Αυτοδεσμεύσεις αντί για απαγορεύσεις οι αποτελεσματικές λύσεις πολιτικής για τη διασφάλιση της υγείας
Βιώσιμη επιχειρηματική ανάπτυξη του κλάδου και ανάληψη υπεύθυνου κοινωνικού ρόλου των εταιρειών του κλάδου είναι οι βασικοί στόχοι του κλάδου των εταιριών οινοπνευματωδών ποτών σύμφωνα με όσα είπε η κ. Σοφίκα Παπανικολάου Γενική Διευθύντρια της ΕΝ.Ε.Α.Π. σe συνέδριο «Ενημέρωση Υψηλού Κινδύνου: ΜΜΕ & Δημόσια Υγεία» που διοργάνωσε ο τομέας Επιδημιολογίας και Βιοστατιστικής της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας.
Συγκεκριμένα, η Γενική Διευθύντρια της ΕΝ.Ε.Α.Π. αναφέρθηκε στις αρχές του κλάδου για το υπεύθυνο μάρκετινγκ, την υιοθέτηση από το 2005 του Κώδικα Αυτοδέσμευσης για τη Διαφήμιση Αλκοολούχων Ποτών και την Ενημέρωση των Καταναλωτών, την επέκταση της αυτοδέσμευσης στην ψηφιακή επικοινωνία το 2012, καθώς και για την προώθηση της υπεύθυνης κατανάλωσης, που αποτελεί προτεραιότητα για την ΕΝ.Ε.Α.Π. Αναφέρθηκε επίσης στις δράσεις του κλάδου για το υπεύθυνο σερβίρισμα, τις πρωτοβουλίες για την προώθηση υπεύθυνης συμπεριφοράς σχετικά με το αλκοόλ και την οδήγηση, καθώς και για τη στενή συνεργασία των εταιρειών-μελών της ΕΝ.Ε.Α.Π. με τις διαφημιστικές εταιρείες για τη σωστή εφαρμογή των κανόνων αυτοδέσμευσης.
Αναλυτικότερα, η κ. Παπανικολάου τόνισε ότι οι εταιρίες του κλάδου έχουν αποδεχτεί ένα πλαίσιο αρχών και δράσεων που περιλαμβάνει:
- Απαγόρευση διαφημίσεων που άμεσα ή έμμεσα απευθύνονται σε ανηλίκους ή προβάλλουν μέσα από την κατανάλωση αλκοολούχων ποτών την κοινωνική καταξίωση ή τη σεξουαλική επιτυχία
- Κοινός σχεδιασμός εκστρατείας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών για τις συνέπειες της αλόγιστης κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών
- Οργάνωση και λειτουργία μηχανισμού που ελέγχει την τήρηση των Αρχών Αυτοδέσμευσης
- Εφαρμογή του μηνύματος «Απολαύστε υπεύθυνα» σε κάθε διαφήμιση
- Διαφήμιση σε ηλεκτρονικά ή έντυπα μέσα, σε ζώνες και εκπομπές όπου αναμένεται το 70% του κοινού να είναι ενήλικο
- Επίδειξη υπευθυνότητας στην ανάπτυξη νέων προϊόντων, στην επιλογή ονόματος, επισήμανσης και συσκευασίας, ώστε να απευθύνονται σε ενήλικο κοινό
- Επέκταση της αυτοδέσμευσης των εταιριών-μελών και στην επικοινωνία στο διαδίκτυο
- Ο κώδικας αυτοδέσμευσης αποτελεί πλέον μέρος του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ-ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ και ελέγχεται ως προς την εφαρμογή του από το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας (ΣΕΕ)
- Αρχή Αυτοδέσμευσης του Κλάδου στη Διαφήμιση και το Marketing
- Ενημέρωση και Εκπαίδευση επαγγελματιών για την εφαρμογή των κανόνων αυτοδέσμευσης
- Ενημέρωση Καταναλωτή για τις βλαπτικές συνέπειες της αλόγιστης κατανάλωσης
- Προώθηση υπεύθυνης συμπεριφοράς σχετικά με το Αλκοόλ & την Οδήγηση
- Ενημέρωση επαγγελματιών για το Υπεύθυνο Σερβίρισμα
- Συνεργασίες με το Υπουργείο Υγείας, την ιατρική και ακαδημαϊκή κοινότητα και τρίτους ανεξάρτητους φορείς
- Σύμφωνα με την κα Παπανικολάου προτεραιότητα αποτελεί η προώθηση της υπεύθυνης κατανάλωσης, η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των καταναλωτών για τους πιθανούς κινδύνους της αλόγιστης κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών και η προστασία των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων
- Αναφέρθηκε μάλιστα σε σειρά πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει η Ένωση των Εταιριών. Πιο συγκεκριμένα η ΕΝΕΑΠ έχει προχωρήσει σε:
- Κώδικα Αρχής Αυτοδέσμευσης για την εμπορική επικοινωνία των προϊόντων του κλάδου
- Ενέργειες με βάση το υπεύθυνο marketing και την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών
- Εκστρατείες ενημέρωσης & ευαισθητοποίησης των επαγγελματιών και του κοινού
- Όπως τόνισε “τα αλκοολούχα ποτά στην Ελλάδα είναι ιστορικά συνδεδεμένα με την κοινωνικότητα, τη διασκέδαση και τις παραδόσεις, υπό την προϋπόθεση της υπεύθυνης και λελογισμένης κατανάλωσης δεν αποτελούν κίνδυνο για την υγεία των καταναλωτών. Όλες οι ενέργειες και οι δράσεις επικοινωνίας του κλάδου εστιάζουν στη μετρημένη και ισορροπημένη κατανάλωση. Δεν υπάρχουν ελαφριά και σκληρά ποτά, το αλκοόλ είναι αλκοόλ”
- Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την ΕΝΕΑΠ, πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι:
- Η διαφήμιση ΔΕΝ προκαλεί ή επιτείνει φαινόμενα αλόγιστης κατανάλωσης ή κατανάλωσης από ανηλίκους
- Περιορισμοί στη διαφήμιση και το marketing των αλκοολούχων ποτών ΔΕΝ συντελούν στη μείωση της βλαπτικής κατανάλωσης
- Χώρες που έχουν επιβάλει περιορισμούς στη διαφήμιση ΔΕΝ καταγράφουν μείωση της κατανάλωσης και ειδικότερα της βλαπτικής κατανάλωσης σε σχέση με όσες διατηρούν τις εμπορικές ελευθερίες τους
- Στόχος ΠΟΥ για την προστασία της δημόσιας υγείας είναι ο περιορισμός της βλαπτικής κατανάλωσης
- Οι αποτελεσματικές πολιτικές για τη μείωση της αλόγιστης ή βλαπτικής κατανάλωσης απαιτούν ειδικά στοχευμένες παρεμβάσεις απευθυνόμενες κατά κύριο λόγο στις ευπαθείς ομάδες
- Πρωτοβουλίες της ΕΝΕΑΠ
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κλάδος έχει σημαντική συνεισφορά στην ελληνική οικονομία και κοινωνία.
Δηλαδή:
Φορολογικά έσοδα 433 εκ. ευρώ σε φόρους μόνο από ΕΦΚΟΠ-ΦΠΑ (Στοιχεία ΙΟΒΕ, 2013)
Θέσεις εργασίας: Απασχόληση 27.000 άμεσων και έμμεσων εργαζομένων (Στοιχεία ΙΟΒΕ, 2013)
Ενεργός ρόλος στην προώθηση υπεύθυνων προτύπων κατανάλωσης