Γενικές Ειδήσεις

Google Doodle Jean-Baptiste Thielemans: Η Google τιμά τον Toots με τη φυσαρμόνικά του [vid]

Google Doodle Jean-Baptiste Thielemans: Η Google τιμά τον Toots με τη φυσαρμόνικά του [vid]
Google Doodle Jean-Baptiste Thielemans: Η Google τιμά με Doodle τον Toots Thielemans, τον αδιαμφισβήτητο δεξιοτέχνη της φυσαρμόνικας από τις Βρυξέλλες 100 χρόνια από τη γέννησή του.

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Η Google με το σημερινό της Doodle τιμά τον μεγάλο μουσικό Toots. Ο Jean-Baptiste Thielemans γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1922, στις Βρυξέλλες. Άλλαξε το όνομά του σε “Toots” ως έφηβος, ενώ μετανάστευσε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1951. Ο Toots Thielemans είναι ο αδιαμφισβήτητος δεξιοτέχνης της φυσαρμόνικας. “Το όργανο είναι τόσο μικρό. Είναι τόσο κοντά στο άτομό σου, τόσο κοντά στον τόνο. Φυσάς εδώ και ο τόνος βγαίνει δύο ίντσες μακριά, οπότε είναι πραγματικά ένα μέρος του σώματός σου. Είναι τόσο στενός φίλος. Είναι τόσο σημαντικό, είναι σαν να είσαι μέρος της ίδιας σου της ψυχής”, είπε στον Jan Holland σε συνέντευξή του στο περιοδικό Venice. Περαιτέρω αποκαλύπτοντας πόσο βαθιά αφοσιωμένος είναι στη μουσική του, εξήγησε στον Michael Bourne στο Down Beat: “Είναι η μοίρα που έγινα μουσικός. Σπούδασα μαθηματικά. Υποτίθεται ότι θα γινόμουν μηχανικός ή καθηγητής. Αν δεν ήταν τζαζ, θα ήμουν ακόμα στο Βέλγιο”.


Ο Toots γεννήθηκε ως Jean-Baptiste Thielemans στις Βρυξέλλες του Βελγίου, στις 29 Απριλίου 1922 και έπαιζε ακορντεόν σε ηλικία τριών ετών. Στην εφηβεία του, πριν καν καταλάβει τι είναι τζαζ, αγόρασε την πρώτη του φυσαρμόνικα. Πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Thielemans είχε δει ταινίες με τον θρυλικό φυσαρμόνικα Larry Adler “παίζοντας ελαφριά κλασικά πράγματα”. Άκουγε αμερικάνικους δίσκους swing με τους φίλους του, οι οποίοι αργότερα τον ονόμασαν “Toots” επειδή ένιωθαν ότι “ο Jean απλά δεν έκανε swing”. Τον ενθάρρυναν να παίξει τη φυσαρμόνικα του με την μπάντα τους και όταν είδαν πόσο ταλαντούχος ήταν, του πρότειναν να δοκιμάσει ένα πραγματικό όργανο, όπως την κιθάρα. Ο Thielemans είπε στον Bourne ότι ήρθε να μάθει κιθάρα τυχαία. Ήταν άρρωστος και ένας φίλος του ήρθε να τον επισκεφτεί, φέρνοντας μαζί του μια κιθάρα της μαύρης αγοράς.

“Ακούγαμε δίσκους του Fats Waller όπως το “Hold Tight”. Υπάρχει η πεμπτουσία της κλίμακας της τζαζ και ό,τι χρειάζεστε στα μπλουζ σε αυτό το τραγούδι. Ήξερα το τραγούδι αλλά δεν είχα αγγίξει ποτέ κιθάρα. Είπα ότι αν μου έδινε πέντε λεπτά, θα έπαιζα “Hold Tight Σε μια χορδή. Το έπαιξα και μου έδωσε την κιθάρα.” Φυσικός στον τομέα του, ο Thielemans δεν σπούδασε ποτέ πραγματικά μουσική. Είχε μεγαλώσει με τα στυλ Swing Era του Gypsy κιθαρίστα Django Reinhardt. Μαζεύοντας με άλλους Βέλγους τζαζέρ όπως ο σαξοφωνίστας Bobby Jasper και ο κιθαρίστας Rene Thomas, έμαθε την τέχνη του «στη δουλειά». Ο Thielemans έλκεται από τον αμερικανικό ήχο bebop τη δεκαετία του 1940. Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, εργάστηκε ως συνοδός σε πρωτοπόρους όπως η Edith Piaf και ο Charles Trenet στις Βρυξέλλες. Μέχρι τη δεκαετία του 1950 έπαιζε σε όλη την Ευρώπη με τους Benny Goodman, Roy Eldridge και Zoot Sims.

