Ο διαγωνισμός που προσπαθεί να προκηρύξει η ΕΚΑΠΥ για «Προμήθεια Ιατροτεχνολογικού Εξοπλισμού για όλα τα Νοσοκομεία», θα αποκλείσει αξιόπιστες εταιρείες και θα αναδείξει νέους και μικρούς εμπόρους.
Τα έτη 2011 και 2012 είχαν ενταχθεί πάρα πολλά έργα του υπουργείου υγείας σε ευρωπαϊκά προγράμματα. Υπήρξαν όμως πολλές δικαστικές προσφυγές λόγω του αδιαφανούς τρόπου προκήρυξης τους , αδυναμιών δικαιούχων στην υλοποίηση τους , απεντάξεις έργων, κ.α. Ένα παράδειγμα ήταν ο ιατροτεχνολογικός εξοπλισμός των νοσοκομείων και των κέντρων υγείας για έργα ύψους 180 εκ. ευρώ. Ελάχιστα από αυτά προχώρησαν γιατί οι δικαστικές προσφυγές δεν επέτρεψαν να υλοποιηθούν. Εδώ και μέρες η ΕΚΑΠΥ προσπαθεί να προκηρύξει το διαγωνισμό για τη συμφωνία -πλαίσιο «Προμήθεια Ιατροτεχνολογικού Εξοπλισμού για όλα τα Νοσοκομεία», το οποίο έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με κωδικό ΟΠΣ ΤΑ 5224753, προϋπολογισμού ύψους Εξήντα Δύο Εκατομμυρίων Οχτακοσίων Χιλιάδων ευρώ (62.800.000€) πλέον ΦΠΑ». Η σύμβαση υποδιαιρείται σε σαράντα τρία (43) επιμέρους τμήματα.
Οι προσφορές μπορούν υποβληθούν είτε για όλα τα Τμήματα των ειδών ιατροτεχολογικού και λοιπού εξοπλισμού, είτε για ορισμένα Τμήματα, είτε για ένα εξ’ αυτών, υπό την προϋπόθεση να αφορούν το σύνολο των προκηρυχθέντων ειδών και ποσοτήτων κάθε Τμήματος. β) Η ολοκλήρωση της παρούσας διαδικασίας ανάθεσης θα οδηγήσει στη σύναψη συμφωνίας πλαίσιο ανάθεσης προσυμφωνημένου ποσοστού, όπως αυτό αναλύεται για κάθε τμήμα στο Παράρτημα Ι της παρούσας, με τρεις (3) κατά ανώτατο όριο οικονομικούς φορείς, ανά τμήμα, εφόσον υπάρχει επαρκής αριθμός οικονομικών φορέων που πληρούν τα κριτήρια ποιοτικής επιλογής και υποβάλλουν αποδεκτές προσφορές.
γ) Σε περίπτωση ανάδειξης δύο οικονομικών φορέων, που πληρούν τα κριτήρια ποιοτικής επιλογής και υπέβαλαν αποδεκτές προσφορές, θα συναφθεί συμφωνία πλαίσιο ανάθεσης προσυμφωνημένου ποσοστού, όπως αυτό αναλύεται για κάθε τμήμα στο Παράρτημα Ι της παρούσας. Σε περίπτωση που προκύψει μόνο μία (1) αποδεκτή προσφορά, μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, η Αναθέτουσα Αρχή θα αναθέσει την ποσότητα του τμήματος σε ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) στον μοναδικό προσφέροντα.
Δεν θα αναδείξουμε σήμερα πως επελέγη ο συγκεκριμένος ιατροτεχνολογικός εξοπλισμός για τα νοσοκομεία αλλά προκαλεί εντύπωση η δεσμευτική προϋπόθεση η προσφορά να αφορά το σύνολο των προκηρυχθέντων ειδών και ποσοτήτων κάθε Τμήματος. Ποιος έκρινε και αποφάσισε τι θα περιλαμβάνει κάθε τμήμα; Μια αξιόπιστη εταιρεία θα πρέπει να εμπορεύεται και άλλα είδη για να προμηθεύσει στα νοσοκομεία τα μηχανήματα τα οποία διαθέτει; Είναι μια δέσμευση που θα αποκλείσει πολλές σοβαρές και αξιόπιστες εταιρείες. Θα αναδείξει όμως νέους , μικρούς εμπόρους .Και αυτό φαίνεται στη προκήρυξη αφού ελαχιστοποιούνται οι όροι συμμετοχής με πάρα πολύ χαμηλούς τζίρους . Συγκεκριμένα αναγράφεται: « Να διαθέτουν μέσο όρο ειδικού ετήσιου κύκλου εργασιών στον τομέα δραστηριοτήτων που αποτελεί το αντικείμενο της σύμβασης ήτοι ο τομέας της προμήθειας και εγκατάστασης ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού κατά τις τρεις (3) τελευταίες κλεισμένες διαχειριστικές χρήσεις (2021, 2022, 2023), ύψους τουλάχιστον ίσο με το δέκα πέντε τοις εκατό (15%) της εκτιμώμενης αξίας του τμήματος για το οποίο υποβάλουν προσφορά, χωρίς τον Φ.Π.Α. Σε περίπτωση υποβολής προσφοράς για περισσότερα τμήματα, η παρούσα απαίτηση θα πρέπει να καλύπτεται αθροιστικά για όλα τα σχετικά τμήματα. Δηλαδή, το ως άνω ποσοστό θα πρέπει να καλύπτει την εκτιμώμενη αξία των σχετικών τμημάτων αθροιστικά, χωρίς τον Φ.Π.Α.».
Το ότι χάθηκαν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ τα προηγούμενα χρόνια, εξαιτίας τέτοιων όρων που οδήγησαν σε προδικαστικές προσφυγές, δεν έγινε μάθημα σε κάποιους. Ίσως γιατί δεν ήξεραν , ίσως γιατί δεν θέλουν να μάθουν. Η ιστορία όμως επαναλαμβάνεται και αυτός που χάνει και πάλι είναι οι ασθενείς και το δημόσιο σύστημα υγείας.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον ΚόσμοΑκολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube