Ο εγκέφαλος σίγουρα κάνει λάθη, αλλά τι φταίει για αυτό;
Μια μελέτη που διεξήχθη στο Πανεπιστήμιο Κάρνετζι Μέλλον, διερεύνησε τη νευρωνική δραστηριότητας του εγκεφάλου κατά τη διάρκεια της μάθησης και διαπίστωσαν ότι ο εγκέφαλος κάνει λάθη, επειδή εφαρμόζει λανθασμένες εσωτερικές πεποιθήσεις, ή εσωτερικά μοντέλα, για το πώς λειτουργεί ο κόσμος. Η έρευνα δείχνει ότι όταν ο εγκέφαλος κάνει ένα λάθος, πιστεύει πραγματικά ότι παίρνει τη σωστή απόφαση, και τα νευρικά σήματα είναι συνεπείς με τις εσωτερικές πεποιθήσεις του, αλλά όχι με το τι συμβαίνει στον πραγματικό κόσμο.
«Το μυαλό μας συνεχώς προσπαθεί να προβλέψει πώς λειτουργεί ο κόσμος. Αυτό συμβαίνει καθώς οικοδομούμε εσωτερικών μοντέλων μέσα από την εμπειρία και τη μάθηση, όταν αλληλεπιδρούμε με τον κόσμο», λέει ο Στίβεν Τσέις, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα της Βιοϊατρικής Τεχνολογίας και το Κέντρο για την νευρωνικά Βάση Γνώσης. «Ωστόσο, δεν έχει ακόμη καταστεί δυνατό να παρακολουθήσουμε πώς αυτά τα εσωτερικά μοντέλα επηρεάζουν λεπτό προς λεπτό τις αποφάσεις».
Οι ερευνητές διεξήγαγαν ένα πείραμα χρησιμοποιώντας μια συσκευή που επιτρέπει στον εγκέφαλο να ελέγχει έναν κέρσορα υπολογιστή χρησιμοποιώντας μόνο τη σκέψη. Μελετώντας τη δραστηριότητα του εγκεφάλου, οι ερευνητές μπορούσαν να δουν πώς ο εγκέφαλος πιστεύει οτι θα πρέπει να πραγματοποιείται μια δράση. Οι ερευνητές αναφέρουν ότι η πλειοψηφία των λαθών που έγιναν προκλήθηκαν από μια αναντιστοιχία μεταξύ των υποκειμενικών εσωτερικών μοντέλων και της πραγματικότητας. Επιπλέον, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα εσωτερικά μοντέλα έβρισκα καλύτερες αντιστοιχίες της πραγματικότητας κατά τη διάρκεια της μάθησης. «Σύμφωνα με όσα ξέρουμε, αυτή είναι η πιο λεπτομερής αναπαράσταση του εσωτερικού ενός εγκεφάλου που έχει εντοπιστεί μέχρι σήμερα», λέει ο Βύρων Γιου, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και το Τμήμα της Βιοϊατρικής Τεχνολογίας.
Τα αποτελέσματα από τη μελέτη αυτή έχουν εκτεταμένη εφαρμογή. Αξίζει να σημειωθεί ότι, τα αποτελέσματα που έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν την απόδοση και την αξιοπιστία των υφιστάμενων διασυνδέσεων εγκεφάλου-μηχανής που βοηθούν ανθρώπους με παράλυση και ακρωτηριασμένους. Σε ένα πιο θεμελιώδες επίπεδο, τα αποτελέσματα μπορούν να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε το πώς ο εγκέφαλος μαθαίνει: για παράδειγμα, το πώς θα αποκτηθούν γνώσεις ή θα αναπτυχθούν νέες δεξιότητες. Επειδή η μελέτη επιτρέπει την καλύτερη κατανόηση του γιατί ο εγκέφαλος κάνει λάθη, τα αποτελέσματα μπορεί επίσης να είναι ένα ισχυρό εργαλείο για να βελτιώσει τη διαδικασία της μάθησης.
Η μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε σήμερα στην eLife, διεξήχθη στο πλαίσιο του Κάρνετζι Μέλον BrainHub, μια πανεπιστημιακή πρωτοβουλία που εστιάζει στο πώς η δομή και η δραστηριότητα του εγκεφάλου προκαλούν πολύπλοκες συμπεριφορές. Η χρηματοδότηση της έρευνας δόθηκε από το Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού και Ανθρώπινης Ανάπτυξης, το Υπουργείο Υγείας και Έρευνας, και το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών Ολοκληρωμένης Μεταπτυχιακής Εκπαίδευσης και Έρευνας και το πρόγραμμα Πρακτικής άσκησης.