Ευρώπη: Οι Ευρωπαίοι εργαζόμενοι που πιέζονται από την εκτίναξη του κόστους ζωής κατέβηκαν σε απεργία στο Βέλγιο και την Ελλάδα την Τετάρτη, ενώ οι στάσεις εργασίας απειλούν να παραλύσουν τμήματα της Βρετανίας, της Γαλλίας και της Ισπανίας τις επόμενες ημέρες. Η εξάπλωση των εργατικών αναταραχών αποτελεί πρόβλημα για τις κυβερνήσεις που ήδη δαπανούν δισεκατομμύρια προσπαθώντας να αμβλύνουν τις χειρότερες επιπτώσεις της αύξησης των τιμών, τουλάχιστον για τους πιο ευάλωτους. Η Ευρώπη πλήττεται έντονα από τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία, ο οποίος επιδεινώνει την παγκόσμια ενεργειακή κρίση, τον πληθωρισμό και την έλλειψη ορισμένων τροφίμων. Η έναρξη του χειμώνα, όταν οι λογαριασμοί ενέργειας εκτοξεύονται, και οι επανειλημμένες προβλέψεις για μια επικείμενη, σε όλη την ήπειρο, ύφεση θολώνουν ακόμη περισσότερο τη διάθεση των εργαζομένων.
Το Βέλγιο και η Ελλάδα είδαν γενικές απεργίες την Τετάρτη, διακόπτοντας τις μεταφορές στις αντίστοιχες πρωτεύουσές τους, επηρεάζοντας τις επιχειρήσεις. Στις Βρυξέλλες, όπου εδρεύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και άλλα θεσμικά όργανα της ΕΕ, οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονταν για τον πληθωρισμό που ξεπερνούσε το 12% – πολύ πάνω από τον μέσο όρο του 10,7% σε ολόκληρη την ευρωζώνη. Το μεγαλύτερο συνδικάτο της χώρας, το FGTB, απαιτεί μεγαλύτερα περιθώρια διαπραγμάτευσης για αυξήσεις μισθών. Αλλά η Βελγική κυβέρνηση αντιτείνει ότι οι Βελγικοί μισθοί είναι ήδη αναπροσαρμοσμένοι με τον πληθωρισμό – μια ρύθμιση που δεν παρατηρείται στις περισσότερες άλλες χώρες. Η απεργία έκοψε τα σιδηροδρομικά δρομολόγια κατά 75% και έκλεισε το αεροδρόμιο στη νότια πόλη Σαρλερουά, τον κύριο κόμβο στη χώρα για την κορυφαία Ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία Ryanair.
Απεργίες στη Βρετανία και τη Γαλλία
Στην Ελλάδα, τα πορθμεία που εξυπηρετούν τα πολλά νησιά της ήταν μεταξύ των γραμμών μεταφοράς που διακόπηκαν από γενική απεργία, τη δεύτερη που πλήττει τη χώρα από τον Σεπτέμβριο. Τα ελληνικά συνδικάτα επιμένουν σε αυξήσεις μισθών για να αντιμετωπίσουν τον πληθωρισμό που σε εθνικό επίπεδο έχει ανέλθει στο 12%. “Το κόστος ζωής είναι αφόρητο”, έγραφε μια μεγάλη αφίσα του μεγαλύτερου συνδικάτου της χώρας, της ΓΣΕΕ, που ζητούσε “κοινωνική προστασία για όλους”. Οι στάσεις εργασίας επρόκειτο να γίνουν αισθητές την Πέμπτη στη Βρετανία και τη Γαλλία, με τα υπόγεια αστικά σιδηροδρομικά δίκτυα και τα λεωφορεία στο Λονδίνο και το Παρίσι να επηρεάζονται σοβαρά. Ένα γαλλικό συνδικαλιστικό στέλεχος, η Σελίν Βερζελέτι της συνομοσπονδίας CGT, προέβλεψε έως και 200 “σημεία διαδήλωσης”, περίπου όσο και η τελευταία εθνική απεργία στη Γαλλία, στις 18 Οκτωβρίου, όταν περισσότεροι από 100.000 άνθρωποι διαμαρτυρήθηκαν.
