Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Μπούκουρας

Ποιες είναι οι αιτίες που οδηγούν τον άνθρωπο στο έγκλημα;

Ποιες είναι οι αιτίες που οδηγούν τον άνθρωπο στο έγκλημα;

Με αφορμή τόσο την σημερινή, ένοπλη επίθεση με καλάσνικοφ , στα κεντρικά γραφεία της ΝΔ και συγκεκριμένα στο γραφείο του προθυπουργού , απο δυο άγνωστα άτομα όσο και τα γεγόνοτα των τελευταίων ημερών , στο Κονέκτικατ των Ηνωμένων πολιτειών, όπου η εγκληματικότητα σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Δικαιοσύνης έχει συνήθη χαρακτήρα, δηλαδή συμβαίνουν περιστατικά ένοπλων επιθέσων, εμπρησμών, διαρρήξεων, βιασμών, κλοπών, δολοφονιών, ανθρωποκτονιών και ληστειών, συνέβη το φρικιαστικό γεγονός της δολοφονίας των έξι γυναικών δασκάλων και των είκοσι παιδιών μέσα στο σχολείο τους, το οποίο συγκλόνισε όλον τον πλανήτη, και έκανε να αναδυθεί έντονα η ανάγκη μιας εξήγησης γι’ αυτό το φρικαλέο έγκλημα.

Ποιες είναι οι αιτίες που οδηγούν τον άνθρωπο στο έγκλημα; Θα πρέπει λοιπόν να δούμε ποια μπορεί να είναι η προσωπικότητα ενός τέτοιου εγκληματία.

Απαντήσεις δίνει στο www.Life2day.gr ο Δημήτρης Μπούκουρας-Κλινικός Ψυχολόγος -Ψυχοθεραπευτής.

Η προσωπικότητα του εγκληματία καταρχήν χαρακτηρίζεται από έλλειψη ψυχικής ισορροπίας και παρατηρούμε δύο πλευρές την θετική και την αρνητική. Στην πρώτη διαπιστώνουμε ότι συνίσταται από την σημασία των διαταραχών της συμπεριφοράς, οι οποίες τοποθετούνται πάνω σε μια ιδιαίτερη χαρακτηριστική οργάνωση όπου κυριαρχούν η έλλειψη συναισθηματικής ισορροπίας και η παρορμητικότητα, πράγματα που συναντιούνται σε όλους του τομείς της προσωπικότητας, ενώ στην αρνητική πλευρά παρατηρεί κανείς μια ιδιαίτερη επαφή των ατόμων αυτών με τους άλλους, μια διαφυγή από την αρχή της πραγματικότητας καταφεύγοντας έτσι στη προβολή του εσωτερικού φαντασματικού κόσμου. Η ύπαρξη της (αρχή της πραγματικότητας) είναι δυνατά διαταραγμένη χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έχει παραληρηματική οργάνωση είναι ενδεικτικό εξάλλου ότι δε χαρακτηρίζονται από μια συγκεκριμένη και τυπική νευρωτική ή ψυχωτική συμπτωματολογία.

Δείχνουν ευερεθιστικότητα, καχυποψία, είναι υπερσυγκίνητοι, συναισθηματικά ανώριμοι με στοιχεία υστερικά και πολλές φορές παρανοϊκά. Η ανωριμότητα αυτή εκφράζεται και μέσα από το γεγονός ότι προσπαθούν να κάνουν τους άλλους να υποφέρουν είτε με λόγια είτε με πράξεις. Η παρορμητικότητα είναι χαρακτηριστικό στοιχείο της προσωπικότητας τους γιατί περνά στη πράξη. Και συνοδεύεται και με δυσπροσαρμοστικότητα (παρόρμηση στην απόφαση χωρίς προμελέτη της εκτέλεσης). Εδώ βλέπει κανείς την αφετηρία του περάσματος στη πράξη. Βλέπουμε ακόμη τη σημασία της στιγμής μέσα στην έλλειψη των πρώτων σχέσεων λιγότερο πρώιμη στη ψυχωτική σκέψη περισσότερο πρώιμη στην νευρωτική. Η δυσκοινωνική δομή της προσωπικότητας αυτής δε μπορεί να θεωρηθεί παρά σαν ένα συμβάν εξελικτικό της ανάπτυξης της ηθικής συνείδησης μέσα στον σχηματισμό του χαρακτήρα. Γιατί είναι γνωστό πως ο χαρακτήρας δε είναι μόνο δεδομένος αλλά και επίκτητος. Αυτό σημαίνει ότι δομείται από την ολοκλήρωση όλων των βασικών τάσεων και υποδομών της προσωπικότητας σε ένα σύστημα καθαρά προσωπικό και σταθερό που πραγματοποιεί την ισορροπία και την αυτονομία των πράξεων του ατόμου.

Η ηθική, ωστόσο, ο προσωπικός ηθικός έλεγχος δεν είναι καθόλου θα λέγαμε η αφετηρία στο ένστικτο (θέση συνταγματική). Αυτή απορρέει από την επεξεργασία των πρωτόγονων συμπεριφορών μέσα στο παιχνίδι των γονέων που μεταφέρουν τα ήθη (την παιδεία) αλλά ακόμη και από τις καθαρά ατομικές νόρμες μέσων των επιθυμιών τους είτε τις εκφρασμένες είτε τις ασυνείδητες. Συγκεντρώνοντας τα στοιχεία αυτά διαπιστώνουμε άκρα αδυναμία του Εγώ και ένα Υπερεγώ αρχαϊκό κατά την Melanie Klein, η συνεχή προβολή της επιθετικότητας πάνω στον εξωτερικό κόσμο, η ανικανότητα διανοητικόποϊησης που οφείλεται στην απουσία της εσωτερικευμένης σύγκρουσης, η επανάληψη χωρίς τέλος ειδικών πράξεων σαν απάντηση στις ορμές. Έτσι μέσα από αυτή την συμβολική διαδικασία ανάμεσα στο έγκλημα και την τιμωρία, τα άτομα αυτά τοποθετούν τις προσωπικές τους αντιφάσεις και συγκρούσεις στη θέση του νομοθέτη, έτσι ώστε κρίνοντες και κρινόμενοι να αντιπροσωπεύουν το σύνολο της κοινωνίας.

Διαπιστώσεις

Συνοψίζοντας όλα αυτά καταλήγουμε σε κάποιες διαπιστώσεις που αφορούν στις όψεις της ψυχοπαθολογίας της προσωπικότητας ενός ατόμου που είτε είναι γεννημένος δολοφόνος είτε γίνεται κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες και περιστάσεις δηλαδή περιστασιακός και όπως λέει ο εγκληματολόγος R. Gassien έχουμε τεσσάρων ειδών εγκλήματα τα πρωτόγονα, τα οποία χαρακτηρίζονται από το γεγονός της ανικανότητας να ελέγξουν τις ορμές τους οι εγκληματίες. Δεύτερον τα ιδιοτελή που γίνονται για να απελευθερωθεί ο δράστης από μια δύσκολη κατά αυτόν κατάσταση. Τρίτον εγκλήματα πάθους, ιδεολογίας (πολιτικής, θρησκευτικής κ.α), ευθανασίας, εκδίκησης, αυτοτιμωρίας και τέταρτον εγκλήματα οργανωμένα (ληστείες, ναρκωτικά, οικονομικά κ.α).

Μπορούμε όμως να κατατάξουμε το έγκλημα στο σχολείο σαν έγκλημα πάθους που τραβούν την προσοχή και το ενδιαφέρον επειδή φαίνεται να έχει συναισθηματικό – παρορμητικό χαρακτήρα που κάνει τους ανθρώπους να φοβούνται ότι ο καθένας από εμάς θα μπορούσε να είναι ο δράστης. O M. Cusson ο οποίος μελέτησε και διερεύνησε τα κίνητρα και την συμπεριφορά των εγκλημάτων υποστηρίζει ότι ο δράστης μιας εγκληματικής πράξης ικανοποιεί με αυτό τον τρόπο, ζωτικές του ανάγκες, όπως ικανοποίηση, ασφάλεια, εξουσία, δόξα δηλαδή είναι ένας τρόπος, ένα μέσο για να καλύψει τις φυσιολογικές του ανάγκες. Πιο απλά μέσο της εγκληματικής πράξης πετυχαίνουν στόχους “κοινωνικά αποδεχτούς” αυτή η άποψη προφανώς ενισχύει τους φόβους των ανθρώπων πως ο κάθε ένας μπορεί να γίνει δολοφόνος έτσι λοιπόν τίθεται το ερώτημα κατά πόσο μπορεί να εγγυηθεί κανείς για τον εαυτό του, την ικανότητα του να ελέγχει την αυτονομία του χωρίς να βλάπτει τους άλλους; Εκείνο που μπορούμε να δώσουμε σαν απάντηση είναι ότι ο εγκληματίας έχει ανώριμη προσωπικότητα. Εν κατακλείδι είναι τα άτομα που θέλουν να τα αγαπούν και δε μπορούν να δώσουν αγάπη είναι οι άνθρωποι που πολλές φορές προσπαθούν να την αγοράσουν, είναι άνθρωποι που σκοτώνουν γιατί δεν ξέρουν τι σημαίνει οίκτος.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

Γιατί οι Έλληνες πολίτες είναι παθητικοί απέναντι στην κρίση;

Πως η ψυχή επηρεάζει το σώμα;

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Τι σημαίνει όταν οι άνθρωποι “μωρουδίζουν΄΄ σε μια σχέση;

