Άμεσες ενέργειες για την αφαίρεση του πετρελαίου από ένα εγκαταλελειμμένο τάνκερ που σαπίζει στην Ερυθρά Θάλασσα ζητούν επιστήμονες με επιστημονικό άρθρο που δημοσιεύτηκε στο Frontiers in Marine Science, καθώς το συγκεκριμένο δεξαμενόπλοιο έχει περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου- ποσότητα τετραπλάσια αυτής στο Exxon Valdez, που προκάλεσε μια γιγαντιαία περιβαλλοντική καταστροφή με πετρελαιοκηλίδα το 1989.
Το σχετικό επιστημονικό άρθρο έχει συνταχθεί από μια διεθνή ομάδα επιστημόνων υπό την Καρίνε Κλάινχαους, αναπληρώτρια καθηγήτρια της Σχολής Θαλασσίων και Ατμοσφαιρικών Επιστημών (SoMAS) του Πανεπιστημίου Stony Brook. Το «Safer» είναι ένα FSO (floating storage and offloading unit- πλωτή μονάδα αποθήκευσης και αποφόρτωσης) που έχει εγκαταλειφθεί εδώ και χρόνια, σε αυτό έχουν πρόσβαση οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης. Το επιστημονικό άρθρο, με τίτλο «A Closing Window of Opportunity to Save a Unique Marine Ecosystem) έρχεται λίγο αφού οι New York Times έγραψαν στις 24 Νοεμβρίου πως οι Χούθι θα παρέχουν άδεια σε ομάδα του ΟΗΕ να επιβιβαστεί στο σκάφος για να το επιθεωρήσει και να το επισκευάσει στο προσεχές μέλλον.
«Είναι ώρα να αποτρέψουμε μια πιθανή καταστροφή στα ύδατα της περιοχής και το βιος και την υγεία εκατομμυρίων ανθρώπων που ζουν σε μισή ντουζίνα χώρες κατά μήκος των ακτών της Ερυθράς Θάλασσας» είπε η Κλάινχαους. «Εάν επιτραπεί να λάβει χώρα διαρροή από το “Safer”, το πετρέλαιο θα εξαπλωνόταν μέσω ρευμάτων για να καταστρέψει έναν παγκόσμιο ωκεάνιο πόρο, καθώς οι κοραλλιογενείς ύφαλοι της βόρειας Ερυθράς Θάλασσας και ο Κόλπος της Άκαμπα θεωρείται πως θα είναι από τα τελευταία οικοσυστήματα υφάλων του κόσμου που θα επιβιώσουν τις προσεχείς δεκαετίες».
Το επιστημονικό άρθρο παρουσιάζει ένα μοντέλο υπολογιστή ως προς τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσε να εξαπλωθεί μια πετρελαιοκηλίδα σε περίπτωση μεγάλης διαρροής τον χειμώνα. Το μοντέλο δείχνει ότι το πετρέλαιο θα φτάσει πολύ μακρύτερα εάν η διαρροή λάβει χώρα τώρα αντί για το καλοκαίρι, λόγω των τυπικών χειμερινών ρευμάτων στη συγκεκριμένη περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας. Ως εκ τούτου, μια διαρροή τώρα θα προκαλούσε πολύ μεγαλύτερη καταστροφή.
Οι επιστήμονες ζητούν να αναληφθεί άμεση δράση από τον ΟΗΕ και τον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας για να αντιμετωπιστεί η απειλή, παρά τις πολιτικές εντάσεις, καθώς μια πετρελαιοκηλίδα «θα έχει ολέθριες περιβαλλοντικές και ανθρωπιστικές συνέπειες».