Ο κλάδος του τουρισμού τόσο στην Ελλάδα, όσο και παγκοσμίως παρουσιάζει μεγάλες απώλειες, οι οποίες ακόμα δεν μπορούν να προσδιοριστούν πλήρως, καθώς το φαινόμενο ακόμα βρίσκεται στην εξέλιξή του. Στη χώρα μας οι περισσότερες ακυρώσεις έχουν εντοπιστεί σε αμιγώς τουριστικές περιοχές, κυρίως στα νησιά, δηλαδή σε ένα ποσοστό 67% και στη συνέχεια στην Αττική με το 58% των ξενοδοχείων να καταγράφουν ακυρώσεις.
Τι γίνεται όμως με όσους θέλουν να ακυρώσουν τις κρατήσεις τους; Μπορούν να πάρουν τα χρήματά τους πίσω; Η υπόθεση αποδεικνύεται ακόμα περίπλοκη, αφού οι ανακοινώσεις βγαίνουν η μία μετά τη άλλη και πολλά καταλύματα λειτουργούν με βάση τη δική τους ειδική πολιτική. Ωστόσο, οι πληροφορίες που ισχύουν μέχρι στιγμής είναι οι εξής:
Επιστρέφει χρήματα η Airbnb;
Η μεγαλύτερη, αυτή τη στιγμή, πλατφόρμα κρατήσεων ανακοίνωσε ότι αλλάζει την πολιτική ακύρωσης λόγω του κοροναϊού, χαλαρώνοντας τους όρους της. Το Airbnb έχει μια κλίμακα έξι βαθμίδων ακύρωσης που κυμαίνονται από την πιο ευέλικτη έως την πολύ αυστηρή. Η βαθμίδα ακύρωσης επιλέγεται από τον ίδιο τον οικοδεσπότη.
Ωστόσο, η εταιρία ανακοίνωσε ότι όσες ακυρώσεις σχετίζονται με τον κοροναϊό μπορούν να τύχουν επιστροφής χρημάτων. Αυτό συμβαίνει όταν η πλατφόρμα αναγνωρίζει ότι οι ταξιδιώτες προέρχονται ή επρόκειτο να ταξιδέψουν από τις πληγείσες χώρες και περιοχές, ένα αυτόματο μήνυμα εμφανίζεται στην οθόνη που ενημερώνει τον επισκέπτη ότι του προσφέρεται η ευκαιρία ακύρωσης χωρίς «ποινή».
Επιπλέον, ακόμα κι αν οι ταξιδιώτες δεν λάβουν ένα τέτοιο μήνυμα μπορούν να ακυρώσουν και αμέσως μετά να υποβάλουν αίτηση επιστροφής χρημάτων εντός 14 ημερών από την ακύρωση. Τέλος, η ιστοσελίδα ενημερώνει ότι και πάλι θα υπάρξει αλλαγή πολιτικής αν η ακύρωση είναι αποτέλεσμα συμμόρφωσης στις οδηγίες των αρχών της χώρας του για περιορισμό ή κλείσιμο των συνόρων.
Τι γίνεται με τις ακυρώσεις στα ξενοδοχεία;
Οι πολιτικές ακύρωσης ποικίλλουν σημαντικά, όπως προαναφέραμε, ανάλογα με την εταιρία και την αλυσίδα του ξενοδοχείου. Δυστυχώς σε τέτοιες περιπτώσεις ακόμα χρειάζεται να επικοινωνήσουμε προσωπικά με το κατάλυμα ώστε να μάθουμε ποια είναι η δική του πολιτική μέχρι στιγμής.
Ο ΣΕΤΕ με επιστολή του ζήτησε ευέλικτη πολιτική ακυρώσεων από τα ξενοδοχεία ώστε να μπορέσουν να περιοριστούν και οι επιπτώσεις του φαινομένου στον τουρισμό. Συγκεκριμένα, τι δικαιούνται όσοι θα ακυρώσουν τα ταξίδια του λόγω κοροναϊού: Κρατήσεις διαμονής έως 31 Μαΐού του 2020:
– Εποχικά καταλύματα/ resort: Δωρεάν ακύρωση επτά μέρες πριν
– Καταλύματα εντός πόλης: Δωρεάν ακύρωση 24 ώρες πριν
– Καταλύματα εκτός πόλεων: Δωρεάν ακύρωση 48 ώρες πριν
Τι γίνεται με τους ιστότοπους τρίτου μέρους;
Αυτές οι ανακοινώσεις αφορούν κυρίως σε απευθείας κρατήσεις και δεν έχει διευκρινιστεί τι συμβαίνει με τις κρατήσεις μέσω άλλων ιστοσελίδων. Σε αυτή την περίπτωση, χρειάζεται και πάλι ο ταξιδιώτης να επικοινωνήσει με την εταιρία ώστε να μάθει τη δική του πολιτική στη συγκεκριμένη περίσταση.
Όσο για το booking.com, σε ανακοίνωση της εταιρίας, δηλώθηκε ότι ο Covid-19 πληροί τις προϋποθέσεις για ανωτέρα βία/ αναγκαστικές περιστάσεις. Αυτό σημαίνει ότι οι κρατήσεις μπορούν να ακυρωθούν χωρίς χρέωση. Αυτό ισχύει για ταξίδια από και προς την Κίνα, Ιταλία και Νότια Κορέα. Ωστόσο, είναι φυσικό αυτό να αλλάζει καθώς κι άλλες χώρες και πόλεις μπαίνουν σε καραντίνα.