Ανάμεσα σε δύο άτομα που έχουν μια σχέση συναισθηματική πολλές φορές συμβαίνε, ο ένας εκ των δύο να “μωρουδίζει”, είτε ο άνδρας είτε η γυναίκα και υπάρχει και ένα τρίτο ενδεχόμενο να μωρουδίζουν και οι δύο. Γιατί συμβαίνει αυτό; Απαντήσεις δίνει στο www.Life2day.gr ο Δημήτρης Μπούκουρας ,Κλινικός Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπευτής. Στην περίπτωση ‘’μωρουδίζει” ο ένας […]

Πως & πότε γεννιούνται τα συναισθήματα ζήλιας,φιλίας & φθόνου;

Τα συναισθήματα ζήλια, φιλία και φθόνος γεννιούνται σε κάθε άνθρωπο κάποιες στιγμές στην ζωή του . Ποιοι είναι οι λόγοι και πότε συμβαίνει; Απαντήσεις  δίνει στο www.Life2day.gr ο  Δημήτρης Μπούκουρας ,Κλινικός Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπευτής. Νοιώθουμε ζήλια όταν φοβόμαστε ότι θα χάσουμε αυτό που έχουμε για παράδειγμα , ζηλεύω την φίλη ή φίλο μου , γιατί […]

Συμβουλές προσαρμογής μετά τις καλοκαιρινές διακοπές

  Η επιστροφή από τις καλοκαιρινές διακοπές σημαίνει επιστροφή σε συνθήκες ζωής με μορφή σχεδόν αμετάβλητη, επιστροφή στην καθημερινότητα, σε στερεότυπες συμπεριφορές που διατηρούσαμε και πριν από τις διακοπές . Συμβουλές προσαρμογής μετά τις καλοκαιρινές διακοπές δίνει στο www.Life2day.gr ο  Δημήτρης Μπούκουρας ,Κλινικός Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπευτής. Ο άνθρωπος μετά τις διακοπές είναι σε φάση κατ’ […]

Πως να αντιμετωπίσετε την επιθετική συμπεριφορά των παιδιών

  Πολλά παιδιά έχουν επιθετική συμπεριφορά γεγονός που φαίνεται να είναι ιδιαίτερα ενοχλητικό για τους γονείς. Σε αυτό το άρθρο με την συμβολή του 
Δημήτρη Μπούκουρα ,Κλινικός Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπευτής ,θα σταθούμε ιδιαίτερα στο είδος της επιθετικής συμπεριφοράς των παιδιών . Το πιο συνηθισμένο είναι όταν ενοχλούν τα άλλα παιδιά. Στα πρώτα τους βήματα για […]

H νηπιακή ηλικία είναι καθοριστική για την εξέλιξη του ανθρώπου

  H νηπιακή ηλικία ξεκινάει απο 2ο , 5ο εώς και 6ο έτων και είναι χαρακτηριστική ηλικία στην εξέλιξη του παιδιού γιατί είναι ένα στάδιο, κατά το οποίο φεύγει από την βρεφική ηλικία, όπου ήταν εντελώς εξαρτημένο και επιδιώκει με την είσοδο του στην νηπιακή ηλικία να αποκτήσει περισσότερη αυτονομία καιαυτάρκεια. Σχετικές πληροφορίες δίνει στο […]

H προσωπικότητα των παιδιών με τικς & η θεραπεία

Τα τικς εμφανίζονται στα παιδιά στην ηλικία των 6 έως 8 ετών και σπάνια κατά την προεφηβεία δηλαδή μεταξύ 10-13 ετών αλλά και σ’ αυτή την περίπτωση πρόκειται για επανάληψη ή επαναζωπύρωση παλαιότερης κατάστασης που δεν είχε γίνει αντιληπτή ή που δεν είχε θεωρηθεί σημαντική. Ας εξετάσουμε όμως ποιο αναλυτικά τις διάφορες απόψεις γύρω από […]

Συμβουλές για να αντιμετωπίσετε το άγχος των Παννελληνίων εξετάσεων

Τελευταίες ημέρες αγωνίας, ανακεφαλαίωσης και αναστάτωσης για τους υποψηφίους στα Α.Ε.Ι.και Τ.Ε.Ι και όχι μόνο γι’ αυτούς αλλά και για τους γονείς και το περιβάλλον τους, που συχνά δημιουργεί ένα δυσάρεστο κλίμα για τους εξεταζόμενους. Σxετικές πληροφορίες δίνει στο www.Life2day.gr ο Δημήτρης Μπούκουρας-Κλινικός Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπευτής. Υπάρχει μια διαρκής ενασχόληση μ’ αυτό που λέμε άγχος […]

Η διαφοροποίηση του ρόλου του φύλου στη νηπιακή ηλικία

    Στη νηπιακή ηλικία γίνεται ο διαχωρίσμος του φύλου του παιδιού σε δύο επίπεδα, από τη μια μεριά έχουμε το βιολογικό ρόλο του φύλου και από την άλλη τον κοινωνικό . Σ αυτήν την ηλικία ο διαχωρίσμος του φύλου είναι σημαντικός παράγοντας, από τους πιο καθοριστικούς για την διαμόρφωση της προσωπικότητας και των διαπροσωπικών […]

Close Icon