Επιστημονικά Νέα

Μοντέλο VARK: Οι 4 τύποι μαθητών – και πώς να ξέρετε ποιοι είστε εσείς

Μοντέλο VARK: Οι 4 τύποι μαθητών – και πώς να ξέρετε ποιοι είστε εσείς
Για παράδειγμα, όταν μαθαίνετε να οδηγείτε ποδήλατο, οι σωματικές κινήσεις γίνονται έμφυτες μετά από πολλή εξάσκηση. Όταν μεταφέρετε πληροφορίες σε έναν κιναισθητικό μαθητή, σκεφτείτε να χρησιμοποιήσετε παραδείγματα, προσομοιώσεις και αναπαράσταση εμπειριών.

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Μοντέλο VARK: Δεν μαθαίνουν όλοι το ίδιο. Το μοντέλο VARK προσδιορίζει τέσσερις τύπους μαθητών: οπτικοί, ακουστικοί, αναγνωστικοί/γραφικοί και κιναισθητικοί. Επικαλούμενη το μοντέλο VARK, η Tovuti LMS περιέγραψε τους τέσσερις βασικούς τύπους μαθησιακών στυλ του μοντέλου VARK. Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί κάποιοι άνθρωποι φαίνεται να μαθαίνουν πράγματα πιο γρήγορα από άλλους;


Μπορεί να μην έχει να κάνει με το ότι είναι πιο έξυπνοι – μπορεί απλώς να σημαίνει ότι επεξεργάζονται και μαθαίνουν τις πληροφορίες με διαφορετικό τρόπο. Αποφασισμένοι να βοηθήσουν στην απομυθοποίηση της μαθησιακής διαδικασίας, ο Neil Fleming και η Colleen Mills, ακαδημαϊκοί από το Πανεπιστήμιο Lincoln στο Canterbury της Νέας Ζηλανδίας, έκαναν μια βαθιά κατάδυση στους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους τα άτομα προσεγγίζουν τη μάθηση.

Ανέπτυξαν το μοντέλο VARK με βάση τον ισχυρισμό τους ότι “οι μαθητές όλων των ηλικιών έχουν διαφορετικούς αλλά συνεπείς τρόπους αντίδρασης σε καταστάσεις μάθησης”.

Το μοντέλο VARK είναι ένα ακρωνύμιο για τα οπτικά, ακουστικά, αναγνωστικά και γραπτά και κιναισθητικά είδη μαθησιακού στυλ.

Ο νευρογλωσσικός προγραμματισμός, ή NLP, ήταν το κλειδί για την έρευνα των Fleming και Mill. Κάποιες φορές περιγράφεται ως το “εγχειρίδιο χρήσης για το μυαλό σας”, το NLP έχει επίσης χαρακτηριστεί από την Ένωση Νευρογλωσσικού Προγραμματισμού ως ένας συνδυασμός θεωριών, μοντέλων και τεχνικών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στρατηγικά για τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι δεν υιοθετούν όλοι οι εκπαιδευτικοί την ιδέα των μαθησιακών στυλ -είτε του VARK είτε άλλων μορφών- ως αποδεδειγμένη τεχνική διδασκαλίας. Πολλοί εκπαιδευτικοί πιστεύουν επίσης ότι οι άνθρωποι μπορούν να οικοδομήσουν και να ενισχύσουν διαφορετικούς τύπους μαθησιακών στυλ, ακόμη και αν αυτoί μπορεί να μην έρχονται φυσικά στην αρχή.

Από τη σκοπιά των Fleming και Mill, η χρήση του μοντέλου VARK για την κατανόηση των μαθησιακών στυλ θα βοηθούσε τα άτομα να ενδυναμώσουν τη συμπεριφορά τους ώστε να προσαρμόζονται σε διαφορετικά μαθησιακά περιβάλλοντα.

Ένα πρόσφατο παράδειγμα ενός τέτοιου περιβάλλοντος συνέβη κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της πανδημίας του κορωνοϊού: η μάθηση από απόσταση.

Αυτή η μορφή εξ αποστάσεως μάθησης – η οποία συνήθως περιλαμβάνει την ακρόαση μαθημάτων μέσω βιντεοκλήσεων – μπορεί να απευθύνεται σε ορισμένα στυλ, όπως οι ακουστικοί ή οι οπτικοί μαθητές.

Αλλά για άλλους, μπορεί να απαιτείται συμπληρωματικό υλικό για να μείνουν οι πληροφορίες.

Η διατήρηση της διαδικτυακής μάθησης ποικίλης, σχετικής και ελκυστικής μπορεί να κρατήσει τους μαθητές συντονισμένους στην αίθουσα διδασκαλίας.

Ποιο είναι το δικό σας στυλ VARK; Επικαλούμενο το μοντέλο VARK, το Tovuti LMS περιέγραψε τους τέσσερις βασικούς τύπους μαθησιακών στυλ του μοντέλου μάθησης.

Η πλειονότητα των μαθητών είναι οπτικοί ή χωρικοί μαθητές. Οι οπτικοί μαθητές συνδέονται καλά με μοτίβα, σχήματα, γραφήματα, χάρτες και διαγράμματα.

Η δημιουργία μιας οπτικής εικόνας αυτού που προσπαθείτε να μάθετε είναι ένας τρόπος να συγκρατήσετε αυτές τις πληροφορίες. Σκεφτείτε αυτό το είδος μάθησης ως την ανταλλαγή των λέξεων με οπτικές εικόνες.

