Τα ασφάλιστρα κινδύνου πολέμου μπορεί να έχουν αυξηθεί έως και 900% από τότε που ξεκίνησαν οι επιθέσεις των Χούθι στη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα. Αυτή είναι μια από τις πολλές ανησυχητικές προβλέψεις σε μια έκθεση των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD) πρόσφατα. Η UNCTAD ανέφερε ότι, σύμφωνα με ορισμένες πηγές, από κάτω από το επίπεδο του 0,1% της αξίας ενός σκάφους, κατά τις τελευταίες εβδομάδες του περασμένου έτους, τα ασφάλιστρα κινδύνου πολέμου είχαν εκτιναχθεί έως και 1% της αξίας του πλοίου μέχρι την έναρξη του αυτο το μηνα.
Εν τω μεταξύ, τα ταξίδια μέσω της Διώρυγας του Σουέζ φέτος μειώθηκαν κατά 42%, από έτος σε έτος και μέσω του Παναμά κατά 49%, σημείωσε η UNCTAD, προσθέτοντας: «Αυτός ο όγκος αντιστοιχεί περίπου στο 12% του συνολικού όγκου εμπορίου [ΗΠΑ] σε τόνους (21,3% των εξαγωγών και 5,7% των εισαγωγών).» Για τον Ισημερινό (25,6%), τη Χιλή (22%) και το Περού (21,8%), οι επιπτώσεις της διάρρηξης του καναλιού είναι σημαντικά χειρότερες. Οι υπολογισμοί περικλείουν όλη τη ναυτιλία, της οποίας το φορτίο με εμπορευματοκιβώτια είναι ένα σημαντικό μέρος.
«Η αλλαγή διαδρομής από τη Διώρυγα του Σουέζ γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας έχει επηρεάσει περισσότερο τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Μέχρι τη δεύτερη εβδομάδα του Φεβρουαρίου, 586 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είχαν επαναδρομολογηθεί», δήλωσε η UNCTAD. Η διακοπή της διώρυγας του Σουέζ έθεσε σε κίνδυνο το 33,9% του εμπορίου στο Σουδάν, το 30,5% στο Τζιμπουτί, το 26,4% στη Σαουδική Αραβία και το 19,4% στις Σεϋχέλλες.
Και, κάπως αυτοκαταστροφικά, η Υεμένη ξεχωρίζει ως χαρακτηριστικό παράδειγμα χώρας της οποίας η οικονομία αναμένεται να επηρεαστεί αρνητικά από τη διαταραχή, με την UNCTAD να διαπιστώνει ότι περίπου το 31,6% του εμπορίου της ενδέχεται να επηρεαστεί. Οι διαταραχές με τους Χούθι δημιουργούν πληθωριστική πίεση, η οποία αυξάνει το κόστος των αγαθών, ειδικά των τροφίμων, όπως φάνηκε δραματικά κατά την έκρηξη των ναύλων μετά την πανδημία, με «περίπου το ήμισυ της αύξησης των τιμών των τροφίμων να παρατηρείται το 2022… λόγω του υψηλότερου κόστους μεταφοράς», ανέφερε η UNCTAD.
Εν τω μεταξύ, ένας συνδυασμός αλλαγής διαδρομής γύρω από το Ακρωτήριο και τις μεγαλύτερες ταχύτητες που συνδέονται με αυτό μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση καυσίμου του πλοίου – έως και 70% για ένα ταξίδι Άπω Ανατολή-Βόρεια Ευρώπη, πρόσθεσε η UNCTAD. Ενώ το The Loadstar έχει καλύψει τον τρόπο με τον οποίο η αλλαγή των διαδρομών θα πρόσθετε στην κατανάλωση καυσίμου του πλοίου, η UNCTAD διαπίστωσε ότι η ταχύτητα έχει επίσης αυξηθεί, από τους μέσους όρους των πλοίων των 14,6 κόμβων τον Οκτώβριο σε σχεδόν 16,2 κόμβους στα μέσα Ιανουαρίου.
Και υπολόγισε ότι μια αύξηση της ταχύτητας κατά δύο κόμβους θα μπορούσε να είναι υπεύθυνη για μια αύξηση 31% στην κατανάλωση καυσίμου ανά μίλι. Η έκθεση ανέφερε: «Οι αναπτυσσόμενες χώρες είναι ιδιαίτερα ευάλωτες σε διακοπές στα ναυτιλιακά δίκτυα και σε αλλαγές στα πρότυπα εμπορίου που αυξάνουν το κόστος, αλλάζουν τη συνδεσιμότητα και την πρόσβασή τους στην αγορά. «Αν και μέχρι στιγμής, ο αντίκτυπος αυτών των συνδυασμένων διαταραχών δεν έχει φτάσει στο επίπεδο της διαταραχής που προκλήθηκε από την πανδημία ή την επακόλουθη παγκόσμια κρίση εφοδιαστικής το 2021-2022, η UNCTAD παρακολουθεί την εξελισσόμενη κατάσταση».