Τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, σημειώθηκε ελαφρά μείωση του ρυθμού πληθωρισμού, ο οποίος τώρα διαμορφώνεται στο 3,1%, από 3,5% τον Δεκέμβριο, και σημαντικά χαμηλότερος σε σύγκριση με το 7% που καταγράφηκε τον Ιανουάριο του 2023. Αυτή η μετατόπιση μπορεί να αποδοθεί κυρίως στην αξιοσημείωτη μείωση των τιμών της ενέργειας, που χαρακτηρίζεται κυρίως από τη σημαντική μείωση των τιμών του φυσικού αερίου κατά 60,2%. Αντίθετα, η τροχιά των τιμών των τροφίμων συνέχισε την ανοδική της πορεία σημειώνοντας άνοδο 8,3%.
Σημαντικές αυξήσεις περιλαμβάνουν το ελαιόλαδο (67,4%), τα φρούτα (14,2%) και τα λαχανικά (14,4%). Κατά τη διάρκεια ενός έτους, αρκετές κατηγορίες σημείωσαν αυξήσεις τιμών, όπως το ψωμί και τα δημητριακά (2%), τα διάφορα κρέατα (6%), τα ψάρια (7,7%), τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα αυγά (0,9%) και το προαναφερθέν ελαιόλαδο ( 67,4%) και φρούτα (14,2%) και λαχανικά (14,4%). Αυτές οι αυξήσεις επεκτάθηκαν πέρα από τα τρόφιμα, αγγίζοντας άλλα βασικά προϊόντα και υπηρεσίες όπως τα φαρμακευτικά προϊόντα (12,7%), οι αεροπορικές μεταφορές επιβατών (11,5%) και τα ασφάλιστρα ασφάλισης υγείας (14%).
Αντίθετα, ορισμένοι κλάδοι παρουσίασαν μειώσεις τιμών, ιδίως το φυσικό αέριο (60,2%), τα καύσιμα και λιπαντικά (3,8%) και η ηλεκτρική ενέργεια (0,4%). Αυτές οι αλλαγές στη δυναμική των τιμών συνέβαλαν σε ένα διαφοροποιημένο πληθωριστικό τοπίο.
Αναλύοντας περαιτέρω τα στοιχεία, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή για τον Ιανουάριο του 2024 μπορεί να αποδοθεί κυρίως στα ακόλουθα:
- Αξιοσημείωτη αύξηση 8,3% στην κατηγορία “Τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά”, λόγω των αυξήσεων των τιμών σε βασικά είδη όπως ψωμί, κρέας, ψάρι, γαλακτοκομικά, ελαιόλαδο, φρούτα, λαχανικά και διάφορα άλλα είδη διατροφής.
- Αύξηση 2,6% στην κατηγορία «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», επηρεασμένη κυρίως από την άνοδο των τιμών των αλκοολούχων ποτών.
- Επίσης αύξηση 3,5% στην κατηγορία «Ένδυση και υπόδηση», αντανακλώντας τις υψηλότερες τιμές σε αυτά τα τμήματα.
- Αύξηση 1,9% στην κατηγορία «Διαρκή αγαθά – Οικιακά αγαθά και υπηρεσίες», κυρίως λόγω των αυξημένων τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης οικιακής χρήσης.
- Σημαντική αύξηση 5,7% στην κατηγορία “Υγεία”, λόγω του υψηλότερου κόστους φαρμακευτικών προϊόντων, ιατρικών υπηρεσιών και νοσοκομειακής περίθαλψης.
- Μέτρια άνοδος 0,2% στην κατηγορία “Μεταφορές”, κυρίως λόγω των αυξημένων τιμών σε καινούργια και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά αυτοκινήτων και αεροπορικά εισιτήρια επιβατών, που αντισταθμίζεται κάπως από τις χαμηλότερες τιμές καυσίμων και λιπαντικών.
- Αύξηση 2,6% στην κατηγορία «Ελεύθεροι-Πολιτιστικές Δραστηριότητες», που τροφοδοτείται κυρίως από τις υψηλότερες τιμές σε διαρκή είδη αναψυχής, μικρά είδη αναψυχής, κινηματογράφους, θέατρα και πακέτα διακοπών.
- Αύξηση 3,5% στην κατηγορία «Εκπαίδευση», κυρίως λόγω της αύξησης των διδάκτρων στην προσχολική, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
- Σημαντική αύξηση 6,4% στην κατηγορία «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», κυρίως λόγω των αυξημένων τιμών στα εστιατόρια.
- Αύξηση 1,7% στην κατηγορία «Λοιπά αγαθά και υπηρεσίες», που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις αυξημένες τιμές στις υπηρεσίες προσωπικής φροντίδας και στα ασφάλιστρα υγείας.
Αυτή η περιεκτική επισκόπηση απεικονίζει την πολύπλευρη φύση των πληθωριστικών πιέσεων σε διάφορους τομείς, υπογραμμίζοντας την περίπλοκη αλληλεπίδραση των δυνάμεων της αγοράς που διαμορφώνουν τη δυναμική των τιμών καταναλωτή.