Επιστημονικά Νέα

Καθοδήγηση Μαθητές: Οι ειδικοί δείχνουν πώς να μειώσετε την καθιστική συμπεριφορά που σχετίζεται με το σχολείο

Καθοδήγηση Μαθητές: Οι ειδικοί δείχνουν πώς να μειώσετε την καθιστική συμπεριφορά που σχετίζεται με το σχολείο
Η αντικατάσταση των καθιστικών μαθησιακών δραστηριοτήτων με δραστηριότητες μάθησης που βασίζονται στην κίνηση (συμπεριλαμβανομένης της ορθοστασίας) και η αντικατάσταση των δραστηριοτήτων μάθησης που βασίζονται στην οθόνη με μαθησιακές δραστηριότητες που δεν βασίζονται στην οθόνη (π.χ. μαθήματα σε εξωτερικούς χώρους) μπορεί να υποστηρίξει περαιτέρω την υγεία και την ευημερία των μαθητών.

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Καθοδήγηση Μαθητές: Αυτό το άρθρο δημοσιεύτηκε αρχικά στα ιταλικά στο Univadis. “Για να παρέχει καθοδήγηση σε γονείς, εκπαιδευτικούς, υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, ερευνητές και παρόχους υγειονομικής περίθαλψης” ― αυτός ήταν ο κύριος στόχος της ομάδας του Δικτύου έρευνας για καθιστική συμπεριφορά που καθοδήγησε την ανάπτυξη των συστάσεων οι οποίες δημοσιεύθηκαν στο Διεθνές περιοδικό Συμπεριφορικής Διατροφής και Φυσικής Δραστηριότητας. Το άρθρο, «Διεθνείς συστάσεις για καθιστική συμπεριφορά σχετικά με το σχολείο για παιδιά και νέους», γράφτηκε από ερευνητές με επικεφαλής τον Travis J. Saunders, PhD, αναπληρωτή καθηγητή εφαρμοσμένων ανθρωπιστικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Prince Edward Island, Charlottetown, στον Καναδά.


Με βάση την εργασία που πραγματοποιήθηκε από μια ομάδα διεθνών εμπειρογνωμόνων και ενημερώθηκε από τα καλύτερα διαθέσιμα στοιχεία και τη διαβούλευση με τους ενδιαφερομένους, «αυτές οι συστάσεις θα είναι χρήσιμες για την υποστήριξη της σωματικής και ψυχικής υγείας, της ευημερίας και της ακαδημαϊκής επιτυχίας των παιδιών σχολικής ηλικίας και των νέων », σύμφωνα με τους συγγραφείς.

Το βασικό πλεονέκτημα της δουλειάς τους, γράφουν, είναι ότι βασίζεται σε ισχυρά επιστημονικά δεδομένα και αναφέρεται συγκεκριμένα σε καθιστικές συμπεριφορές που σχετίζονται με το σχολείο, είτε αυτές συμβαίνουν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων στην τάξη είτε κατά την ολοκλήρωση εργασιών στο σπίτι. “Οι υπάρχουσες οδηγίες καθιστικής συμπεριφοράς για παιδιά και νέους στοχεύουν τη συνολική καθιστική συμπεριφορά και τον ψυχαγωγικό χρόνο οθόνης, χωρίς συγκεκριμένες συστάσεις σχετικά με τις καθιστικές συμπεριφορές που σχετίζονται με το σχολείο.”

Το άρθρο αναφέρει επίσης τις επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19.

Η έλλειψη κίνησης ήταν ήδη πρόβλημα σε αυτές τις ηλικιακές ομάδες.

Η κοινωνική αποστασιοποίηση και η εξ αποστάσεως μάθηση για μια τόσο εκτεταμένη περίοδο επιδεινώνουν τα πράγματα.

Κίνδυνοι και Οφέλη Ο Σάντερς και οι συνεργάτες του γράφουν: «Οι σχέσεις μεταξύ της καθιστικής συμπεριφοράς και της υγείας των μαθητών και των ακαδημαϊκών αποτελεσμάτων είναι περίπλοκες και πιθανώς διαφέρουν για συγκεκριμένες καθιστικές συμπεριφορές».

Ενώ από τη μια πλευρά, η καθιστική συμπεριφορά μπορεί να έχει σημαντικό αρνητικό αντίκτυπο στα μεταβολικά αποτελέσματα, υπάρχουν ενδείξεις ότι η υψηλότερη διάρκεια των εργασιών για το σπίτι και του διαβάσματος σχετίζεται με καλύτερα ακαδημαϊκά επιτεύγματα μεταξύ των παιδιών σχολικής ηλικίας.

Ένα άλλο παράδειγμα αυτής της πολυπλοκότητας είναι ότι οι καθιστικές συμπεριφορές που βασίζονται στην οθόνη (πέρασμα χρόνου μπροστά σε οθόνες υπολογιστών, τηλεοράσεις, tablet, smartphone) συχνά καταδεικνύουν επιβλαβείς συσχετίσεις με μια σειρά από αποτελέσματα υγείας μεταξύ των παιδιών σχολικής ηλικίας και των νέων ηλικίας 5-18 ετών, συμπεριλαμβανομένης της σύστασης του σώματος, του καρδιομεταβολικού κινδύνου και της αυτοεκτίμησης. Ωστόσο, οι συσκευές που βασίζονται στην οθόνη μπορεί να προσφέρουν ευκαιρίες για νέες παιδαγωγικές προσεγγίσεις και αφοσίωση των μαθητών και μπορεί να αυξήσουν την πρόσβαση στην εκπαίδευση για ορισμένους μαθητές, ειδικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19.

