Της Νικολέτας Ντάμπου
Νομιμοποιήθηκαν οι προμήθειες, στα δημόσια νοσοκομεία με τον (ν.4578/2018) για να αποζημιωθούν οι προμηθευτές , οι οποίες από 1/1/2019 θα γίνονται χωρίς κανένα έλεγχο από την Ανεξάρτητη Δικαστική Αρχή , αφού καταργείται ο προληπτικός έλεγχος των δαπανών των νοσοκομείων για αγορές από το Ελεγκτικό Συνέδριο . Παρόλο που το ΔΣ του Ελεγκτικού Συνεδρίου έλεγε ότι οι νομιμοποιήσεις πρέπει να κριθούν αντισυνταγματικές .
Έτσι , λοιπόν , η ευθύνη για την βούληση των διοικήσεων των Νοσοκομείων, θα μετακαλείται στα διοικητικά στελέχη ,τα οποία θα υποχρεούνται να συνάπτουν συμβάσεις πολλών χιλιάδων ευρώ, χωρίς την κάλυψη του Ελεγκτικού Συνεδρίου που διενεργούσε προσυμβατικούς ελέγχους. Να σημειώσουμε, ότι η ΠΟΕΔΗΝ ζητάει κάποια Αρχή για να καλύπτει τις προμήθειες των νοσοκομείων . Ωστόσο , εάν ήθελε θα μπορούσε να ζητάει τον πλήρη έλεγχο και τις συστάσεις του ελεγκτικού συνεδρίου .
Υπό αυτές τις συνθήκες ,οι υπάλληλοι αρνούνται, να συμμετάσχουν σε Επιτροπές για διενέργεια διαγωνισμών.
Γι’ όλα τα παραπάνω βρίσκεται στα ‘’ κάγκελα ‘’ η ΠΟΕΔΗΝ μιλώντας για σκάνδαλο και ζητώντας την επαναφορά των προσυμβατικών ελέγχων. Ενώ, η ομοσπονδία έχει θέση το ερώτημα ‘’ Μήπως λοιπόν οι αναίτιες επιθέσεις του κου Πολάκη προς το Ελεγκτικό Συνέδριο είχαν στόχο την απαξίωσή του και έφτιαχναν το κλίμα για να θεωρηθεί αν αναγκαία η κατάργηση του προληπτικού ελέγχου των δαπανών των Νοσοκομείων άνω των 5.000 ευρώ;’’ .
Επίσης, αναρωτιέται ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ ,πώς η κυβέρνηση με αυτή την απόφαση διασφαλίζει το Δημόσιο Συμφέρον , την στιγμή που μιλά για μηδενική ανοχή σε φαινόμενα διαφθοράς;
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ : Το παρασκήνιο : Ο Πολάκης νομιμοποίησε τις εξωσυμβατικές προμήθειες των νοσοκομείων
Αξίζει να αναφέρουμε, ότι στην σύνοψη του ελέγχου των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων από το ελεγκτικό συνέδριο 24 Μαΐου 2018 , μεταξύ άλλων , αναφέρονται τα εξής :
Στο ΝΣΚ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ υπάρχουν εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις, ύψους 20.691.684,49 ευρώ, για τις οποίες δεν έχει σχηματιστεί υποχρέωση από το φορέα. Οι τελεσίδικες υποθέσεις ανέχονται σε ύψος 16.892.169,29 ευρώ.
Η Οικονομική Υπηρεσία του νοσοκομείου δεν έχει συσχετίσει τις αγωγές με τα καταχωρημένα τιμολόγια και δεν παρακολουθεί λογιστικά την πορεία των σχετικών διεκδικήσεων.
Για το ΝΣΚ ΛΑΪΚΟ υπάρχει ενδεχόμενο καταβολής ποσού 4.674.624,42 ευρώ λόγω έκδοσης προσωρινών δικαστικών αποφάσεων.
Υποτομέας Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων Ε.Σ.Υ.
