Επιστημονικά Νέα

Multitasking: Κάνετε πολλά, αλλά δεν κάνετε καλό

Multitasking: Κάνετε πολλά, αλλά δεν κάνετε καλό
Your browser does not support the video tag. Το multitasking, η δυνατότητα εκτέλεσης πολλών εφαρμογών ταυτόχρονα, είναι δεδομένη σε υπολογιστές και κινητά, αλλά όχι και στον ανθρώπινο εγκέφαλο. Το multitasking (πολυδιεργασία στα ελληνικά) είναι φαινόμενο της εποχής μας και έχει να κάνει, σε απλά παραδείγματα, σε όσους οδηγούν και μιλούν στο τηλέφωνο, σε όσους μελετούν […]

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Το multitasking, η δυνατότητα εκτέλεσης πολλών εφαρμογών ταυτόχρονα, είναι δεδομένη σε υπολογιστές και κινητά, αλλά όχι και στον ανθρώπινο εγκέφαλο.


Το multitasking (πολυδιεργασία στα ελληνικά) είναι φαινόμενο της εποχής μας και έχει να κάνει, σε απλά παραδείγματα, σε όσους οδηγούν και μιλούν στο τηλέφωνο, σε όσους μελετούν με ανοιχτή την τηλεόραση, σε όσους περιμένουν στην ουρά και στέλνουν μηνύματα κλπ.

Το πρόβλημα με αυτή τη διαδικασία είναι πως όσο ο εγκέφαλός μας ανταποκρίνεται, τόσο περισσότερα του βάζουμε να κάνει. Αυτό όμως, έχει κόστος… Η διαδικασία του multitasking αυξάνει, όπως προκύπτει από μελέτες, την παραγωγή της κορτιζόλης (ορμόνης του στρες) και της αδρεναλίνης, η οποία με τη σειρά της υπερδιεγείρει τον εγκέφαλο και στη συνέχεια του δημιουργεί μια νοητική θολούρα. Αυτό λοιπόν, έχει ως αποτέλεσμα «όσοι κάνουν συχνότερα πολλά πράγματα ταυτόχρονα να είναι εκείνοι που φαίνονται λιγότερο ικανοί να το κάνουν αποτελεσματικά», όπως αναφέρουν οι ειδικοί.

Ας εξετάσουμε μια καθημερινή δραστηριότητα, όπως η οδήγηση. Αν κοιτάξει κανείς τη μαγνητική τομογραφία κάποιου την ώρα της οδήγησης, θα διαπιστώσει πόσο ενεργοποιημένος είναι ο εγκέφαλος. Αν το ίδιο άτομο ακούει μουσική ή μιλάει στο τηλέφωνο, το ποσό του εύρους ζώνης του εγκεφάλου που πηγαίνει προς την κατεύθυνση της οδήγησης μειώνεται κατά περίπου 37%. Έτσι, δεν είστε στην πραγματικότητα multitasking, απλά μειώνεται το ποσοστό της προσοχής για την οδήγηση και διοχετεύεται αλλού.

Ένα ακόμα παράδειγμα. Αν ένας φοιτητής βλέπει τηλεόραση την ώρα που μελετάει, τότε οι πληροφορίες που αντλεί από τη μελέτη του καταλήγουν στην περιοχή του ραβδωτού σώματος του εγκεφάλου, την περιοχή, δηλαδή, η οποία σχετίζεται με την αποθήκευση νέων ικανοτήτων και διαδικασιών και όχι με την αποθήκευση νέων δεδομένων και ιδεών. «Χωρίς την τηλεόραση οι πληροφορίες θα πήγαιναν στον ιππόκαμπο, όπου τα νέα στοιχεία κατηγοριοποιούνται με τρόπο που να ευνοεί την εύκολη ανάκτησή τους» εξηγούν οι γιατροί.

Υπάρχει ένα περίπου 2% του πληθυσμού που είναι σούπερ multitaskers. Είναι άνθρωποι που γεννήθηκαν με αυτό το δώρο. Οι περισσότεροι από εμάς όμως, δεν έχουμε αυτό το χάρισμα. Για αυτό επιλέξτε να κάνετε ένα πράγμα κάθε φορά και αφιερώστε όλη την προσοχή σας σε αυτό ώστε να είστε πιο αποτελεσματικοί και να μην καταστρέφεται τον εγκέφαλό σας.