Δύο χρόνια μετά την πανδημία που οδήγησε τους ανθρώπους στο σπίτι, δημιουργώντας αμέτρητες ώρες φαγητού στην τηλεόραση και τρώγοντας από άγχος, ένα νέο πρόβλημα αναδύεται: Σχεδόν οι μισοί ενήλικες των ΗΠΑ, πολλοί ήδη κατανεμημένοι ως υπέρβαροι, ανέφεραν ότι βάζουν επιπλέον βάρος. Η στροφή σε δίαιτες μόδας (fad diets) ή αποτοξινώσεις (detox) μπορεί να είναι δελεαστική για όσους αναζητούν μια γρήγορη λύση ή μια δραματική πτώση βάρους. Ωστόσο, οι ειδικοί προειδοποιούν να μην απαντήσετε όταν σας καλούν προϊόντα, εφαρμογές και διαφημίσεις που υπόσχονται να σας βοηθήσουν να χάσετε κιλά πανδημίας ενώ ζείτε την καλύτερη ζωή σας.
«Αποφύγετέ τις, γιατί δεν λειτουργούν και μπορεί ακόμη και να είναι αντιπαραγωγικές», είπε η Charlotte Markey, καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Rutgers στο Camden του New Jersey. «Μπορούν ακόμη και να οδηγήσουν σε αύξηση βάρους, όχι απώλεια βάρους». Ακόμη και όταν οι δίαιτες της μόδας φαίνεται να έχουν νόημα – για παράδειγμα εστιάζοντας στη μείωση των θερμίδων – η έρευνα δείχνει ότι τα αποτελέσματα μπορεί να είναι αντιφατικά. Η κατανάλωση λιγότερων θερμίδων μπορεί να οδηγήσει σε ορμονικές αλλαγές που διεγείρουν την όρεξη και κάνουν τους ανθρώπους να λαχταρούν τροφές με υψηλότερες θερμίδες, σύμφωνα με έρευνα. Ορισμένες fad diets περιορίζουν ακόμη και ολόκληρες ομάδες τροφίμων, όπως το σιτάρι, η γλουτένη ή τα γαλακτοκομικά, τα οποία περιέχουν θρεπτικά συστατικά που χρειάζονται για καλή υγεία.
Ο λόγος της επιστήμης απέναντι στις fad diets για αδυνάτισμα
Ενώ η American Heart Association και άλλοι οργανισμοί υγείας ενθαρρύνουν τη διατήρηση ενός υγιούς βάρους, τονίζουν τη σημασία των υγιεινών διατροφικών μοτίβων σε σχέση με τις μοντέρνες διατροφικές μόδες ή τα δραματικά προγράμματα απώλειας βάρους. Τα υποστηριζόμενα από την έρευνα πρότυπα υγιεινής διατροφής περιλαμβάνουν τη μεσογειακή διατροφή και τις διατροφικές προσεγγίσεις για να σταματήσει η υπέρταση – ή DASH – δίαιτα που είναι χαμηλή σε ζωικά λίπη, υψηλή σε φυτικές ίνες από φρούτα, λαχανικά, ξηρούς καρπούς και δημητριακά ολικής αλέσεως και περιλαμβάνει άπαχο κρέας, ψάρι και πουλερικά για πρωτεΐνη. Αυτά τα πρότυπα έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνουν την υγεία της καρδιάς και του εγκεφάλου, μειώνουν τις χρόνιες ασθένειες και βοηθούν τους ανθρώπους να ζουν περισσότερο.
Όμως, παρά τα στοιχεία που υπάρχουν εναντίον της, η δίαιτα της μόδας παραμένει δημοφιλής. Οι ερευνητές έχουν αρχίσει να διερευνούν γιατί. Ένας λόγος είναι ότι οι άνθρωποι που ακολουθούν αυτές τις δίαιτες μπορεί να αντιλαμβάνονται τους εαυτούς τους ως πιο γνώστες από ό,τι είναι, είπε ο Christopher Gustafson, αναπληρωτής καθηγητής στο τμήμα γεωργικών οικονομικών στο Πανεπιστήμιο της Νεμπράσκα στο Λίνκολν.
