Άποψη

Αντώνης Δημόπουλος μεταρρυθμιστικό διαρκές: Μετά την Πανδημία

Αντώνης Δημόπουλος μεταρρυθμιστικό διαρκές: Μετά την Πανδημία
Γράφει ο Αντώνης Δημόπουλος, ορθοδοντικός, πρώην Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Υγείας. ‘’ Έχουμε άμεση ,κατεπείγουσα ανάγκη μεταρρυθμιστικών πολιτικών, και όλοι πρέπει να πιέσουμε και να συνδράμουμε σε αυτήν την κατεύθυνση’’.

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Συγκεκριμένα,o  κ. Δημόπουλος ανέφερε ότι ‘’ Στον χώρο της κοινωνικής πολιτικής  την δεκαετία του 8o επιτελείται μια κεντρική και καθοριστική τομή, η δημιουργία ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού κοινωνικού κράτους.  Η ιδιαίτερη και καταλυτική σημασία του είναι η  σηματοδότηση της εθνικής ενότητας ,της κοινής μοίρας,της προστασίας  και της αξιοπρέπειας για όλους τους πολίτες. Είναι η  ενοποίηση , σημαντική χρηματοδότηση και ραγδαία επέκταση μεταρρυθμιστικών  πολιτικών σε ασφαλιστικό, εργασιακά  πρόνοια, και στήριξη των ασθενέστερων Ταυτόχρονα είναι η ίδρυση και λειτουργία  ενός  καθολικού δημόσιου συστήματος υγείας  . Όλη αυτή η προσπάθεια  δεν είναι μια στιγμή ,μια περίοδος είναι μια συνεχής πορεία εξέλιξης ‘’ ,  σε διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα «Πολίτες με αξιοπρέπεια» και  συνομιλητές  Αν. Λοβέρδο, Θ. Παπαθεοδώρου και Γ.Σιακαντάρη .


Αναλυτικότερα , τόνισε ο πρώην Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Υγείας τα εξής :

Ιδιαίτερα στην Υγεία καταγράφονται τα τελευταία σαράντα χρόνια τέσσερα αλλεπάλληλα κύματα μεταρρυθμίσεων:

  • Την δεκαετία του 80 με το ιδρυτικό πλαίσιο του ΕΣΥ ,το δίκτυο νοσοκομείων και  κέντρα υγείας σε όλη τη χώρα που δημιουργούν μια νέα πραγματικότητα στις δημόσιες υπηρεσίες υγείας
  • Την δεκαετία του 90 με την λειτουργία των επτά περιφερειακών τριτοβάθμιων νοσοκομείων της χώρας που θεμελιώνουν την υγειονομική αυτοδυναμία όλων των περιφερειών της χώρας και οδηγούν στην ανάσχεση των ροών ασθενών στα δυο μεγάλα αστικά κέντρα
  • Το τρίτο κύμα το 2000 ,προάγει την αποκέντρωση με την οργάνωση των ΥΠΕ (υγειονομικών περιφερειών) αλλά και τον εκσυγχρονισμό του συστήματος με την εισαγωγή δημόσιου management ,στην οργάνωση χρηματοδότηση και διοίκηση των νοσοκομείων
  • Το τέταρτο κύμα την μεταρρυθμιστική στιγμη10-12,με την συγκρότηση επιτέλους του ενιαίου ταμείου υγείας -ΕΟΠΥΥ-που δεν επιβλήθηκε μνημονιακά-, αλλά και την ενοποίηση και εξορθολογισμό των πολιτικών φαρμάκου (ηλεκτρονική και εθνική συνταγογράφηση, θεραπευτικά πρωτόκολλα, λίστα) και σημαντικά εργαλεία  διοίκησης των νοσοκομείων(εσυνετ,κεν ,icd10) .

Τρεις κρίσιμες παρατηρήσεις

Α) Όλη αυτήν την περίοδο υπάρχει ένα μεταρρυθμιστικό διαρκές που πηγάζει συνεχώς από το χώρο του ΠΑΣΟΚ και έχουν  ένα συγκεκριμένο σχέδιο, έναν εσωτερικό ειρμό που επανέρχεται συνεχώς ,έναν ορίζοντα για την υγεία του έθνους

Β ) οι μεταρρυθμίσεις αυτές  δεν υπόκεινται σε ένα θεσμικό αυτοματισμό, δέχονται συνεχείς και σφοδρότατες συντεχνιακές  πελατειακές και πολιτικές αντιπαραθέσεις τόσο στο εσωτερικό του κινήματος όσο και από έξω, με διαρκείς  απόπειρες ακυρώσεων και υπαναχωρήσεις

Γ)   είναι χαρακτηριστικό ότι σε αυτήν την μεταρρυθμιστική πορεία δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική πρόταση. Τόσο η ΝΔ με εκθέσεις ιδεών , ευκαιριακές παρεμβάσεις διευθετήσεων  και συνεχή ευνοηση του ιδιωτικού όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ με την ατολμία , αδράνεια, και ολιγωρία  δεν υλοποίησαν κάποια άλλου τύπου εθνική πολιτική Υγείας.

