Της Νικολέτας Ντάμπου
Από το Κέντρο Υγείας Μήλου δεν μπορούν να μεταφερθούν οι ασθενείς στο νοσοκομείο του νησιού το χειμώνα όταν παρουσιαστεί ανάγκη διότι απέχει 80 ναυτικά μίλια μακριά από αυτό και δεν υπάρχει ακτοπλοϊκή σύνδεση. Ο διευθυντής κύριος Ηλίας Αποστολόπουλος μιλάει στο www.Life2day.gr
Tο www.life2day.gr αποτελεί το μοναδικό μέσω μαζικής ενημέρωσης ( MME ) στην Ελλάδα που καταγράφει καθημερινά ένα ένα τα νοσοκομεία και τα Κέντρα Υγείας της Ελλάδας αναδεικνύοντας τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, μέσα από την στήλη Alert Νοσοκομεία σε κρίση διαβάστε εδώ το προηγούμενο ρεπορτάζ.
Είναι λοιπόν μία μονάδα πρωτογενούς περίθαλψης υψηλής επικινδυνότητας αφού ναι μεν το καλοκαίρι υπάρχουν περίπου δύο καράβια που εξυπηρετούν κάθε εβδομάδα, τον χειμώνα όμως η κατάσταση είναι τραγική και η ακτοπλοϊκή σύνδεση, σχεδόν ανύπαρκτη. Παράλληλα οι γιατροί είναι αναγκασμένοι να μοιράζονται ασταμάτητα τις καθημερινές εφημερίες σε εξοντωτικό ρυθμό καθώς είναι λίγοι .
Η καθημερινή έρευνα του www.Life2day.gr σε νοσοκομεία και κέντρα υγείας της χώρας εξετάζει κάθε γωνιά της Ελλάδας. Για σήμερα, ταξιδεύουμε στην Μήλο και στο εκεί Κέντρο Υγείας που ανήκει στην 2η Υγειονομική Περιφέρεια. Μιλήσαμε με τον διευθυντή του, κύριο Ηλία Αποστολόπουλο ο οποίος μας μίλησε για τις σοβαρές ελλείψεις σε γιατρούς αλλά και στο νοσηλευτικό προσωπικό καθώς και στους οδηγούς ασθενοφόρου. Οι ελλείψεις είναι πολύ σοβαρές και λόγω της ιδιομορφίας του Κέντρου όπως αναφέρεται στη συνέχεια.
Στο Κέντρο Υγείας Μήλου υπάρχουν αυτή τη στιγμή δύο γιατροί γενικής ιατρικής, μία παιδίατρος και τρεις αγροτικοί γιατροί οι οποίοι είναι υπεύθυνοι και για το μοναδικό περιφερειακό ιατρείο το οποίο υπάγεται στο κέντρο.
Ο συνολικός αριθμός ιατρικού προσωπικού λοιπόν, είναι ο παραπάνω και γίνεται αντιληπτό ότι σε καμία περίπτωση δεν επαρκεί ώστε να βγαίνουν οι εφημερίες. Για να μπορέσει να λειτουργήσει το Κέντρο στις εφημερίες του, οι γιατροί είναι αναγκασμένοι να μοιράζονται ασταμάτητα τις καθημερινές εφημερίες σε έναν εξοντωτικό ρυθμό που λαμβάνει χώρα από το 2000 κι έπειτα! Κανονικά -και σύμφωνα με το οργανόγραμμα- το ιατρικό προσωπικό θα έπρεπε να φτάνει τους έντεκα γιατρούς, κάτι που δείχνει το πόσο μακριά είναι τα δεδομένα από το κανονικό.
Στο νοσηλευτικό προσωπικό υπάρχουν πέντε άτομα και εκεί είναι λίγο καλύτερη η εικόνα αφού αυτά μοιράζονται τις βάρδιες με τρόπο τέτοιο ώστε να επαρκούν οριακά. Τυπικά, ο αριθμός αυτός δεν θα επαρκούσε όμως λόγω των ιδιαιτεροτήτων του Κέντρου που εξηγούνται παρακάτω, εκείνες καταφέρνουν έστω και οριακά -με αυτοθυσία- να καλύπτουν το κέντρο. Κανονικά ο αριθμός αυτός θα έπρεπε να είναι 9. Τόσοι νοσηλευτές θα κάλυπταν τις βάρδιες με επάρκεια και χωρίς προβλήματα.
