλεσμα. Στο άρθρο, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν την ανάλυση Fourier για να διερευνήσουν τον οπτικό προσανατολισμό ενός ευρέος φάσματος ψηφιακών σκηνών, από κινούμενα σχέδια και βιντεοπαιχνίδια έως ιστοσελίδες, και συνέκριναν τα αποτελέσματα με πραγματικές σκηνές από φυσικό, προαστιακό και αστικό περιβάλλον. Ανακάλυψαν ότι τα βιντεοπαιχνίδια που προορίζονται να μιμηθούν τον φυσικό κόσμο στην πραγματικότητα το κάνουν παροδικά, διατηρώντας τις λοξές γωνίες, αν και όχι στον βαθμό που φαίνεται στη φύση.

Στο άλλο άκρο του φάσματος βρίσκονται βιντεοπαιχνίδια με εικονοστοιχεία και ιστότοποι μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία ουσιαστικά αποτελούνται κυρίως από κουτιά. Αυτά παρουσιάζουν το λοξό αποτέλεσμα σε ένα άκρο που δεν φαίνεται σε περιβάλλοντα πραγματικού κόσμου, δείχνει η έρευνά τους. “Το ερώτημα είναι: Αλλάζει αυτό το συνολικό μας προφίλ ευαισθησίας προσανατολισμού; Οι άνθρωποι ξοδεύουν τόσο πολύ χρόνο κοιτάζοντας αυτά τα ψηφιακά περιβάλλοντα που μπορεί να αποκτήσουν επιρροή”, είπε ο Duggan.

Μετατόπιση αντίληψης

Η υπερβολική έκθεση σε ψηφιακό περιεχόμενο μπορεί δυνητικά να αλλάξει αυτό στο οποίο ο εγκέφαλός σας δίνει προσοχή οπτικά — τουλάχιστον για λίγο. Σε ένα προηγούμενο ερευνητικό πρόγραμμα που διεξήχθη με τον τότε μεταπτυχιακό φοιτητή Daniel Hipp, οι μαθητές έπαιξαν Minecraft για τέσσερις ώρες. Στη συνέχεια, η ευαισθησία τους στις κάθετες και οριζόντιες γραμμές είχε αυξηθεί. Όπως φαίνεται με τους παίκτες του Minecraft, το λοξό εφέ τείνει να εξασθενεί μόλις οι θεατές ξαναεμπλακούν με τον φυσικό κόσμο και σταματήσουν να παίζουν το παιχνίδι. Από την άλλη πλευρά, έρευνα από τον Καναδά τη δεκαετία του 1970 δείχνει ότι οι ιθαγενείς που μεγάλωσαν σε νατουραλιστικά περιβάλλοντα ήταν πιο ευαίσθητοι στις λοξές γωνίες γενικά από εκείνους που μεγάλωσαν σε ένα αστικό περιβάλλον.