Η έκρηξη της πανδημίας

Η  έκρηξη της πανδημίας και η πανστρατιά αντιμετώπισης της από το δημόσιο σύστημα υγείας δείχνει εμφατικά την τεράστια σημασία όλης αυτής της διαχρονικής προσπάθειας για την υγειονομική θωράκιση της χώρας και την προστασία των πολιτών .

α)  Η κρίση βρήκε μια ΝΔ ανέτοιμη  να στήριξη το δημόσιο σύστημα ,ανίκανη να υλοποιήσει την αναγκαία ολοκλήρωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας και απρόθυμη να εμπλέξει  τον  κερδοσκοπικό ιδιωτικό τομέα με συνέργειες και συμπληρωματικές δράσεις. Συνακολουθά  η επιλογή από την κυβέρνηση του ευρωπαϊκού κανόνα (ΜΕΘ-Λοκντάουν) για την αντιμετώπιση της πανδημίας την έφερε αντιμέτωπη με κατεπείγουσες ανάγκες του δημοσίου συστήματος  ,στις  οποίες  ανταποκρίθηκε σχεδόν εξαναγκαστικά πιεζόμενη και ανταποκρινομένη συγκυριακά, χωρίς έστω ένα  μεσοπρόθεσμο σχέδιο

Πέρα όμως από την προσπάθεια με το  ΕΣΥ ,η κυβέρνηση είχε  μια επιτυχή αντιμετώπιση του πρώτου κύματος, ταχεία ψηφιοποίηση  συστηματική διενέργεια εμβολιασμών  και γρήγορη διακίνηση τεράστιου όγκου  σελφ τεστ τις τελευταίες μέρες. Ωστόσο υπήρξαν και σημαντικά λάθη όπως η αδράνεια του καλοκαιριού ,η υποτίμηση του τρίτου κύματος και των μεταλλάξεων, και αλλεπάλληλες υπαναχωρήσεις ,αντιφάσεις και παλινωδίες πολιτικών προσώπων και ειδικών που δημιουργήσαν πολλές φορές σύγχυσή

β ) Αντίστοιχα θα πρέπει να σημειωθεί η ανευθυνότητα μέρους της αντιπολίτευσης με αδικαιολόγητα μεγάλο αριθμό διαδηλώσεων που από-νομιμοποίησαν τα μέτρα ,οι ψευδείς κατηγορίες αλλά και η διαρκής καταγγελία  και απαξίωση διαφόρων προσπαθειών και δράσεων. Ο αγώνας εξόδου από την πανδημία ωστόσο είναι μια εθνική προσπάθεια και δεν πρέπει να διασπάται και να υπονομεύεται την ώρα της κρίσης.

H χώρα έμεινε όρθια

Ειναι  σημαντικό  πάντως ότι η χώρα έμεινε όρθια, πέρα από την συνεργασία  της πλειοψηφίας των πολιτών , κυρίως λόγω των μεγάλων δυνατοτήτων  του  δημοσίου συστήματος και της υπερπροσπάθειας και του εργασιακού ήθους  των ανθρώπων που το στελεχώνουν .

Όλοι ελπίζουμε ότι τον επόμενο μήνα θα υπάρξει αποκλιμάκωση των κρουσμάτων και πλήρης έξοδος από τον εγκλεισμό. Η πιθανότητα ωστόσο να υπάρξει τέταρτο κύμα το φθινόπωρο αλλά και η τωρινή καταπόνηση του ΕΣΥ κάνουν  κατεπείγουσα την σημαντική  ενίσχυση του αλλά και  ένα κύμα νέων στοχευμενων μεταρρυθμίσεων για την αναδιάρθρωση και βελτίωση του. Κάτι τέτοιο   δυστυχώς δεν αποτυπώνεται  σαν συγκεκριμένη κατεύθυνση  από την κυβέρνηση καθώς πέραν γενικόλογων εξαγγελιών, ούτε η  έκθεση Πισσαρίδη ούτε το σχέδιο του ταμείου ανάπτυξης  δεν περιέχουν μια ουσιαστική και συνεκτική πρόταση ενίσχυσης και ανάταξης του ΕΣΥ ,αλλά μόνο αποσπασματικές δράσεις .