Η επιλογή των ελεγχόμενων Νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. βασίστηκε στο ύψος των ληξιπροθέσμων οφειλών τους στις 31.12.2016, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γ.Λ.Κ..
Ειδικότερα επιλέχτηκαν :
- Το Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ – ΟΦΘΑΛΜΙΑΤΡΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ –ΠΟΛΥΚΛΙΝΙΚΗ»με τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του να ανέρχονται στις 31-12-2016 στούψος των 20.534.473,23 ευρώ.
- Το Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «ΛΑΙΚΟ» με τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του να ανέρχονται στις 31-12-2016 στο ύψος των 16.603.131,05 ευρώ.
- Το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο «ΑΤΤΙΚΟΝ» με τις ληξιπρόθεσμεςυποχρεώσεις του να ανέρχονται στις 31-12-2016 στο ύψος των 25.888.404,15 ευρώ.
- Το Γενικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης «Γ. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ» με τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του να ανέρχονται στις 31-12-2016 στο ύψος των 12.268.037,93 ευρώ.
- Το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Πατρών «ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΒΟΗΘΕΙΑ» με τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του να ανέρχονται στις 31-12-2016 στο ύψος των 18.054.340,05 ευρώ.
- Το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας – Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας «ΚΟΥΛΤΙΜΠΑΝΕΙΟ – ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΕΙΟ » με τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του να ανέρχονται στις 31-12-2016 στο ύψος των 20.008.919,68 ευρώ.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ : Ζουν και βασιλεύουν οι απευθείας αναθέσεις για προμήθειες υλικών στα νοσοκομεία
Στο στάδιο Πληρωμής αναφέρεται ότι :
Το σύνολο των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων που αντιστοιχούν στα ιδρύματα στις 31-12-2016 ανέρχεται στο ύψος των 113.357.306 ευρώ και αντιστοιχεί στο 25,21% των συνολικών ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των νοσηλευτικών ιδρυμάτων της χώρας, τα οποία ανέρχονται στο ύψος των 449.642.709,82 ευρώ.
- Εντοπισμός ελλιπών δικαιολογητικών εξόφλησης (ενημερότητες, αποδεικτικάείσπραξης, κ.α.), συμβάσεων που δεν έχουν αναρτηθεί στο ΚΗΜΔΗΣ, παραλαβής τιμολογίων πριν την υπογραφή σχετικής σύμβασης με τον προμηθευτή, μη ορθής παραλαβής υλικών καιυπηρεσιών από την επιτροπή παραλαβής, καθυστερήσεων στην επεξεργασία των πληρωμών, προμηθειών φαρμάκων χωρίς προηγούμενη ανάληψη υποχρέωσης .(ΝΣΚ)
- Μη εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων (αφορά Επίδικες ή αμφισβητούμενες υποχρεώσεις) λόγω νομικών κωλυμάτων παρά την επάρκεια πιστώσεων στον Προϋπολογισμό (ΠΔΕ Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης).
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ : Παρασκήνιο: ΓΝΑ Ευαγγελισμός: Ζητούν από τους προμηθευτές κούρεμα 30% για να πληρωθούν
Μη καταγεγραμμένες υποχρεώσεις
Στις μη καταγεγραμμένες υποχρεώσεις αναφέρεται , μεταξύ άλλων ότι διαπιστώθηκε η ύπαρξη τιμολογίων, τα οποία δεν έχουν λογιστικοποιηθεί στα πληροφοριακά συστήματα των νοσοκομείων, με αποτέλεσμα να μην εμφανίζονται στο αντίστοιχο Μ.Δ. (ΝΣΚ – ΛΑΪΚΟ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ).
Επιφυλάξεις σχετικά με την πληρότητα και την ακρίβεια των παρεχόμενωνστοιχείων και σημαντική καθυστέρηση στην παραλαβή τιμολογίων από τα νοσοκομεία λόγω έλλειψης επαρκών δικαιολογητικών (π.χ. πρωτόκολλα παραλαβής υλικών) (1η ΥΠΕ).