Ήταν συνεπικεφαλής μιας μελέτης που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Appetite πέρυσι και αναλύοντας τα κίνητρα των ανθρώπων που ακολουθούσαν μια δίαιτα χωρίς γλουτένη που δεν είχαν ιατρικό λόγο να το κάνουν. Τα άτομα με κοιλιοκάκη, για παράδειγμα, πρέπει να αφαιρέσουν τη γλουτένη από τη διατροφή τους γιατί μπορεί να προκαλέσει βλάβη στο λεπτό έντερο τους. Όμως τα τελευταία χρόνια, η δίαιτα χωρίς γλουτένη έχει αποκτήσει δημοτικότητα μεταξύ των ανθρώπων χωρίς ιατρικούς λόγους να αποφεύγουν τη γλουτένη.
Η έρευνα του Gustafson διαπίστωσε ότι τα άτομα χωρίς κοιλιοκάκη που ακολουθούσαν δίαιτα χωρίς γλουτένη αντιλαμβάνονταν τους εαυτούς τους ως πιο ενημερωμένους από τους ανθρώπους που δεν έκαναν δίαιτα, παρόλο που οι δοκιμές των αντικειμενικών γνώσεών τους έδειξαν ότι αυτό δεν ίσχυε. Οι άνθρωποι που έκαναν δίαιτα πίστευαν ψευδώς ότι ήταν ένας πιο υγιεινός τρόπος διατροφής και ένας τρόπος που θα τους βοηθούσε να χάσουν βάρος.
«Ο ισχυρότερος προγνωστικός παράγοντας για τους ανθρώπους που ακολουθούσαν αυτή τη δίαιτα ήταν εκείνοι που είπαν ότι έκαναν τη δική τους έρευνα», είπε. «Αλλά δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι οι δίαιτες της μόδας είναι καλύτερες από τις επιστημονικά ελεγμένες υγιεινές δίαιτες», όπως τα διατροφικά πρότυπα που ακολουθούνται σε μια μεσογειακή διατροφή. Η έρευνα του Gustafson δεν εξέτασε πού έπαιρναν οι άνθρωποι τις πληροφορίες τους. Ωστόσο, η αναζήτηση πληροφοριών για την υγεία στο Διαδίκτυο – όπου η παραπληροφόρηση αφθονεί – έχει γίνει συνηθισμένη, καθώς υπολογίζεται ότι το κάνουν 2 στους 3 ενήλικες, σύμφωνα με μια μελέτη του 2019 που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Public Health Reports. Και πολυάριθμες μελέτες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η ποιότητα αυτών των πληροφοριών υγείας παραμένει αμφισβητήσιμη.
Γιατί θεωρούμε πως οι δίαιτες μόδας λειτουργούν;
Ένας λόγος που οι άνθρωποι πιστεύουν ότι οι δίαιτες της μόδας λειτουργούν είναι λόγω των ισχυρών εκστρατειών μάρκετινγκ που τους το λένε αυτό, είπε ο Markey, ο οποίος είναι επίσης διευθυντής του Κέντρου Επιστημών Υγείας στο Rutgers. “Θέλουμε να πιστεύουμε ότι αν χάσουμε βάρος, ολόκληρη η ζωή μας θα βελτιωθεί και αυτό είναι συχνά το μήνυμα στο μάρκετινγκ. Είναι μια πολύ απλοποιημένη ματιά στον κόσμο. Κάθε φορά που το μήνυμα είναι υπερβολικά απλοποιημένο και ακούγεται πολύ καλό για να είναι αληθινό, πιθανότατα είναι.”
Υπάρχουν πολλά οικονομικά κίνητρα για να περάσει αυτό το μήνυμα. Σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης Research and Markets, η παγκόσμια αγορά προϊόντων και υπηρεσιών απώλειας βάρους αποτιμήθηκε στα 254,9 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021 και αναμένεται να φτάσει τα 377,3 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2026. Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου προειδοποιεί τους καταναλωτές να αγοράσουν αυτό που πωλούν οι εταιρείες απώλειας βάρους. Οι συμβουλές στον ιστότοπο του πρακτορείου περιλαμβάνουν συμβουλές σχετικά με το πώς να εντοπίσετε απάτες και ψεύτικες υποσχέσεις. Οι κόκκινες σημαίες περιλαμβάνουν προϊόντα που υπόσχονται απώλεια βάρους χωρίς δίαιτα ή άσκηση ή ισχυρίζονται ότι διατηρούν το βάρος μόνιμα.