Νευρολογία

Ο ύπνος κάνει καλό στη μάθηση

Ο ύπνος κάνει καλό στη μάθηση
Your browser does not support the video tag. Όταν παίρνετε έναν υπνάκο μεταξύ της μελέτης, μπορεί να καταστήσει ευκολότερο να θυμηθείτε τι έχετε διαβάσει και να ξαναμάθετε ότι έχετε ξεχάσει, ακόμα και 6 μήνες αργότερα, σύμφωνα με νέα ευρήματα από τον Σύνδεσμο Association Psychological Science. «Τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι ο ύπνος μεταξύ των μαθημάτων […]

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Όταν παίρνετε έναν υπνάκο μεταξύ της μελέτης, μπορεί να καταστήσει ευκολότερο να θυμηθείτε τι έχετε διαβάσει και να ξαναμάθετε ότι έχετε ξεχάσει, ακόμα και 6 μήνες αργότερα, σύμφωνα με νέα ευρήματα από τον Σύνδεσμο Association Psychological Science.

«Τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι ο ύπνος μεταξύ των μαθημάτων οδηγεί σε ένα διπλό πλεονέκτημα, μειώνει τον χρόνο που δαπανάται στην επανάληψη και εξασφαλίζει μια πολύ καλύτερη μακροπρόθεσμη διατήρηση των όσων μάθατε», εξηγεί η ψυχολογική επιστήμονας Stephanie Mazza, του Πανεπιστημίου της Λυών και συμπληρώνει ότι «προηγούμενη έρευνα έδειξε ότι ο ύπνος μετά την εκπαίδευση είναι σίγουρα μια καλή στρατηγική, αλλά τώρα έχουμε δείξει ότι ο ύπνος ανάμεσα σε δύο συνεδρίες μάθησης βελτιώνει σε μεγάλο βαθμό μια τέτοια στρατηγική». Ενώ μελέτες έχουν δείξει ότι τόσο η επαναλαμβανόμενη πρακτική, όσο και ο ύπνος μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση της μνήμης, η έρευνα αυτή διερευνά το πώς η επανάληψη και ο ύπνος επηρεάζουν τη μνήμη όταν συνδυάζονται. Η Mazza και οι συνεργάτες της υπέθεσαν ότι ο ύπνος μεταξύ των μαθημάτων μπορεί να κάνει τη διαδικασία επανάληψης πιο αποτελεσματική, μειώνοντας την προσπάθεια που απαιτείται για την εισαγωγή πληροφοριών στη μνήμη.

Έτσι, το πείραμα τους αφορούσε σε ένα σύνολο από 40 Γάλλους ενήλικες, που τοποθετήθηκε τυχαία, είτε σε μια ομάδα “ύπνου” ή σε μία ομάδα “αγρυπνίας”. Κατά την πρώτη συνεδρία, σε όλους τους συμμετέχοντες παρουσιάστηκαν 16 ζεύγη λέξεων στα Γαλλικά και Σουαχίλι, σε τυχαία σειρά. Αφού μελέτησαν ένα ζευγάρι λέξεων για 7 δευτερόλεπτα, η λέξη στα Σουαχίλι εμφανίστηκε και οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να πληκτρολογήσουν τη γαλλική μετάφραση. Το σωστό ζευγάρι (η σωστή μετάφραση) εμφανίστηκε τότε για 4 δευτερόλεπτα. Οποιεσδήποτε λέξεις που δεν είχαν σωστά μεταφραστεί παρουσιάστηκαν και πάλι, έως ότου κάθε ζεύγος λέξεων είχε σωστά μεταφραστεί. Δώδεκα ώρες μετά την αρχική συνεδρία, οι συμμετέχοντες ολοκλήρωσαν το έργο ανάκλησης και πάλι, εξασκώντας όλη τη λίστα των λέξεων μέχρι να μεταφραστούν σωστά και οι 16 λέξεις.

Είναι σημαντικό, ότι ορισμένοι από τους συμμετέχοντες ολοκλήρωσαν το πρώτο μάθημα το πρωί και τη δεύτερη συνεδρία το απόγευμα της ίδιας ημέρας (ομάδα αγρυπνίας). Οι άλλοι ολοκλήρωσαν την πρώτη συνεδρία το βράδυ, κοιμήθηκαν, και ολοκλήρωσαν τη δεύτερη συνεδρία το επόμενο πρωί (ομάδα ύπνου). Στην πρώτη συνεδρία, οι δύο ομάδες δεν έδειξαν καμία διαφορά στο πόσες λέξεις θα μπορούσαν αρχικά να θυμηθούν ή τον αριθμό των δοκιμών που απαιτούνται για να είναι σε θέση να θυμηθούν και τα 16 ζεύγη λέξεων. Αλλά μετά από 12 ώρες, τα δεδομένα άλλαξαν: Οι συμμετέχοντες που είχαν κοιμηθεί μεταξύ των συνεδριών θυμήθηκαν περίπου 10 από τις 16 λέξεις, κατά μέσο όρο, ενώ όσοι δεν είχαν κοιμηθεί θυμήθηκαν μόνο 7,5 λέξεις. Τελικά, και οι δύο ομάδες ήταν σε θέση να μάθουν όλα τα ζεύγη λέξεων, αλλά όσοι κοιμήθηκαν μεταξύ των συνεδριών φάνηκε ότι το έκαναν σε λιγότερο χρόνο και με λιγότερη προσπάθεια.