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ : Στρεβλώσεις στην αγορά προκαλεί το σύστημα Προμηθειών ιατρικών υλικών
Ευρήματα –Διαπιστώσεις
Δεν τηρείται σειρά χρονολογικής προτεραιότητας (FIFO) κατά την εξόφληση τωνυποχρεώσεων. (Λοιπά Νομικά Πρόσωπα- ΣΤΑΣΥ, ΕΑΒ, ΕΑΣ, ΕΤΕΑΝ, ΝΣΚ – ΛΑΪΚΟ, ΛΑΡΙΣΑ,ΑΤΤΙΚΟΝ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ, ΑΑΔΕ, Υπουργεία – Υπουργείο Εσωτερικών – Τομέας Προστασίαςτου Πολίτη, ΥΠΕΘΑ).
Δεν εξασφαλίζεται μέσω του πληροφοριακού συστήματος, η κατά προτεραιότητα εξόφληση των παλαιότερων οφειλών.
Το πληροφοριακό σύστημα επιτρέπειτην ετεροχρονισμένη καταχώρηση δαπανών στα έτη που αυτές αφορούν, ακόμα και μετά τοκλείσιμο του κάθε οικονομικού έτους. (ΟΤΑ – Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας).
- Έλλειψη διασύνδεσης ΟΠΣΔΠ με Μητρώο Δεσμεύσεων (Υπουργείο Εσωτερικών- Τομέας Προστασίας του Πολίτη). Τήρηση της σειράς χρονολογικής προτεραιότητας (FIFO), μόνον μετά την κατά προτεραιότητα εξόφληση των υποχρεώσεων προηγουμένων ετών προς φαρμακευτικές εταιρίες (ΕΟΠΥΥ).
- Ασυμφωνία εντύπου Ε1 με ΜΔ (ίδια τιμολόγια με διαφορετικό ποσό, Ε1 περιλαμβάνει τιμολόγια που δεν εμφανίζονται στο Μ.Δ.) και τραπεζικού λογαριασμού. Λανθασμένη συμπλήρωση Ε1 με ενσωμάτωση μη ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, εμφάνισης πιστωτικών τιμολογίων και αντικατάσταση τιμολογίων από το αρχικό Ε1. (ΝΣΚ –ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ, ΛΑΪΚΟ, ΛΑΡΙΣΑ).
- Μη ύπαρξη έγγραφης δέσμευσης του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών για την πιστή και απαρέγκλιτη εφαρμογή των διατάξεων περί αναλήψεως υποχρεώσεων και την αποφυγή δημιουργίας νέων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων. (ΝΣΚ ΛΑΙΚΟ).
- Ο προβλεπόμενος έλεγχος της πληρότητας, ακρίβειας και εγκυρότητας των απεσταλμένων στοιχείων. δεν πραγματοποιήθηκε από τον ΓΔΟΥ του Υπουργείου Υγείας.
- Τα Νοσοκομεία αιτήθηκαν εξόφληση ληξιπρόθεσμων τιμολογίων άνω της πενταετίας, χωρίς να έχει διερευνηθεί το ενδεχόμενο της παραγραφής τους.
- Επιβολή πιεστικών χρονικών ορίων από το Υπουργείο Υγείας για την υποβολή των αιτημάτων επιχορήγησης των Νοσοκομείων (έκθεση επιχορήγησης, Ε1, έγγραφες βεβαιώσεις κτλ).(ΝΣΚ).
- Βελτίωση στην κατανομή του προσωπικού, επαρκή στελέχωση των υπηρεσιών με κατάλληλο και εκπαιδευμένο προσωπικό, έγκριση νέου οργανογράμματος.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ : Αποκλειστικό:Έρχονται δυο νέες νομοθετικές ρυθμίσεις για τις προμήθειες.Της Νικολέτας Ντάμπου
Συστάσεις για το Κεντρικό Σύστημα Προμηθειών – Διεξαγωγή Δημόσιων Διαγωνισμών Συστήματος Υγείας
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ
Πλήρης λειτουργία του κεντρικού φορέα ΕΚΑΠΥ για την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των σωρευμένων προβλημάτων στον τομέα των αναθέσεων προμηθειών στον τομέα της υγείας (ΛΑΪΚΟ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ).
