Το καθημερινό ταξίδι με ποδήλατο οδηγεί στο χαμηλότερο Δείκτη Μάζας Σώματος, σύμφωνα με μελέτη επτά ευρωπαϊκών πόλεων, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι πόλεις πρέπει να προωθήσουν την ενεργό μετακίνηση. Περισσότερες πόλεις φιλικές προς το ποδήλατο θα βοηθήσουν επίσης στη μείωση της ρύπανσης και στην αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, λένε οι συγγραφείς της μελέτης.
Η ανάλυση των δεδομένων από επτά ευρωπαϊκές πόλεις – μέρος της ενέργειας που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω της προσέγγισης για τη σωματική άσκηση μέσω της προσέγγισης βιώσιμων μεταφορών (PASTA) – υποδηλώνει ότι οι καθημερινοί ποδηλάτες ζυγίζουν λιγότερο από τους μη ενεργούς συναδέλφους τους. Η έρευνα διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο Hasselt και από το Φλαμανδικό Ινστιτούτο Τεχνολογικής Έρευνας και περιελάμβανε ερευνητές του Imperial College London.
Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Environment International , διαπιστώνει επίσης ότι η οδήγηση ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου (e-bike) συνδέεται με υψηλότερο ΔΜΣ σε σύγκριση με τους κανονικούς ποδηλάτες. Σε αύξουσα σειρά, οι ποδηλάτες έχουν τον χαμηλότερο ΔΜΣ, τους περιπατητές, τους χρήστες των δημοσίων μεταφορών, τους μοτοσικλετιστές, τους χρήστες ηλεκτρικών ποδηλάτων και τελικά τους οδηγούς αυτοκινήτων που έχουν τον υψηλότερο ΔΜΣ.
Ακολουθώντας πάνω από 2000 αστικούς κατοίκους με την πάροδο του χρόνου, η ομάδα διαπίστωσε ότι οι άνδρες που μεταβαίνουν από την οδήγηση αυτοκινήτων σε ποδηλασία για τις καθημερινές τους μετακινήσεις χάνουν κατά μέσο όρο 0,75 kg βάρους, με μέση μείωση του ΔΜΣ 0,24. Για τις γυναίκες, αυτό ήταν λίγο λιγότερο.
Η προώθηση ενεργών ταξιδιών στις πόλεις μπορεί ως εκ τούτου να προσφέρει μια ευκαιρία για την καταπολέμηση της επιδημίας παχυσαρκίας, καθώς και για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Στο πλαίσιο του προγράμματος PASTA, οι ερευνητές ανέφεραν ορισμένες καλές πρακτικές για τις πόλεις για την προώθηση της ενεργητικής κινητικότητας.
Αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της παχυσαρκίας
Ο συνάδελφος Audrey de Nazelle, από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Πολιτικής της Imperial, δήλωσε: «Το ταξίδι με αυτοκίνητο συμβάλλει στην παχυσαρκία και την ατμοσφαιρική ρύπανση . Αντίθετα, τα ποδήλατα καίγονται λίπος και δεν απελευθερώνουν ρύπανση. “Εκτός από την προώθηση της καλύτερης υγείας, οι πόλεις που ενθαρρύνουν την ποδηλασία δίνουν τις καλύτερες πιθανότητες να επιτύχουν τους στόχους της ποιότητας του αέρα”.
Η ομάδα διαπίστωσε επίσης ότι τα άτομα που ταξιδεύουν τουλάχιστον περιστασιακά για να πάνε στη δουλειά τους ή για να τρέξουν δουλειές διατήρησαν το βάρος τους. Ο πρώτος συγγραφέας της μελέτης, Δρ. Evi Dons από το Πανεπιστήμιο του Hasselt, δήλωσε: «Με αυτό τον τρόπο, η ποδηλασία αποτρέπει τους υπέρβαρους να κερδίζουν πρόσθετο βάρος και εμποδίζει τους ανθρώπους με κανονικό βάρος να γίνονται υπέρβαροι ή παχύσαρκοι».