Η υγειονομικά εμπόλεμη περίοδος που διάγουμε και η εμπειρία και τα διδάγματα της πανδημίας μας οδηγούν στις μεταρρυθμιστικές δράσεις προσαρμοσμένες στην συγκυρία.

  • Πρεπει να υπάρξουν άμεσες ενέργειες για  α)την  ταχύτατη αναδιάρθρωση, αναδιοργάνωση και προετοιμασία   των συνόλου των 80  νοσοκομειακών συγκροτημάτων του ΕΣΥ με ανασχεδιασμό του νοσοκομειακού χάρτη και δημιουργία συγκροτημάτων νοσοκομείων .β) Η επιπλέον χρηματοδότηση, στελέχωση με νέο προσωπικό και η ανανέωση του εξοπλισμού πρέπει να γίνει με συγκεκριμένο ορθολογικό σχεδιασμό .
  • H ανασυγκρότηση των υγειονομικών περιφερειών αντίστοιχα με τις αυτοδιοικητικες  μπορεί να τις ενεργοποίηση από τον τωρινό ρόλο διαμεσολάβησης  στον πλήρη συντονισμό των υγειονομικών δράσεων κάθε περιφέρειας διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την διοικητική αυτονομία αλλά και αξιολόγηση όλων των νοσοκομειακών μονάδων
  • Η ψηφιακή διασύνδεση των νοσοκομείων ,έργο εξαιρετικά δύσκολο αλλά καθοριστικό μπορεί από μόνο του να φέρει μια άλλη εποχή στις υπηρεσίες υγείας  .
  1. Είναι σημαντικό να αποκατασταθεί αυτό που έλλειψε δραματικά την προηγουμένη περίοδο ,η δουλειά στην κοινότητα από επαγγελματίες υγείας Η άμεση ολοκλήρωση ,ενοποίηση και ευρύτατη λειτουργία του ενιαίου πρωτοβάθμιου χώρου (δημοτικά ιατρεία ,κέντρα υγείας ,ΤΟΜΜΥ , ΙΚΑ-ΠΕΔΥ, ιδιώτες κλπ) με  δίκτυο οικογενειακών γιατρών  σε κοινό πλαίσιο λειτουργίας  .Η εισαγωγή και χρήση σύγχρονης διαγνωστικής τεχνολογίας μαζί ηλεκτρονικό φάκελο και άυλη συνταγογράφηση ασθενών μπορούν να προάγουν τις τόσο απαραίτητες  συγκεκριμένες δράσεις πρόληψης και φροντίδας σε όλη την επικράτεια Πρέπει να στηριχθούν συστηματικά οι  υπερήλικες στα σπίτια και τα ΚΑΠΗ  και οι χρόνιοι ασθενείς με στοχευμένες δράσεις στις τοπικές κοινωνίες ,οι εργαζόμενοι στους χώρους εργασίας και τα παιδιά  στα σχολεία .Εξαιρετικά σημαντική σε αυτήν την προσπάθεια μπορεί να είναι η συμβολή του ΕΟΠΥΥ σαν μονοψώνιου αν απελευθερωθεί από την τωρινή καθήλωση και ετατραπεί σε ενιαίο ταμείο κοινωνικής ασφάλισης υγείας Παράλληλα η ενίσχυση της νέας δημοσίας υγείας είναι φανερό ότι θα προωθήσει την επαρκή υγειονομική επιτήρηση και καλύτερη θωράκιση της χώρας από τις νέες μεταλλάξεις αλλά και την πρόληψη με δράσεις για τους προσδιοριστές υγείας

2. Το υπουργείο υγείας δεν είναι μόνο υπουργείο του ΕΣΥ .Θα πρέπει να εντάξει οργανικά και συγκεκριμένα στους σχεδιασμούς και τις δράσεις του τον ιδιαίτερα εκτεταμένο  ιδιωτικό τομέα με  συμπληρωματικότητα και συνεργασία με τον δημόσιο .Είναι αδιανόητο την περίοδο της κρίσης ένας χώρος με 15000  κλίνες   να μην καλείται ,να μην συμμετέχει η να αρνείται προσχηματικά να  συνδράμει την εθνική ανάγκη .Αντίστοιχα  ο ΠΙΣ των πολλών χιλιάδων ιδιωτών γιατρών είναι απαράδεκτο  να αναγκάζει την κυβέρνηση σε επίταξη υπηρεσιών γιατρών αδυνατώντας να παράσχει για ελάχιστο χρόνο εθελοντές.

Έχουμε άμεση ,κατεπείγουσα ανάγκη μεταρρυθμιστικών πολιτικών, και όλοι πρέπει να πιέσουμε και να συνδράμουμε σε αυτήν την κατεύθυνση.