Η Γαλλία δεν πλήττεται τόσο πολύ από τον πληθωρισμό όσο οι Ευρωπαίοι ομόλογοί της, καθώς το κράτος κατέχει μερίδια στις κυριότερες εταιρείες ενέργειας και έχει ελαχιστοποιήσει το πόσο μπορούν να αυξηθούν οι λογαριασμοί ενέργειας. Ο πληθωρισμός στη Γαλλία είναι λίγο πάνω από το έξι τοις εκατό – καλύτερα από ό,τι αλλού – αλλά με την οικονομική δραστηριότητα σε ολόκληρη την ευρωζώνη να καταποντίζεται, οι καταπακτές ανοίγουν για μια περίοδο που μοιάζει με στασιμοπληθωρισμό. Στη Βρετανία, όπου ο πληθωρισμός ξεπερνά το 10%, οι διαμαρτυρίες των εργαζομένων που δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα φτάνουν σε κρεσέντο. Η Τράπεζα της Αγγλίας προβλέπει ότι η χώρα οδεύει προς διετή ύφεση, παρόλο που αναγκάστηκε να αυξήσει τα επιτόκια, κάνοντας τα πράγματα ακόμη πιο δύσκολα για τα βρετανικά νοικοκυριά.
Ενεργειακές κινήσεις της ΕΕ
Εκτός από τη στάση εργασίας της Πέμπτης στο μετρό του Λονδίνου, οι Βρετανοί νοσηλευτές πρόκειται να πραγματοποιήσουν την πρώτη απεργία στην 106χρονη ιστορία του συνδικάτου τους RCN σε ημερομηνία που δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί. Στα τέλη της επόμενης εβδομάδας, εκατοντάδες εργαζόμενοι στο αεροδρόμιο Χίθροου πρόκειται να κατεβάσουν τα εργαλεία για τρεις ημέρες, μεταξύ 18 και 21 Νοεμβρίου, για να διεκδικήσουν καλύτερες αμοιβές. Η δράση τους θα μπορούσε να αναγκάσει την ακύρωση των πτήσεων προς το Κατάρ, το οποίο πρόκειται να φιλοξενήσει το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου που ξεκινά στις 20 Νοεμβρίου. Οι Βρετανοί λιμενεργάτες, το πανεπιστημιακό προσωπικό, οι ταχυδρομικοί υπάλληλοι και οι δικηγόροι έχουν πραγματοποιήσει ή απειλούν να συνεχίσουν τις απεργίες τους για τους μισθούς που κατατρώγονται από τον πληθωρισμό.
Στην Ισπανία, οι οδηγοί φορτηγών έχουν κηρύξει απεργία επ’ αόριστον από την ερχόμενη Δευτέρα. Η τελευταία τους στάση εργασίας, τον Μάρτιο, οδήγησε σε άδεια ράφια σούπερ μάρκετ. Με τις διαμαρτυρίες των εργαζομένων να πληθαίνουν, η ΕΕ εξετάζει τρόπους για να μειώσει τις τιμές της ενέργειας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη επεξεργάζονται προτάσεις για την προώθηση της κοινής αγοράς φυσικού αερίου και ενδεχομένως την επιβολή ενός μηχανισμού για την επιβολή ανώτατου ορίου στην τιμή χονδρικής πώλησης φυσικού αερίου εντός της ΕΕ. Οι λεπτομέρειες δεν αναμένεται να οριστικοποιηθούν πριν από τα τέλη του μήνα, αλλά τα μέτρα – και ο ασυνήθιστα ζεστός καιρός τον περασμένο μήνα – συνέβαλαν στην πτώση των τιμών του φυσικού αερίου, αν και αναμένεται να αυξηθούν και πάλι καθώς ο χειμώνας δαγκώνει. Η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Κριστίν Λαγκάρντ, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι μια “ήπια” ύφεση της ευρωζώνης φαίνεται πιθανή – αλλά προειδοποίησε ότι δεν θα είναι αρκετή για να μειώσει τον πληθωρισμό σε επίπεδα ρεκόρ.