Δύο ποτήρια κρασί από ορισμένες εταιρείες περιέχουν περισσότερο από το συνιστώμενο ημερήσιο όριο ζάχαρης και περισσότερες θερμίδες από ένα χάμπουργκερ. Ωστόσο, το αλκοόλ εξαιρείται από τους κανόνες επισήμανσης τροφίμων και ποτών, επομένως οι καταναλωτές αγνοούν ως επί το πλείστον τα φορτία θερμίδων και ζάχαρης. Οι ειδικοί στον τομέα της υγείας πιέζουν για σαφή διατροφική σήμανση στα αλκοολούχα προϊόντα ώστε να μειωθεί η κατανάλωση ζάχαρης και αλκοόλ. Η Alcohol Health Alliance UK (AHA), που εκπροσωπεί πάνω από 60 οργανισμούς υγείας, ανέθεσε πρόσφατα σε ένα ανεξάρτητο εργαστήριο να δοκιμάσει 30 μπουκάλια κόκκινων, ροζ, λευκών, αφρωδών και φρουτένιων κρασιών που πωλούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο ως προς την περιεκτικότητά τους σε ζάχαρη.
Η ανάλυση, η οποία εμφανίζεται στον ιστότοπο του AHA, αποκάλυψε μια «μεγάλη ποικιλία ζάχαρης και θερμίδων μεταξύ των προϊόντων». Η έκθεση σημείωσε ότι δύο ποτήρια ορισμένων κρασιών μπορεί να υπερβούν την ημερήσια συνιστώμενη ποσότητα ζάχαρης, αλλά οι περισσότερες ετικέτες αλκοολούχων ποτών δεν μοιράζονται αυτές τις πληροφορίες. Η καταστολή τέτοιων λεπτομερειών μπορεί να οδηγήσει τους καταναλωτές να προσλαμβάνουν επιπλέον θερμίδες και ζάχαρη χωρίς να το γνωρίζουν, προειδοποιούν οι ειδικοί στον τομέα της υγείας.
Γιατί ισχύουν διαφορετικές οδηγίες επισήμανσης;
Τα τρόφιμα και τα μη αλκοολούχα ποτά υπόκεινται σε αυστηρά πρότυπα διατροφικής επισήμανσης. Αυτοί οι κανόνες καθιστούν τις πληροφορίες για τις θερμίδες και τη ζάχαρη άμεσα διαθέσιμες στους καταναλωτές. Ο καθηγητής Sir Ian Gilmore, πρόεδρος του AHA, αποκαλεί την εξαίρεση με το αλκοόλ «παράλογη»: «Αυτές οι πληροφορίες δεν απαιτούνται για το αλκοόλ – ένα προϊόν που δεν τροφοδοτεί απλώς την παχυσαρκία αλλά έχει εκτεταμένες βλάβες για την υγεία και συνδέεται με επτά τύπους καρκίνου».
Για την Alison Douglas, Διευθύνουσα Σύμβουλο της Alcohol Focus Scotland, η επισήμανση προϊόντων στα αλκοολούχα ποτά είναι «θλιβερά ανεπαρκής, όταν το αλκοόλ αφαιρεί 70 ζωές την ημέρα στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η Holly Gabriel, RNutr, υπεύθυνη διατροφής στο Action on Sugar στο Ηνωμένο Βασίλειο, ανέφερε σχετικά με αυτό το δίλημμα της επισήμανσης: «Eξαιτίας της έλλειψης επισήμανσης και ενημέρωσης σχετικά με την περιεκτικότητα σε ζάχαρη των αλκοολούχων ποτών, υπάρχει λιγότερος έλεγχος για τους κατασκευαστές. Είναι αδύνατο για τους καταναλωτές να κάνουν μια τεκμηριωμένη επιλογή όταν δεν έχουν τις πλήρεις διατροφικές πληροφορίες για τα συστατικά».