Οι ερευνητές σημειώνουν ότι “πολλές κοινές καθιστικές δραστηριότητες…δεν χρειάζεται να είναι καθιστικής φύσης. Αυτές οι συμπεριφορές θεωρούνται καθιστικές μόνο όταν συνδυάζονται τόσο με χαμηλή κατανάλωση ενέργειας όσο και με καθιστή, ανάκλιση ή ξαπλωμένη στάση.” Ως παράδειγμα, επισημαίνουν ότι «το ενεργό βιντεοπαιχνίδι ή η εργασία με χαρτί σε όρθιο γραφείο, είναι και οι δύο τρόποι με τους οποίους οι κοινές καθιστικές συμπεριφορές μπορούν να γίνουν μη καθιστικές».

Ένα είναι σίγουρο: τα παιδιά και οι έφηβοι δεν κυκλοφορούν τόσο πολύ.

Στοιχεία από την έρευνα Προσοχή στην Υγεία του 2019 διαπίστωσαν ότι 1 στα 5 παιδιά (20,3%) δεν είχε κάνει καμία σωματική δραστηριότητα την ημέρα πριν από την έρευνα, σχεδόν τα μισά (43,5%) είχαν τηλεόραση στην κρεβατοκάμαρά τους και περίπου ο ίδιος αριθμός ( Το 44,5%) περνούσε περισσότερες από 2 ώρες την ημέρα μπροστά σε μια οθόνη.

Όσον αφορά τα σχολεία, η έρευνα έδειξε ότι ενώ το 93% είχε πρωτοβουλίες για την προώθηση της φυσικής δραστηριότητας, λιγότερο από το 30% αυτών των προγραμμάτων αφορούσαν γονείς. Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι πρόκειται για προπανδημικούς αριθμούς.

«Μια Υγιεινή Σχολική Ημέρα»

Οι συγγραφείς συνιστούν τα ακόλουθα για τη μείωση της καθιστικής συμπεριφοράς που σχετίζεται με το σχολείο:

Χωρίστε τις περιόδους παρατεταμένης καθιστικής συμπεριφοράς με προγραμματισμένα και μη προγραμματισμένα «διαλείμματα κίνησης». Τουλάχιστον μία φορά κάθε 30 λεπτά για ηλικίες 5-11 ετών.

Τουλάχιστον μία φορά κάθε ώρα για ηλικίες 12-18 ετών. Εξετάστε δραστηριότητες που ποικίλλουν σε ένταση και διάρκεια (π.χ. ορθοστασία, διατάσεις, μετακίνηση σε άλλη τάξη, ενεργά μαθήματα, ενεργητικά διαλείμματα).

Ενσωματώστε διαφορετικούς τύπους κίνησης στην εργασία για το σπίτι όποτε είναι δυνατόν και περιορίστε την καθιστική εργασία σε όχι περισσότερα από 10 λεπτά την ημέρα ανά επίπεδο τάξης (για παράδειγμα, όχι περισσότερα από 10 λεπτά την ημέρα στην 1η τάξη ή 60 λεπτά την ημέρα στην τάξη 6). Ανεξάρτητα από την τοποθεσία, ο χρόνος οθόνης που σχετίζεται με το σχολείο θα πρέπει να είναι σημαντικός, ψυχικά ή σωματικά ενεργός και να εξυπηρετεί έναν συγκεκριμένο παιδαγωγικό σκοπό που ενισχύει τη μάθηση, σε σύγκριση με εναλλακτικές μεθόδους.

Όταν ο χρόνος οθόνης που σχετίζεται με το σχολείο είναι δικαιολογημένος, συνιστώνται τα ακόλουθα: Περιορίστε το χρόνο στις συσκευές, ειδικά για μαθητές ηλικίας 5–11 ετών. Κάντε ένα διάλειμμα συσκευής τουλάχιστον μία φορά κάθε 30 λεπτά. Αποθαρρύνετε το multitasking μέσα στην τάξη και ενώ κάνετε τις εργασίες για το σπίτι. Αποφύγετε τις οικιακές εργασίες που βασίζονται στην οθόνη μέσα σε μία ώρα πριν τον ύπνο.

Η αντικατάσταση των καθιστικών μαθησιακών δραστηριοτήτων με δραστηριότητες μάθησης που βασίζονται στην κίνηση (συμπεριλαμβανομένης της ορθοστασίας) και η αντικατάσταση των δραστηριοτήτων μάθησης που βασίζονται στην οθόνη με μαθησιακές δραστηριότητες που δεν βασίζονται στην οθόνη (π.χ. μαθήματα σε εξωτερικούς χώρους) μπορεί να υποστηρίξει περαιτέρω την υγεία και την ευημερία των μαθητών.

«Δεδομένου του σημαντικού ρόλου που μπορούν να παίξουν τα σχολεία στην προώθηση υγιεινών συμπεριφορών», γράφουν ο Saunders και η ομάδα του, «ενθαρρύνουμε τις εθνικές και διεθνείς υπηρεσίες δημόσιας υγείας να εξετάσουν το ενδεχόμενο συμπερίληψης συγκεκριμένων συστάσεων που σχετίζονται με το σχολικό περιβάλλον στις μελλοντικές κατευθυντήριες οδηγίες για την καθιστική συμπεριφορά». Προς υποστήριξη αυτού του στόχου, οι συγγραφείς παρέχουν στρατηγικές για την εφαρμογή των συστάσεων στο ημερήσιο πρόγραμμα.