Ουσιαστικά υπάρχει μια ιδιαιτερότητα αφού το Κέντρο απέχει 80 ναυτικά μίλια απ’ το νοσοκομείο. Είναι λοιπόν μία μονάδα πρωτογενούς περίθαλψης υψηλής επικινδυνότητας αφού ναι μεν το καλοκαίρι υπάρχουν περίπου δύο καράβια που εξυπηρετούν κάθε εβδομάδα, τον χειμώνα όμως η κατάσταση είναι τραγική και η ακτοπλοϊκή σύνδεση, σχεδόν ανύπαρκτη.
Στο Κέντρο υπάρχει όχημα ασθενοφόρου, όμως οι οδηγοί είναι μόλις τρεις. Ένας αριθμός που σε καμία περίπτωση δεν επαρκεί για να καλυφτούν όλες οι βάρδιες. Και επειδή προφανώς δεν υπάρχει εδώ ΕΚΑΒ για να καλύψει τις κενές βάρδιες όπως σε άλλα Κέντρα Υγείας, εδώ οι τρεις οδηγοί λειτουργούν με το σύστημα της ετοιμότητας, όντα πάντα σε εγρήγορση για κάθε ενδεχόμενο. Κανονικά θα έπρεπε να υπάρχουν άλλοι τρεις οδηγοί ώστε να υπάρχει επάρκεια στις βάρδιες τους.
Ο διευθυντής αναφέρει στο LIFE2DAY.GR πως το Κέντρο δεν πάσχει από ελλείψεις σε αναλώσιμα υλικά. Σε αυτό συμβάλλει ένα ίδρυμα στήριξης που έχει δημιουργηθεί για το κέντρο υγείας και το οποίο βοηθάει το κέντρο σε οποιοδήποτε πρόβλημα τέτοιου είδους, παρουσιαστεί. Ακόμα και σε περιπτώσεις αργοπορημένης έλευσης υλικών, το ίδρυμα φροντίζει ώστε να μην υπάρχουν κενά, ενώ οποιαδήποτε δωρεά πηγαίνει στο ίδρυμα που διαχειρίζεται καλύτερα τους πόρους που ύστερα διοχετεύονται στις ανάγκες του Κέντρου. Το ίδρυμα αυτό είναι και ο λόγος που το φαρμακείο του κέντρου δε μένει ποτέ κενό, αφού ακόμα κι αν παρουσιαστεί κάποια έλλειψη η ανταπόκριση είναι άμεση.
Ο κύριος Αποστολόπουλος ενημερώνει το LIFE2DAY.GR πως και ο ιατροτεχνολογικός εξοπλισμός είναι σε καλή κατάσταση, γεγονός που δείχνει το πόσο νοικοκυρεμένη μονάδα είναι. Ένα μηχάνημα που έλλειπε και αποτελούσε άμεση ανάγκη, ήταν ο υπέρηχος ο οποίος τελικά αγοράστηκε με δωρεά από μία εταιρεία εξόρυξης που δραστηριοποιείται στο νησί και πλέον το μηχάνημα αυτό εξυπηρετεί το Κέντρο.
Η επισκεψιμότητα του Κέντρου Υγείας Μήλου ξεπερνά τα πενήντα άτομα στα εξωτερικά ιατρεία, άλλα τόσα είναι για συνταγογράφηση ενώ και στην εφημερία κάθε μέρα υπάρχουν ακόμα και σαράντα περιστατικά. Ο πληθυσμός του νησιού που καλύπτει και το Κέντρο, ανέρχεται στις έξι χιλιάδες μόνιμων κατοίκων τον χειμώνα, ενώ το καλοκαίρι λόγω και της τουριστικής περιόδου ο αριθμός αυτός ξεπερνάει τις είκοσι χιλιάδες κόσμου!