Επιστημονικά Νέα

Εγκέφαλος: Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν ένα ειδικό μέρος του εγκεφάλου για την επίλυση προβλημάτων

Εγκέφαλος: Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν ένα ειδικό μέρος του εγκεφάλου για την επίλυση προβλημάτων
Εγκέφαλος: Οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν σαρώσεις εγκεφάλου και απαιτητική εργασία για να αξιολογήσουν πώς τα παιδιά και οι ενήλικες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν τα δύσκολα προβλήματα και εάν οι διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων τους ήταν ή όχι οι ίδιες.

Οι ενήλικες χρησιμοποιούν ένα ειδικό μέρος του εγκεφάλου τους για να λύσουν δύσκολα προβλήματα. Τώρα, νέα έρευνα δείχνει ότι τα παιδιά κάνουν το ίδιο. Οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν σαρώσεις εγκεφάλου και απαιτητική εργασία για να αξιολογήσουν πώς τα παιδιά και οι ενήλικες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν αυτά τα δύσκολα προβλήματα και εάν οι διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων τους ήταν ή όχι οι ίδιες. Αποδείχθηκε ότι ήταν.

Εγκέφαλος

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ενώ το δίκτυο πολλαπλής ζήτησης δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως στα παιδιά, λειτουργεί παρόμοια με τον τρόπο που λειτουργεί στους ενήλικες, δήλωσε η ανώτερη συγγραφέας της μελέτης Zeynep Saygin, επίκουρη καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο. «Διαπιστώσαμε ότι το δίκτυο πολλαπλής ζήτησης ήταν ένα ξεχωριστό δίκτυο ακόμη και σε μικρά παιδιά και ήταν ξεχωριστό από το γλωσσικό δίκτυο, όπως είναι και στους ενήλικες», δήλωσε ο Saygin σε ένα δελτίο τύπου του πανεπιστημίου.

«Αυτό ήταν κάτι που δεν ήταν γνωστό με βεβαιότητα», είπε. «Μια εναλλακτική θα ήταν ότι χρειάζεται χρόνος για αυτά τα ξεχωριστά δίκτυα στον εγκέφαλο να διαφοροποιηθούν στα παιδιά, αλλά δεν είναι αυτό που βρήκαμε». Η μελέτη περιελάμβανε 44 ενήλικες ηλικίας 18 έως 38 ετών και 37 παιδιά ηλικίας 4 έως 12 ετών. Οι εγκέφαλοι των συμμετεχόντων σαρώθηκαν χρησιμοποιώντας τεχνολογία fMRI ενώ εργάζονταν σε μια σχετικά δύσκολη εργασία.

Πρώτα, τους έδειξαν μια σειρά από πλέγματα που περιείχαν εννέα έως 12 τετράγωνα, μερικά από τα οποία ήταν μπλε. Στη συνέχεια τους έδειξαν δύο πλέγματα και έπρεπε να επιλέξουν ποιο ταίριαζε με τη σειρά των μπλε τετραγώνων που είχαν δει σε προηγούμενα πλέγματα. Στα παιδιά δόθηκαν ευκολότερες δοκιμές από τους ενήλικες. Οι συμμετέχοντες στη μελέτη ολοκλήρωσαν επίσης μια γλωσσική εργασία όπου άκουσαν προτάσεις με νόημα και συνθήκες ελέγχου.

Το δίκτυο πολλαπλής ζήτησης, που βρίσκεται στο μετωπιαίο και βρεγματικό φλοιό του εγκεφάλου, ενεργοποιήθηκε τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες όταν ολοκλήρωσαν την απαιτητική εργασία. Δεν ενεργοποιήθηκε καθόλου για τη γλωσσική εργασία. Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν διαδικτυακά στις 7 Φεβρουαρίου στο Journal of Neuroscience.

Ο Saygin είπε ότι θα υπήρχαν λόγοι να περιμένουμε ότι τα παιδιά δεν θα είχαν ένα δίκτυο πολλαπλής ζήτησης παρόμοιο με τους ενήλικες. “Γνωρίζουμε ότι τα παιδιά δεν είναι πάντα καλά στο να ξέρουν σε τι να επικεντρωθούν, αποσπώνται εύκολα και δεν τα πάνε πάντα καλά όταν αντιμετωπίζουν δύσκολα προβλήματα. Επομένως, δεν ήταν δεδομένο ότι θα χρησιμοποιούσαν το το ίδιο δίκτυο πολλαπλής ζήτησης που χρησιμοποιούν οι ενήλικες», είπε. “Αλλά ακόμη και σε παιδιά 4 ετών, αυτό το δίκτυο είναι αρκετά ισχυρό και είναι πολύ διαφορετικό από το γλωσσικό δίκτυο.”

Ωστόσο, το μέγεθος της απόκρισης που παρατηρήθηκε στα παιδιά ήταν μικρότερο καθώς προσπαθούσαν να λύσουν την εργασία. Αυτό δείχνει ότι χρειάζονται χρόνια για να ωριμάσει ο εγκέφαλος και να «ανεβάσει» σε επίπεδα ενηλίκων, είπε ο Saygin. «Τα ευρήματα μας δίνουν μια καλύτερη κατανόηση του τρόπου με τον οποίο αναδύεται η γνωστική ικανότητα υψηλού επιπέδου στους ανθρώπους και θα μπορούσαν να μας βοηθήσουν να σχεδιάσουμε παρεμβάσεις για όταν οι άνθρωποι έχουν προβλήματα με τον γνωστικό έλεγχο», είπε.