Δημιουργία «πρωτοκόλλου παραγωγής» ανά ιατρική πράξη (χειρουργική επέμβαση, νοσηλεία, φάρμακα, ασθένεια) όπου θα καθορίζονται συγκεκριμένα τα απαιτούμενα υλικά,αναλώσιμα και οι τεχνικές προδιαγραφές τους. Θεσμοθέτηση δικλίδων εσωτερικού ελέγχου, όπως αιφνιδιαστικοί έλεγχοι τήρησης των «πρωτοκόλλων παραγωγής», καθώς και Έλεγχος Ληξιπρόθεσμων Υποχρεώσεων ΦΓΚ Σύνοψη Ελέγχου των διοικητικών διαδικασιών (ενταλματοποίηση δαπανών, προμήθεια, εκκαθάριση δαπανών, πληρωμή προμηθευτών, ταμείο φορέα) (ΛΑΪΚΟ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ),
- Δημιουργία Ενιαίας Κωδικοποίησης και Κατηγοριοποίησης (classification) για αναλώσιμα, υγειονομικό υλικό και ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό βάσει διεθνών προτύπων.
- Δημιουργία Ενιαίων Τεχνικών Προδιαγραφών Υλικών, Αναλωσίμων και Εξοπλισμού και σύνταξη ηλεκτρονικών καταλόγων (e-catalogues) (ΛΑΪΚΟ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ),
- Δημιουργία Μητρώου Υλικών, Αναλωσίμων, Εξοπλισμού και Προμηθευτών (ΛΑΪΚΟ),
- Δημιουργία κοινών Bar-Code και Ιχνηλασιμότητας ανά υλικό, αναλώσιμο, εξοπλισμό (ΛΑΪΚΟ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ),
- Επίσπευση του χρόνου ολοκλήρωσης της Αξιολόγησης της Επιτροπής Διαγωνισμών (ΛΑΪΚΟ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ).
- Παρουσία όλων των μελών (ή των αναπληρωματικών) των Επιτροπών Παραλαβής κατά την παραλαβή υλικών (ΛΑΪΚΟ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ),
- Ορθότερη διαχείριση Παρακαταθήκης – Ονομαστική Χρέωση Υλικών σε ασθενείς (ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ, ΛΑΪΚΟ).
Τα ερωτήματα που μας προκύπτουν είναι τα εξής : Από όλα τα παραπάνω που αναφέρει το Ελεγκτικό Συνέδριο , σε ποια από αυτά διαφωνεί η ΠΟΕΔΗΝ και τι έκανε τόσα χρόνια γι’ αυτό; Γιατί τα μέλη της ομοσπονδίας , τα οποία συμμετείχαν στα Διοικητικά Συμβούλια των νοσοκομείων, συμφωνούσαν πάντα με την διοίκηση για την παράνομη παράταση των διαγωνισμών;
Τώρα που νομιμοποιήθηκαν οι προμήθειες φανταζόμαστε ότι θα βγάλει Δελτίο Τύπου η ΠΟΕΔΗΝ και θα κάνει στάση εργασίας στα νοσοκομεία . Αναρωτιόμαστε, επίσης , γιατί ταλαιπωρούνται στο Ελεγκτικό Συνέδριο οι άνθρωποι αφού δεν τους ακούει κανείς και δεν διαβάζει κανείς τα συμπεράσματα τους;
Εντύπωση μας προκαλεί ,ωστόσο, το γεγονός ότι πριν λίγο καιρό το ΔΣ του Ελεγκτικού Συνεδρίου, έλεγε ότι οι νομιμοποιήσεις πρέπει να κριθούν αντισυνταγματικές . Τι άλλαξε και δεν έχει αποφασιστεί αυτό; Φταίει , μήπως η επικείμενη αλλαγή της κορυφής και εκεί;
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ : Τα δημόσια νοσοκομεία αγοράζουν σήμερα σε τιμές εποχών πιράνχας
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube