Επιστημονικά Νέα

Εφηβεία: Πολλοί έφηβοι ξεγελιούνται από ψεύτικα διαδικτυακά μηνύματα υγείας

Εφηβεία: Πολλοί έφηβοι ξεγελιούνται από ψεύτικα διαδικτυακά μηνύματα υγείας
Εφηβεία: Πολλοί έφηβοι δυσκολεύονται να διακρίνουν μεταξύ ακριβών μηνυμάτων υγείας και «ψευδών ειδήσεων», διαπιστώνει μια νέα μελέτη.

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Πολλοί έφηβοι δυσκολεύονται να διακρίνουν μεταξύ ακριβών μηνυμάτων υγείας και «ψευδών ειδήσεων», διαπιστώνει μια νέα μελέτη. Παρουσιάστηκαν με μια επιλογή μεταξύ ψεύτικων και αληθινών μηνυμάτων υγείας, περίπου δύο στους πέντε έφηβους θεώρησαν και τα δύο μηνύματα εξίσου αξιόπιστα, διαπίστωσαν οι ερευνητές. Επιπλέον, περίπου ένας στους 10 θεωρούσε το ψεύτικο μήνυμα πιο αξιόπιστο από τις ακριβείς πληροφορίες, σύμφωνα με την έκθεση που δημοσιεύτηκε στις 29 Αυγούστου στο περιοδικό Frontiers in Psychology.


Ψεύτικα διαδικτυακά μηνύματα υγείας

«Υπήρξε μια έκρηξη παραπληροφόρησης στον τομέα της υγείας κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19», δήλωσε ο κύριος ερευνητής Δρ. Radomír Masaryk, από το Πανεπιστήμιο Comenius, στη Μπρατισλάβα της Σλοβακίας. «Καθώς οι έφηβοι είναι συχνοί χρήστες του Διαδικτύου, συνήθως περιμένουμε ότι γνωρίζουν ήδη πώς να προσεγγίζουν και να αξιολογούν τις διαδικτυακές πληροφορίες, αλλά το αντίθετο φαίνεται να ισχύει», δήλωσε ο Masaryk σε δελτίο ειδήσεων σε περιοδικό. Για τη μελέτη, ο Masaryk και οι συνεργάτες του παρουσίασαν σε 300 μαθητές ηλικίας 16 έως 19 ετών επτά σύντομα μηνύματα σχετικά με τις επιδράσεις που προάγουν την υγεία διαφορετικών φρούτων και λαχανικών.

Στα παιδιά παρουσιάστηκε ένα καθαρά αληθινό μήνυμα και ένα ψεύτικο μήνυμα και ζητήθηκε να κρίνουν την αξιοπιστία του καθενός. Τα καλά νέα – περίπου το 48% των συμμετεχόντων εμπιστεύτηκε τα απλά αληθινά μηνύματα περισσότερο από τα ψεύτικα. Αλλά ένα άλλο 41% ​​θεώρησε τα ψεύτικα και αληθινά μηνύματα εξίσου αξιόπιστα και το 11% θεώρησε τα ψεύτικα μηνύματα πιο αξιόπιστα από τα αληθινά, διαπίστωσαν οι ερευνητές.

Στους έφηβους δόθηκαν επίσης εκδοχές του αληθινού μηνύματος που χειραγωγήθηκαν με τρόπους που θα μπορούσαν να τους κάνουν να αμφισβητήσουν αν ήταν αληθινό ή όχι. Για παράδειγμα, τα χειραγωγημένα αληθινά μηνύματα μπορεί να περιλαμβάνουν υπερθετικούς, γλώσσα κλικ, γραμματικά λάθη, εκκλήσεις στην αρχή ή έντονους χαρακτήρες. Οι έφηβοι δεν φάνηκαν να επηρεάζονται από κανένα από αυτά τα στοιχεία επεξεργασίας όταν επρόκειτο να κρίνουν την αξιοπιστία, εκτός από τη γλώσσα clickbait.

«Η μόνη έκδοση ενός μηνύματος υγείας που ήταν σημαντικά λιγότερο αξιόπιστη σε σύγκριση με ένα αληθινό μήνυμα υγείας ήταν ένα μήνυμα με επικεφαλίδα clickbait», είπε ο Masaryk. Αυτά τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι έφηβοι χρειάζονται περισσότερη εκπαίδευση για την υγεία και τον γραμματισμό στα μέσα, καθώς και για δεξιότητες όπως η αναλυτική σκέψη και η επιστημονική λογική «που βοηθούν στη διάκριση των ψευδών από τα αληθινά μηνύματα υγείας», κατέληξε ο Masaryk.