Μια πρόσφατη μελέτη έριξε φως σε μια λιγότερο γνωστή πρόκληση που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με αυτισμό: τις δυσκολίες μνήμης. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους, τα παιδιά σχολικής ηλικίας με αυτισμό δυσκολεύονταν περισσότερο με τις εργασίες μνήμης. Αντιμετώπιζαν δυσκολίες στη μνήμη προσώπων, εύρημα που συμφωνεί με προηγούμενες μελέτες, αλλά αντιμετώπιζαν επίσης προκλήσεις στην ανάκληση λέξεων και άλλων τύπων πληροφοριών.
Αυτισμός και μνήμη
Αυτό που διαφοροποιεί αυτή τη μελέτη είναι ότι οι ερευνητές μπόρεσαν να εντοπίσουν συγκεκριμένα υπερσυνδεδεμένα εγκεφαλικά κυκλώματα που ευθύνονται για αυτά τα ελλείμματα μνήμης. Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι οι προκλήσεις στη μνήμη μπορεί να είναι πιο διαδεδομένες στα παιδιά με αυτισμό από ό,τι είχε αναγνωριστεί προηγουμένως. Ως αποτέλεσμα, είναι ζωτικής σημασίας να λαμβάνονται υπόψη αυτές οι δυσκολίες κατά το σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων και υπηρεσιών για παιδιά με αυτισμό.
Πολλά παιδιά με αυτισμό “υψηλής λειτουργικότητας” φοιτούν σε γενικά σχολεία και λαμβάνουν την ίδια διδασκαλία με τους συνομηλίκους τους. Ωστόσο, η μελέτη δείχνει ότι παρά το υψηλό IQ που έχουν, τα παιδιά αυτά μπορεί να εξακολουθούν να δυσκολεύονται με προβλήματα μνήμης και να χρειάζονται πρόσθετη υποστήριξη.
Ο αυτισμός είναι μια αναπτυξιακή εγκεφαλική διαταραχή που επηρεάζει την επικοινωνία και τις κοινωνικές δεξιότητες σε διαφορετικό βαθμό. Ορισμένα παιδιά έχουν ηπιότερες δυσκολίες, ενώ άλλα επηρεάζονται βαθιά. Ο αντίκτυπος μπορεί να κυμαίνεται από περιορισμένη ομιλία και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές μέχρι νοητικές αναπηρίες. Τα θέματα μνήμης έχουν λάβει περιορισμένη ερευνητική προσοχή, αν και ορισμένες μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά με αυτισμό μπορεί να δυσκολεύονται να θυμηθούν πρόσωπα. Ωστόσο, λιγότερα είναι γνωστά για τις ευρύτερες προκλήσεις μνήμης που μπορεί να αντιμετωπίζουν.
Οι δεξιότητες μνήμης είναι ζωτικής σημασίας για τις επιδόσεις στο σχολείο και την εργασία, και παίζουν επίσης έναν συχνά παραγνωρισμένο ρόλο στις κοινωνικές σχέσεις. Η κοινωνικοποίηση απαιτεί την αξιοποίηση διαφόρων δεξιοτήτων, συμπεριλαμβανομένης της επεισοδιακής μνήμης, η οποία περιλαμβάνει την ανάκληση των λεπτομερειών των γεγονότων και των συναφών συναισθημάτων. Ακόμη και η φαινομενικά απλή μνήμη για αντικείμενα μπορεί να είναι σημαντική για τις σχολικές αλληλεπιδράσεις. Για παράδειγμα, αν ένα παιδί με αυτισμό δυσκολεύεται να θυμηθεί ότι το σακίδιο ενός συμμαθητή του είναι παρόμοιο αλλά όχι πανομοιότυπο με το δικό του, αυτό μπορεί να επηρεάσει τις αλληλεπιδράσεις τους.
Για τη μελέτη αυτή, οι ερευνητές προσέλκυσαν 25 παιδιά με αυτισμό και 29 παιδιά τυπικής ανάπτυξης ηλικίας 8 έως 12 ετών, όλα με μέσο έως άνω του μέσου όρου IQ. Τα παιδιά με αυτισμό σημείωσαν χαμηλότερη βαθμολογία στα τεστ μνήμης σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου. Τα τεστ αξιολόγησαν την ικανότητά τους να αναγνωρίζουν αν είχαν δει μια εικόνα ή ακούσει μια λέξη στο παρελθόν, καθώς και την ικανότητά τους να ανακαλέσουν τις λεπτομέρειες αυτών των προηγούμενων εμπειριών. Ορισμένες εικόνες περιλάμβαναν πρόσωπα, ενώ άλλες ήταν μη κοινωνικές.
Οι ερευνητές ανακάλυψαν επίσης μια διαφορά απόδοσης μεταξύ των δύο ομάδων. Μεταξύ των παιδιών χωρίς αυτισμό, η μνήμη προσώπων και η μη κοινωνική μνήμη ήταν τυπικά συνεπείς. Ωστόσο, στα παιδιά με αυτισμό, οι δύο αυτές μνήμες δεν ευθυγραμμίζονταν πάντα. Για παράδειγμα, η μνήμη προσώπων μπορεί να ήταν χειρότερη από τη μη κοινωνική μνήμη. Οι λειτουργικές μαγνητικές τομογραφίες αποκάλυψαν ότι οι δυσκολίες μνήμης στα παιδιά με αυτισμό σχετίζονταν με υπερδραστηριότητα στον ιππόκαμπο (μια δομή του εγκεφάλου που εμπλέκεται στη μνήμη) για γενικά προβλήματα μνήμης. Οι δυσκολίες στη μνήμη προσώπων συνδέθηκαν με τον οπίσθιο φλοιό του φλοιού του φλοιού των αυχένων, μια περιοχή του εγκεφάλου που εμπλέκεται στις κοινωνικές ικανότητες και την αυτοδιάκριση.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η μη φυσιολογική δραστηριότητα σε αυτά τα εγκεφαλικά κυκλώματα δεν αποδεικνύει οριστικά την αιτιώδη συνάφεια για τα προβλήματα μνήμης που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με αυτισμό.
Αν και η μελέτη δεν παρέχει συγκεκριμένες στρατηγικές για την αντιμετώπιση των δυσκολιών μνήμης στα παιδιά με αυτισμό, ευαισθητοποιεί για το θέμα αυτό. Η Alycia Halladay, επικεφαλής επιστημονικός υπεύθυνος του Επιστημονικού Ιδρύματος για τον Αυτισμό, τονίζει τη σημασία της εξέτασης πέρα από τα βασικά συμπτώματα του αυτισμού κατά την αξιολόγηση των αναγκών των ατόμων του φάσματος. Οι προκλήσεις στη μνήμη μπορεί να έχουν εκτεταμένες επιπτώσεις, επηρεάζοντας τη σχολική επίδοση, την καθημερινή ζωή και τη συνολική ευημερία. Η κατανόηση και η αντιμετώπιση αυτών των διαταραχών μνήμης είναι ζωτικής σημασίας, ακόμη και για τα άτομα χωρίς νοητική αναπηρία.