Για παράδειγμα, η εξήγηση της διαφοράς μεταξύ ενός pint και ενός gallon με εικόνες από διαφορετικές κανάτες νερού μπορεί να απεικονίσει με μεγαλύτερη σαφήνεια το πόσο μπορεί να χωρέσει σε κάθε δοχείο.

Ωστόσο, δεν είναι όλες οι εικόνες ίδιες για αυτόν τον τύπο μαθητή.

Τα βίντεο ή οι ταινίες, τα PowerPoints και οι φωτογραφίες υπολείπονται για κάποιους.

Η χρήση εργαλείων όπως ένα διάγραμμα ροής μπορεί επίσης να βοηθήσει τους οπτικούς μαθητές να κατανοήσουν πιο αφηρημένες έννοιες, σύμφωνα με τις γνώσεις του Πανεπιστημίου Bay Atlantic στην Ουάσινγκτον.

Πώς εντοπίζετε έναν οπτικό μαθητή στον χώρο εργασίας;

Σε ένα άρθρο για το Inc., η Molly St. Louis λέει ότι αυτοί είναι οι άνθρωποι που στις συσκέψεις συχνά βλέπουμε να μουτζουρώνουν ή να κρατούν σημειώσεις ή να ευδοκιμούν από τις συζητήσεις στον πίνακα.

Ακουστική

Σύμφωνα με το μοντέλο VARK, οι ακουστικοί μαθητές αποτελούν μικρότερο πληθυσμό από τους οπτικούς μαθητές. Αυτοί οι μαθητές συγκρατούν λεπτομέρειες μέσω ακουστικών τρόπων, όπως η ακρόαση ζωντανών ή ηχογραφημένων διαλέξεων, συμμετοχή σε ομαδικές συζητήσεις και ακρόαση πληροφοριών μέσω ραδιοφώνου, ηχητικών βιβλίων και podcasts.

Οι ακουστικοί μαθητές συχνά διαβάζουν δυνατά ή δημιουργούν τραγούδια ως τρόπους απομνημόνευσης υλικού όταν μελετούν για εξετάσεις.

Οι ακουστικοί μαθητές γενικά βρίσκουν δυνατά σημεία στην αφήγηση ιστοριών και στη δημόσια ομιλία.

Πώς να ξέρετε αν ο συνάδελφός σας είναι ακουστικός μαθητής;

Συνήθως, είναι αυτοί που κάνουν ερωτήσεις και κάνουν καταιγισμό ιδεών στις συσκέψεις.

Διαβάζοντας και γράφοντας

Το “R” στο VARK αναφέρεται στην ανάγνωση και τη γραφή, συγκεκριμένα στην είσοδο και την έξοδο με βάση το κείμενο. Τα εγχειρίδια, τα φυλλάδια, οι λίστες, οι παρουσιάσεις PowerPoint, καθώς και η λήψη σημειώσεων είναι οι προτιμώμενοι τρόποι για τους μαθητές που διαβάζουν και γράφουν.

Αυτοί οι μαθητές γενικά έλκονται προς τις πληροφορίες μέσω της ανάγνωσης, παρόμοια με τον τρόπο που οι ακουστικοί μαθητές συγκρατούν τις πληροφορίες μέσω της ακρόασης.

Στις γραπτές εργασίες αυτοί οι μαθητές υπερέχουν, επικοινωνώντας αποτελεσματικά τις σκέψεις τους μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή άμεσων μηνυμάτων. Το Πανεπιστήμιο Bay Atlantic προτείνει ότι “το κείμενο είναι πιο ισχυρό από κάθε είδους οπτική ή ακουστική αναπαράσταση μιας ιδέας” για αυτούς τους μαθητές.

Κινητική

Δεν είστε εξοικειωμένοι με τον όρο κιναισθητική;

Το VARK-Learn περιγράφει αυτή τη μέθοδο ως την “αντιληπτική προτίμηση που σχετίζεται με τη χρήση εμπειρίας και πρακτικής (προσομοιωμένης ή πραγματικής)”. Σκεφτείτε την πρακτική μάθηση. Μόνο ένα μικρό μέρος του πληθυσμού είναι κιναισθητικοί ή βιωματικοί μαθητές.

Οι κιναισθητικοί μαθητές κατανοούν τις πληροφορίες εκτελώντας την εργασία για την οποία μαθαίνουν.

Η κίνηση και η μυϊκή μνήμη είναι επίσης το κλειδί για τους κιναισθητικούς μαθητές.

Για παράδειγμα, όταν μαθαίνετε να οδηγείτε ποδήλατο, οι σωματικές κινήσεις γίνονται έμφυτες μετά από πολλή εξάσκηση. Όταν μεταφέρετε πληροφορίες σε έναν κιναισθητικό μαθητή, σκεφτείτε να χρησιμοποιήσετε παραδείγματα, προσομοιώσεις και αναπαράσταση εμπειριών.

Σε αντίθεση με τη δημοφιλή πεποίθηση, οι κιναισθητικοί μαθητές δεν είναι απλοί νευρικοί που δυσκολεύονται να κάτσουν ακίνητοι. Συνήθως είναι εργαζόμενοι με πολύ υψηλή ενέργεια -μαθητές έτοιμοι να βουτήξουν σε προκλήσεις που απαιτούν “δράση” και να βγουν στο πεδίο -όπως το να έχουν συναντήσεις για καφέ με πελάτες και συναδέλφους για να ξεκαθαρίσουν μικρολεπτομέρειες.