Το 1951 ο Thielemans μετανάστευσε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Είχε τζαμάρει με τον Τσάρλι Πάρκερ ενώ βρισκόταν στη Σουηδία, και για μια αξέχαστη εβδομάδα το 1952 έγινε μέλος των Bird’ All-Stars στο Earle Theatre στη Φιλαδέλφεια. «Είχα γνωρίσει τον Bird στην Ευρώπη πριν έρθω στις Ηνωμένες Πολιτείες», είπε στην Holland στη Βενετία. “Όταν έφτασα εδώ, έπαιξα λίγο μαζί του. Πραγματικά δεν ήμουν έτοιμος γι’ αυτό. Ο Μάιλς Ντέιβις ήταν μαζί του. Με πείραζε, διασκέδασε μαζί μου. Εδώ ήμουν, μόλις ήρθα σε αυτή τη χώρα και μοιραζόμουν ένα καμαρίνι με το Bird”. Από το τελευταίο μέρος του 1952 έως τα μέσα του 1959, ο Thielemans έπαιζε με τον πιανίστα George Shearing. Ήταν η μόνη σταθερή δουλειά που είχε ποτέ. Ήταν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου που έγινε φίλος με τον Bill Evans και τον Quincy Jones, ηχογραφώντας μαζί τους μερικά από τα αγαπημένα του τραγούδια.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1960, ο Thielemans είχε γίνει όλο και πιο δημοφιλής στα στούντιο ως φυσαρμόνικας και σφυρίχτης. Ένας μεγάλος θαυμαστής του Slam Stewart, που βουίζει με τον φιόγκο στο μπάσο, ο Thielemans σκέφτηκε ότι μπορεί να ήταν διασκεδαστικό να κάνει κάτι τέτοιο με την κιθάρα του. Σφύριξε λοιπόν μια νότα και την παραλλήλισε μια οκτάβα χαμηλότερα στην κιθάρα. Σύντομα, σφύριζε για εταιρείες όπως οι Firestone, Singer, Dogburgers και Old Spice, με το αξέχαστο θέμα «φρέσκο ​​σαν αεράκι». Με τα χρόνια, η φυσαρμόνικα του έχει παρουσιαστεί σε πολλά soundtrack ταινιών, συμπεριλαμβανομένων των Midnight Cowboy, The Getaway, Sugarland Express και Intersection. έπαιξε επίσης το σόλο στο θέμα της κλασικής παιδικής εκπομπής Sesame Street του PBS-TV.

https://www.youtube.com/watch?v=tEjzq21T2IY

Το 1963 ο Thielemans ξέσπασε σε ένα παγκόσμιο κοινό με τη σύνθεσή του “Bluesette”. Είπε στον Bourne στο Down Beat για το πώς γράφτηκε η μελωδία: «Έπαιζα μια συναυλία με τον [βιολονίστα] Stephane Grappelli στις Βρυξέλλες το 1962. Ήμουν στο ίδιο καμαρίνι με τον Stephane και κούρδιζα την κιθάρα μου και κάπως αυτό το μικρό τραγούδι Το βούιζα και ο Στέφαν είπε, “Ωραίο. Τι είναι;” Απλώς είπα ότι με ενέπνευσε, αλλά είπε “Ecrivez tout de suite! Γράψε το αμέσως!” Το ονόμασα “Bluette” για αυτό το μικρό μπλε λουλούδι στο Βέλγιο, αλλά όταν το έπαιξα σε μια εκπομπή στη Σουηδία, ο παραγωγός είπε “Δεν είναι αυτό ένα μπλουζ; Γιατί δεν βάζεις τα “s” εκεί;” Του χρωστάω τα ‘s’». Μια άλλη δημοφιλής – αλλά όχι τόσο συχνά ηχογραφημένη – σύνθεσή του είναι το “Ladyfingers”, το οποίο εμφανίστηκε στο επιτυχημένο άλμπουμ του Herb Alpert Whipped Cream and Other Delights.