Με το ν. 5107-2024 ψηφίστηκε ο δείκτης εξομάλυνσης προκειμένου να μειωθούν οι δαπάνες υγείας μέσω της θεσμοθέτησης σύγχρονων μορφών ελέγχου της αιτούμενης προς αποζημίωση δαπάνης υγείας. Με το νέο σύστημα εισάγεται δείκτης εξομάλυνσης, η υπέρβαση του οποίου ανά περιφερειακή ενότητα και κατηγορία διαγνωστικής εξέτασης/ιατρικής υπηρεσίας οδηγεί σε μη αποζημίωση της καθ’ υπέρβαση αιτηθείσας δαπάνης.
Με τη διάταξη εκτιμάται ότι αφενός θα περιοριστούν οι δαπάνες υγείας, με στόχο την εξοικονόμηση πόρων από τον κρατικό προϋπολογισμό και αφετέρου θα υπάρξει αύξηση του επιπέδου εμπιστοσύνης των παρόχων αλλά και των πολιτών έναντι των υπηρεσιών υγείας.
Συγκεκριμένα προβλέπεται η εφαρμογή μεσοσταθμικού δείκτη εξομάλυνσης της αιτούμενης μη εκκαθαρισμένης δαπάνης ανά περιφερειακή ενότητα και κατηγορία διαγνωστικών εξετάσεων/παρεχόμενων ιατρικών υπηρεσιών, προκειμένου οποιαδήποτε υπέρβαση της αιτούμενης δαπάνης από τον πάροχο, μετά την εφαρμογή του δείκτη εξομάλυνσης σε μηνιαία βάση εκάστου έτους να μην αποζημιώνεται από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ.. Ειδικότερα, προς τον σκοπό της εφαρμογής ορθολογικών μέτρων ελέγχου, δύναται να εισάγονται στα πληροφοριακά συστήματα του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. παράμετροι όπως: α) ο αριθμός των μοναδικών ασθενών που εξυπηρετούνται σε κάθε συμβεβλημένο πάροχο με τη μορφή μοναδικού ΑΜΚΑ, β) το πλήθος των παρεχόμενων εξετάσεων/ιατρικών υπηρεσιών ανά μοναδικό ΑΜΚΑ, γ) η μέση αξία ανά κατηγορία εξετάσεων/ιατρικών υπηρεσιών δ) τα ειδικά χαρακτηριστικά κάθε κατηγορίας εξετάσεων/ιατρικών υπηρεσιών, ε) τα ειδικά χαρακτηριστικά κάθε πάθησης, στ) η γεωγραφική περιοχή και τα δημογραφικά δεδομένα αυτής, και ζ) ο μήνας του έτους στον οποίο παρέχεται η ιατρική υπηρεσία. Στη βάση αυτών των παραμέτρων καθορίζεται ο μεσοσταθμικός δείκτης εξομάλυνσης της αιτούμενης μη εκκαθαρισμένης δαπάνης.
Με την εισαγωγή των συγκεκριμένων παραμέτρων ελέγχου και την εφαρμογή του δείκτη εξομάλυνσης διασφαλίζονται οι παροχές υγείας και αποφεύγεται η προκλητή ζήτηση παροχών υγείας καθώς και η αναίτια παραπομπή και εκτέλεση ιατρικών διαγνωστικών εξετάσεων και συναφών παρεχόμενων ιατρικών υπηρεσιών. Επιπλέον, επιτυγχάνεται ο εξορθολογισμός της παραπομπής και εκτέλεσης διαγνωστικών εξετάσεων και η αποδοτικότερη χρήση των πόρων, προκειμένου αυτοί να χρησιμοποιηθούν σε άλλες αναγκαίες και καινοτόμες παροχές υγείας
- Η υπέρβαση της αιτούμενης δαπάνης μετά την εφαρμογή του καθορισμένου δείκτη εξομάλυνσης σε μηνιαία βάση εκάστοτε έτους δεν αποζημιώνεται από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ.
- Ο μεσοσταθμικός δείκτης εξομάλυνσης δύναται να αναπροσαρμόζεται σε ετήσια βάση σε σχέση με τα απολογιστικά στοιχεία του προηγούμενου ημερολογιακού έτους. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας, μετά από πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., δύναται να εξειδικεύονται οι παράμετροι και να ρυθμίζεται η διαδικασία εισαγωγής των παραμέτρων ελέγχου και υπολογισμού του μεσοσταθμικού δείκτη εξομάλυνσης, η ετήσια αναπροσαρμογή αυτού, καθώς και κάθε τεχνικό ή λεπτομερειακό ζήτημα για την εφαρμογή των μέτρων ελέγχου».
Τα παραπάνω θυμίζουν λίγο τα QALY’s στο Ηνωμένο Βασίλειο και μάλλον θα δημιουργήσουν πολλά προβλήματα και πολλές προσφυγές αφού ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. δεν κάνει άμεση έκδοση του clawback προς τους παρόχους . Πως θα ξέρουν εκ των προτέρων οι πάροχοι το μεσοσταθμικό δείκτη εξομάλυνσης για να μην έχουν υπερβάσεις άρα και περικοπές; Καλά τα μέτρα, καλοί οι νόμοι αλλά καλύτερη η διαφάνεια και η έγκαιρη ενημέρωση των παρόχων και των συνεργατών .
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον ΚόσμοΑκολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube