Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Ημέρα Λογοθεραπείας σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση του κοινού για τις ανάγκες και τα δικαιώματα των ατόμων που αντιμετωπίζουν δυσκολία στην επικοινωνία, καθώς και στην ανάδειξη του έργου των επιστημόνων του κλάδου της λογοθεραπείας.
Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές λόγου, φωνής ομιλίας και μάσησης – κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες, οποιαδήποτε κι αν είναι η αιτία αυτών των διαταραχών: νευρολογική, εξελικτική ή λειτουργική. Αποσκοπεί στην ανάπτυξη της εξωλεκτικής και λεκτικής επικοινωνίας, την καθαρότητα της ομιλίας και της φωνής και την παραγωγή λόγου των βαρήκοων.
Στάδια φυσιολογικής εξελικτικής ανάπτυξης του λόγου
Έως 12 μηνών
Το μωρό αντιδρά στους ήχους
Κάνει βλεμματική επαφή.
Αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας του.
Χαμογελά όταν του μιλάτε.
Ανταποκρίνεται στο όνομά του.
Γυρίζει το κεφάλι του προς την πηγή των ήχων.
Διαθέτει κάποιο βασικό λεξιλόγιο.
Έως 2 χρονών
Το λεξιλόγιό του διαθέτει 20-50 λέξεις.
Υπακούει σε απλές εντολές.
Χρησιμοποιεί δύο λέξεις για να σχηματίσει φράσεις.
Χρησιμοποιεί συμβολικά διάφορα παιχνίδια (π.χ τάισμα μωρού κ.α).
Έως 3 χρονών
Απαντάει σε ερωτήσεις.
Κάνει απλές προτάσεις.
Μπορεί να παρακολουθήσει ένα διάλογο.
Του αρέσουν τα παραμύθια και τα παρακολουθεί με ευκολία.
Κάνει ερωτήσεις.
Έως 4 χρονών
Απαντάει σε όλα τα είδη ερωτήσεων.
Γίνεται κατανοητό και από ανθρώπους που δεν γνωρίζει.
Η ομιλία του πλησιάζει περισσότερο σε αυτή των ενηλίκων όσον αφορά τη γραμματική και το συντακτικό.
Διηγείται τις εμπειρίες του.
Είναι γεγονός ότι κάθε παιδί είναι διαφορετικό και γι’ αυτό μπορεί να υπάρξει κάποια διακύμανση σχετικά με το χρόνο που κατακτά κάποια δεξιότητα, ωστόσο ο μέσος όρος σημαίνει κάτι και ειδικά αν έχει περάσει εξάμηνο και το παιδί δεν παρουσιάζει πρόοδο, τότε θα πρέπει να υπάρξει προβληματισμός.
Οι διαταραχές λόγου μπορούν να ταξινομηθούν στις παρακάτω κατηγορίες:
Διαταραχές άρθρωσης (δυσαρθρίες, δυσλαλίες)
Διαταραχές ρυθμού της ομιλίας (λογονευρώσεις, ταχυλαλίες, βραδυλαλίες, τραυλισμός)
Μερικές ή ολικές διαταραχές προφορικής έκφρασης (κωφαλαλία, αλαλία, υστερική αλαλία)
Φωνητικές ανωμαλίες (αφωνία, δυσφωνίες, ρινολαλίες)
Ανωμαλίες κατανόησης και έκφρασης (αφασίες, νευρολογικές διαταραχές, εγκεφαλικές κακώσεις)
Γραμματικές και συντακτικές ανωμαλίες
Διαταραχές γραφής και ανάγνωσης
Μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσαρθρογραφία, δυσαριθμησία, υπερκινητικότητα, σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής)
Η 6η Μαρτίου 2016 είναι αφιερωμένη στην δυσπραξία της ομιλίας στα παιδιά. Η δυσπραξία είναι μια νευρολογική διαταραχή η οποία επηρεάζει τον συντονισμό των κινήσεων. Κάποιοι άνθρωποι παρουσιάζουν δυσπραξία της ομιλίας η οποία επηρεάζει την ακρίβεια και συνέπεια της άρθρωσής τους. Για παράδειγμα, κάποια παιδιά δεν μπορούν να πουν την ίδια λέξη σωστά ξανά και ξανά παρόλο που, μερικές φορές, την αρθρώνουν σωστά. Επίσης, τα παιδιά αυτά δυσκολεύονται ιδιαίτερα να αρθρώσουν σωστά ορισμένους φθόγγους. Επηρεάζεται ακόμα και η εκφορά των φωνηέντων. Η ομιλία τους ακούγεται επίπεδη και μονότονη. Υπολογίζεται ότι το 0,2% των παιδιών παρουσιάζει δυσπραξία και ότι η ομάδα αυτή αποτελεί το 4,3% των παιδιών που παραπέμπονται με αίτημα την διαταραχή της ομιλίας τους. Η δυσπραξία της ομιλίας μπορεί να παρουσιάζεται ως αυθύπαρκτη διαταραχή ή να συνυπάρχει με άλλες δυσκολίες. Πλήττει περισσότερο τα αγόρια από τα κορίτσια.