Επιστημονικά Νέα

Έρευνα: Πώς τα social media επηρεάζουν την λειτουργία του εφηβικού εγκεφάλου;

Έρευνα: Πώς τα social media επηρεάζουν την λειτουργία του εφηβικού εγκεφάλου;
Έρευνα: Οι περισσότεροι έφηβοι αρχίζουν να χρησιμοποιούν την τεχνολογία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε μια από τις πιο σημαντικές περιόδους για την ανάπτυξη του εγκεφάλου κατά τη διάρκεια της ζωής μας.

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Σε μια από τις πρώτες μακροπρόθεσμες μελέτες σχετικά με τη νευρική ανάπτυξη και τη χρήση τεχνολογίας στους εφήβους, ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας στο Chapel Hill αναφέρουν ότι ο συνήθης έλεγχος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τους εφήβους συνδέεται με επακόλουθες αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλός τους ανταποκρίνεται στον κόσμο γύρω τους.


Ο εγκέφαλος των εφήβων επηρεάζεται από τα social media

Η μελέτη αποκαλύπτει ότι ο εγκέφαλος των εφήβων μπορεί να γίνει πιο ευαίσθητος όταν προβλέπουν κοινωνικές ανταμοιβές και τιμωρίες με την πάροδο του χρόνου με αυξημένη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. «Τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι τα παιδιά που μεγαλώνουν παρακολουθώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πιο συχνά γίνονται υπερευαίσθητα στα σχόλια των συνομηλίκων τους», δήλωσε η Εύα Τέλζερ, καθηγήτρια στο τμήμα ψυχολογίας και νευροεπιστήμης του UNC-Chapel Hill και αντίστοιχη συγγραφέας.

Οι ερευνητές παρακολούθησαν 169 μαθητές που προσλήφθηκαν από δημόσια σχολεία μέσης εκπαίδευσης στην επαρχία της Βόρειας Καρολίνας για τρία χρόνια. Στην αρχή της μελέτης, οι συμμετέχοντες ανέφεραν πόσο συχνά έλεγχαν τρεις δημοφιλείς πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης – Facebook, Instagram και Snapchat. Οι απαντήσεις τους κυμαίνονταν από λιγότερο από μία έως περισσότερες από 20 φορές την ημέρα.

Οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν σε ετήσιες συνεδρίες απεικόνισης εγκεφάλου ενώ ολοκλήρωναν την εργασία καθυστέρησης κοινωνικού κινήτρου, η οποία μετρά την εγκεφαλική δραστηριότητα κατά την πρόβλεψη της κοινωνικής ανατροφοδότησης από τους συνομηλίκους.

«Αν και αυτή η αυξημένη ευαισθησία στην κοινωνική ανατροφοδότηση μπορεί να προάγει τη μελλοντική καταναγκαστική χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, θα μπορούσε επίσης να αντανακλά μια πιθανή προσαρμοστική συμπεριφορά που θα επιτρέψει στους έφηβους να πλοηγηθούν σε έναν όλο και πιο ψηφιακό κόσμο», λέει η Maria Maza, διδακτορική φοιτήτρια ψυχολογίας και μία από τις ερευνητές. δύο κύριοι συγγραφείς.

Οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης παρέχουν μια συνεχή και απρόβλεπτη ροή κοινωνικών σχολίων με τη μορφή likes, ειδοποιήσεων και μηνυμάτων. «Αυτές οι εισροές κοινωνικής δικτύωσης είναι συχνές, ασυνεπείς και συχνά ανταποδοτικές, καθιστώντας τις ιδιαίτερα ισχυρούς ενισχυτές που μπορούν να βάλουν τους χρήστες να ελέγχουν επανειλημμένα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», δήλωσε η Kara Fox, συν-επικεφαλής της μελέτης και διδακτορική φοιτήτρια ψυχολογίας.

Άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι το 78% των νέων ηλικίας 13 έως 17 ετών αναφέρουν ότι ελέγχουν τις κινητές συσκευές τους τουλάχιστον κάθε ώρα. Το 35% των εφήβων αναφέρει ότι χρησιμοποιεί σχεδόν συνεχώς τουλάχιστον μία από τις πέντε κορυφαίες πλατφόρμες κοινωνικών μέσων.

Τι καταδεικνύει η μελέτη;

Τα ευρήματα της μελέτης υποδηλώνουν ότι ο επανειλημμένος έλεγχος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μεταξύ νεαρών εφήβων ηλικίας 12 έως 13 ετών μπορεί να σχετίζεται με αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσεται ο εγκέφαλός τους σε μια περίοδο τριών ετών. Οι εγκέφαλοι των εφήβων που έλεγχαν συχνά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – περισσότερες από 15 φορές την ημέρα, έγιναν πιο ευαίσθητοι στα κοινωνικά σχόλια.

«Οι περισσότεροι έφηβοι αρχίζουν να χρησιμοποιούν την τεχνολογία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε μια από τις πιο σημαντικές περιόδους για την ανάπτυξη του εγκεφάλου κατά τη διάρκεια της ζωής μας», δήλωσε ο συν-συγγραφέας Mitch Prinstein, ο οποίος υπηρετεί επίσης ως επικεφαλής επιστήμονας για την Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρεία. «Η έρευνά μας δείχνει ότι ο έλεγχος των συμπεριφορών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα μπορούσε να έχει μακροχρόνιες και σημαντικές συνέπειες για τη νευρική ανάπτυξη των εφήβων, κάτι που είναι κρίσιμο να λάβουν υπόψη οι γονείς και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής όταν κατανοούν τα οφέλη και τις πιθανές βλάβες που σχετίζονται με τη χρήση της τεχνολογίας των εφήβων».